Announcement

Collapse
No announcement yet.

Timing på AROWIND ESC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Timing på AROWIND ESC

    Hei! Har lest ang. dette spørsmålet tidligere her, men finner det ikke igjen. Så jeg stiller like gjere dere spørsmålet...
    Min ESC er programmert til MID timing, men ved gasspådrag så begynner ESC og ule litt...bør jeg stille timingen ned til LOW?

  • #2
    Nei, du setter den til HIGH

    Comment


    • #3
      Har den samme lyden på min maskin, min ESC står også i medium timing. Hva skjer egentlig hvis jeg ikke setter den i high? Har ganske stor motor. Turnigy 63-74 200KV. Regulator er Turnigy K-force 120A-HV. Hadde en Turnigy Sentilon 100A som kortslutta i flight,men det tror jeg var p.g.a. en ledning som kom borti motoren og ble kortslutta. Hvor viktig er det med riktig timing på motoren? Har hørt esc'en kan brenne hvis timing er helt feil...???
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #4
        ESCen (og motorene også) får ymse rare belastninger hvis den er satt opp feil ja. Ikke nødvendigvis bare timingen men PWM også. Les litt om hva som skal brukes etter motortyper (ironless, slotless etc krever høyere PWM). Pol-antallet bestemmer en del. Flere poler betyr høyere timing. Inrunnere med 2-3 poler kan brenne om du kjører høy timing på disse f.eks.
        Husk også at ESC har styggere belastning ved delgass enn på full gass...!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Hei Før jeg forstår dette helt, så vil jeg forstå hvor grensen mellom lav KV, mid KV og høy KV er..."low timing is recommended for high inductance and low KV motors"

          Ett annet spørsmål i samme slengen...
          Jeg har programmert ESC med kort, deretter slår jeg på radio og mottaker...og setter throttle på max for og registrere throttle lengden...o.s.v. Er dette noe jeg må gjøre hver gang jeg slår på radio/mottaker (på samme fly), eller er den registrert inntil jeg vil forandre?
          Last edited by Leif Sverre; 31-07-10, 09:18.

          Comment


          • #6
            Hvilen ESC og hvilken motor og hvor mange celler batteri bruker du - type og produkt nummer/navn (info som bør være med et hvert spørsmål), videre er det greit å vite propell størrelse.

            Tilbake til timing.
            Den største grunnen til at motoren hyler ved et spesielt turtall (vel og merke at det ikke er noe feil på motoren) er at det begynner å gå for fort for ESC'en timingmessig og denne er ikke rask nok til å kompensere / korrigere for enkelte unøyaktigheter i motoren (for slapp microcontroller). Dette problemet er velkjent på tidligere "billig" Kina ESC'er / motorer men jeg har også oppdaget dette på kombinasjoner fra såkalte kvalitets produsenter i Europa.

            Sett ESC'en opp til High timing og hør om skrike lyden forsvinner, hvis den ikke gjør det ville jeg ha sjekket med en ny ESC for så og eventuelt bytte motor.
            Forsvinner lyden så kan du kjøre en test på bakken med å ligge på 40-50% throttle for så med jevne mellomrom dra den opp i 100% .

            Gjør dette i ett minutt og kjenn på delene (motor - ESC - batteri) om noen av dem er veldig varme (føles ubehagelig å ta på dem), hvis ikke utvid testen til 2 min og fol etter på nytt. Hvis alt er OK prøv en 3 minutter tørr test og finker denne er du klar for lufta.
            Last edited by Quadrocopter; 31-07-10, 09:51.

            Comment


            • #7
              Hei! Takk for godt svar til tross for dårlig info fra meg men tenkte dette spørsmålet skulle være generelt, men det er kanskje store forskjeller fra merk til merke.

              Motor:
              ESC :

              Lipo 4-5S
              propp 14 x 7
              Last edited by Leif Sverre; 31-07-10, 10:16.

              Comment


              • #8
                ...jeg har justert timingen til high. På lav og max throttle er lyden fin fin, men på ca 45% throttle så er det litt uling. Men det er kun på akkurat på ca 45%. Har kjørt litt uten propp, men ingenting blir varmere enn lunkent.

                Comment

                Working...
                X