Unconfigured Ad

Collapse

Motor går ned til ca 50% power etter ca halvbrukt batteri

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leif Sverre
    • Jun 2010
    • 146

Motor går ned til ca 50% power etter ca halvbrukt batteri

Hei! Tenkte og stille dere et teknisk spørsmål, og mulig dere har noen tips.
    Det gjelder følgende utstyr HACKER A50-14S OUTRUNNER MOTOR/BRUSHLESS SPIN 066 JETI/HACKER (5S lipo): http://www.rcpro.no/main.aspx?c=&pag...no=FTHKRA5014S

Når jeg har normal/fin flyving og varierer throttle fra mid til nesten max så etter en stund kutter motoren til halvt pådrag. Om jeg drar throttle helt ned og gir pådrag igjen, så gir det full gass igjen...for så og gå ned til ca halv gass etter en kort stund.

Jeg trudde det var soft-cut som var årsaken, derfor bestilte jeg en jetibox for og justere når den skulle slå inn. Men så via jetibox at soft-cut var justert til 2,9 V (justerte den opp til 3,2), og batteriet viste 3,85 V da det nevnte inntraff. Dermed utelukker jeg at det har noe med soft-cut og gjøre. Eneste jeg kan komme på da er temperatur på motor/esc. Jeg kjente på motor etter og ha kjørt den på bakken en stund, men fin lunken temp. Via jetibox ser jeg at temp er justert til 100 celsius, hva er anbefalt temp? Fant ikke info om det. Håper dette er forståelig, all hjelp er verdifull for en "rookie"
  • P-51D_OLD_CROW
    • Oct 2006
    • 840

Hei Leif!
    Har du sjekka om ESC'en har registrert riktig antall celler?
    Hvis du flyr på 5 celler og ESC'en tror du har 6 så vil det som du opplever skje...tror jeg....
    Den måler vel totalspenninga og du havner fort i "soft-cut range" hvis du har færre celler enn det den tror du har. Skjønner?
    Stig-Arne Isaksen

Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

Comment

• Leif Sverre
      • Jun 2010
      • 146

Hola! Min jetibox sier at antall lipo registreres automatisk, men kan prøve og legge inn bare 5S. Fikk også et hint at ESC går inn i "protect mode" om propellen drar for mye strøm. Max anbefalt propell på denne motoren er 16 X 8, får prøve en mindre. Må vel skaffe meg noe og måle strømtrekk med, hva bruker du Stig?

Comment

• P-51D_OLD_CROW
        • Oct 2006
        • 840

Har ingenting å måle strømtrekk med,men skal gå i anskaffelse av Eagletree E-logger. Hobbycity har dem og ikke så gærnt dyrt heller.

Stig-Arne Isaksen

Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

Comment

• Leif Sverre
          • Jun 2010
          • 146

Må vel skaffe meg en sånn en, men prisforskjellen på hobbyking vs rcpro er nesten null, inkl rabatt.

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6935

Tror nok Stig-Arne er inne på noe... Jeg lar aldri ESCene jobbe med auto-detect av antall celler fra 4S og oppover. Til det er det alt for store sjanser for at elektronikken gjør feil. Bruker forresten noen Spin66 selv, de fungerer godt i oppsettene som ligger rundt 8-900 Watt.
            6S satt til å kutte ved 2,9V = 17,4V.
            5S under last siger nok under 3,5V etter halvtømt batteri og god last = 17,5V...

Jeg bruker helst et "vanlig" wattmeter der jeg ser tallene direkte. Da slipper jeg å knote med PC når jeg skal sjekke hva oppsettene trekker når dem er nye. Etter at passende propell er funnet måler jeg aldri mer, unntatt ved propellsize-skifte.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Heliman
              • Mar 2006
              • 1254

Originally posted by joo

Jeg bruker helst et "vanlig" wattmeter der jeg ser tallene direkte. Da slipper jeg å knote med PC når jeg skal sjekke hva oppsettene trekker når dem er nye. Etter at passende propell er funnet måler jeg aldri mer, unntatt ved propellsize-skifte.
              Om du kjøper denne her så kan du bruke eagletree'n som et "vanlig" wattmeter
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Leif Sverre
                • Jun 2010
                • 146

...jeg fant frem en 14 X 7 APC propell som jeg hadde liggende, virket som om problemmet var borte. Kjørte motoren (på bakken) i ca 7 min, det virket greit. Håper og teste i luften til helgen, men skal skaffe meg en eller annen watt-meter slik at jeg skaffet optimal propp.

Comment

• RCpro
                  Forhandler
                  • Dec 2005
                  • 293

Jeg bruker 14x8.5 på min Hacker A50-12S, og spin 66, og da har jeg max strømtrekk på rundt 60Ah. Prøvde først med en 15x8, og da trakk herligheten over 70Ah, noe som er i overkant av det en spin 66 skal utsettes for, og regulatoren kutta ut pga overbelastning. Vil tro at du kan gå opp ett lite hakk på propell siden du har en motor med litt lavere KV (rpm/v), men ikke så mye. Propell, modell, motor ESC skal jo spille på lag, og det er ikke uvanlig å måtte prøve et par tre kombinasjoner før du finner det som passer best. Lykke til
                  Emil Nilsen
                  www.rcpro.no

Comment

• Leif Sverre
                    • Jun 2010
                    • 146

Takk! Som sagt så får jeg bestille måleutstyr slik at jeg har mer kontroll på strømtrekk. Den motoren jeg har har Belastningskapasitet (vedvarende): 40A, og Belastningskapasite (15sek): 55A. Esc har Maks kontinuerlig belastning: 70A. Er litt usikker på hvor jeg skal ligge med tanke på strømtrekk, må jeg ligge under motorens max 55A? Eller skal jeg ligge under det esc tåler? Mulig dette er grunnleggende viten, men er usikker

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

du bør ligge under den komponenten som tåler minst. det er vel motoren i ditt tilfelle.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• Leif Sverre
                        • Jun 2010
                        • 146

Gracias senor

Comment

• Leif Sverre
                          • Jun 2010
                          • 146

Originally posted by SMT
                          Jeg bruker 14x8.5 på min Hacker A50-12S, og spin 66, og da har jeg max strømtrekk på rundt 60Ah. Prøvde først med en 15x8, og da trakk herligheten over 70Ah, noe som er i overkant av det en spin 66 skal utsettes for, og regulatoren kutta ut pga overbelastning. Vil tro at du kan gå opp ett lite hakk på propell siden du har en motor med litt lavere KV (rpm/v), men ikke så mye. Propell, modell, motor ESC skal jo spille på lag, og det er ikke uvanlig å måtte prøve et par tre kombinasjoner før du finner det som passer best. Lykke til
                          Hei! Her må det da være noe galt, jeg synes motor ikke gir max. Jeg har målt ampere-trekk med forskjellige propeller, og fikk følgende (om jeg har gjort riktig ):
                          16 x 8 =31 amp
                          15 x 8 =29 amp
                          14 x 8,5=26 amp
                          Dette er på max throttle...blir ikke helt klok

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Strømtrekkene er for lave hvis alt annet er satt opp riktig.

Her er noen beregnete strømtrekk på de 3 propell alternativene dine.
                            Click image for larger version

Name:	15x8.JPG
Views:	1
Size:	92.4 KB
ID:	571458

Name:	16x8.JPG
Size:	93.6 KB
ID:	571457

Name:	14x9.JPG
Size:	86.7 KB
ID:	571459

Alle tre propell alternativene bør fungere selv om 16x9 / 5celler er litt stort for motoren.

Jeg ville ha resatt hele SPIN66 ESC'en v.h.a. JetiBox'en.
                            Pass på at du etter på setter opp ESC'en som Acro modell og låser den til 5 celler.
                            Hvis det er mulig så fjern alle parametere som har med kalibrering av maks throttle ved oppstart. (kjøre throttle stikka raskt opp og ned etter at ESC'en har initialisert seg)

Sjekk at batteriet er full ladet når du kobler det til ESC'en

Har du noen i klubben som har en RPM måler så ta den med å sjekk mot tabellene over.

En siste ting - går turtallet opp jevnt når du drar på throttle eller makser det før du har stikka i toppen for så å falle når stikka er helt oppe?
                            Last edited by Quadrocopter; 25-09-10, 22:04.

Comment

• Leif Sverre
                              • Jun 2010
                              • 146

Hei! Turtallet går jent opp til det stopper på ca 65-70% av stikkeandring. Ha er "prosedyren" for og resette ESC med jetibox?

Comment

Working...