Unconfigured Ad

Collapse

motor stopper .. why?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Snowtam
    • Jul 2008
    • 136

motor stopper .. why?

Hei! kommer med enda et elektrosporsmål.

Har et problem med at denne motoren: http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=11888 stopper. Den går helt fint opp til litt over halv gass, så gir den seg etter ca 10 sek. Kan gjøre det samme hundre ganger, og akkruat det samme skjer. Hva er problemet?

Jeg bruker hobbyking sin mysteri 12A esc med 360 mah batterier. Alle ledningne er loddet. Må denne esc muligens progges på noen måte? Det som også er uvant, er at jeg må ha full throttle når jeg skrur på strømmen.Først da kan jeg dra ned stikka igjen og den aktiveres.
  • lillejon78
    • Dec 2005
    • 1530

mulig du har for stor propell? sånn at det blir for tungt?
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Høy kV på den saken! 2S og liten propell...?
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

Høres ut som esc er for liten til oppsettet ditt. Test med en liten propell for å se hva som skjer da. Men det beste er jo selvsagt å kjøpe seg en "dings" slik att du kan lese av hva som foregår når du gasser på. Koster ikke mange kronene en slik sak.
        Last edited by elektrodude; 24-12-10, 12:50. Reason: god jul
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

Comment

• JayBee
          • Sep 2009
          • 762

Du har nok alt for lite batteri. motoren trekker 11A, og batteriet klarer bare å levere ca. 7.2A tror det er det som er problemet ditt.

Regner med batteriet også er fra HK...?
          Jon-Brage Hoel Andorsen
          -------------------------------------------------------------------------
          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• Snowtam
            • Jul 2008
            • 136

takker for svar Kanskje det er batteriet som er for lite ja... Jeg bruker 8040DD, ser på forumet på HK at det fungerer utmerket. Men kanskje jeg heller skal prøve et 500mah 20C batteri i stede, ser at noen bruker dette. Så står det at motoren kun skal ha 2s.
            (og ja det er det rhino 360 batteriet)

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Du kan prøve uten prop - skjer det samme da så er det noe annet feil.

Blir ESC'en varm når den stopper?

Du kan prøve å sette "Low current protection: Ignore/Reduce power/Shut off" til ignore på ESC'en
              Last edited by Quadrocopter; 25-12-10, 01:52.

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Pass også på at ESC'en er satt til 2 celle (ikke 3 celle) - hvis det er en mulighet til å sette dette fast.

Comment

• Snowtam
                  • Jul 2008
                  • 136

Hmmm noe muffins her. Prøvde med et 500mah 2s batteri, det samme skjedde med at motoren kuttet i ca 60-70% throttle. Så ble ike noe forskjell på dette. Det jeg derimot så, var at dette ikke skjer når propellen er av. Da fungerer begge batterier og motoren som det skal. Leste litt i manualen, og denne esc`n skal finne antall seller automatisk. Men jeg har problemer med å programmere inn esc`n. Kommer ikke inn i progg mode, da det ikke kommer noe lyd fra motoren når stikka står på full. Det som skjer er at når jeg tar den på tomgang, hører jeg aktiveringslyd et mørkt pip etterfulgt av et lyst pip. Så fungerer motoren uten propellen vel og merke. Med det hjelper lite i hover.
                  ESC blir ikke varm når motoren stopper, ikke engang lunken. Så jeg vet ikke jeg... Har sendt en mail til produsent, men får se om det er noe svar fra de

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Snowtam
                    Finner ikke noen instruksjons manual på 12A men er programmeringen og default innstillingene lik denne:
                    Mystery_20a30amanual.pdf

Hvis det er tilfelle så har ESC'en en default factory seting til 3 celle LiPo og da vil du kunne oppleve samme symptomer som du ar i dag!

Når du prøver å komme i prog mode så må du være sikker på at sender/mottaker leverer maks "signal" inn til ESC'en, noe jeg regner med at skjer men du kan sjekke at det ikke ligger noen begrensning på throttle i Radioen.

Har du en mindre prop?
                    Hvis ja så kan du sette denne på*og se om den kutter på samme throttle posisjon.

Men du bør få igang programmerings delen slik at du kan finne ut hva ESC'en er satt opp til.

Har du en motor som tåler 3 celle så kan du sette denne på og koble til et 3 celle LiPo for å se om det virker da

Comment

• Snowtam
                      • Jul 2008
                      • 136

Takk for svar. Ja, skal teste ut med en mindre propell å se hva som skjer da. Synes det er litt merkelig at jeg ikke kommer inn i progmode, har stilt inn senderen til maks utslag på throttle også... hmm. Signal skal det være også tror jeg. Jeg får prøve litt til så se. Men ja, mulig problemet ligger der at standard instilling er 3celler. Da må jeg få kommet meg inn å progge om på dette..

isj.. så mye enklere med bensin. Fyll opp, snurr og fly... :P

Comment

• spitmk16
                        • Oct 2005
                        • 1367

Originally posted by Snowtam
                        Takk for svar. Ja, skal teste ut med en mindre propell å se hva som skjer da. Synes det er litt merkelig at jeg ikke kommer inn i progmode, har stilt inn senderen til maks utslag på throttle også... hmm. Signal skal det være også tror jeg. Jeg får prøve litt til så se. Men ja, mulig problemet ligger der at standard instilling er 3celler. Da må jeg få kommet meg inn å progge om på dette..

isj.. så mye enklere med bensin. Fyll opp, snurr og fly... :P
                        Å fly med elektro krever at man kan en smule om det. Viss jeg skal over til bensin/fuel så vil jeg også hate det, da jeg kan absolutt mest om elektro flyving, og null om fuel/bensin.

Husk at batteri skal kunne levere aller mest strøm. Så kommer esc og så motor til slutt.

Feks på oppsett, som prosentvis er samme, er Batteri kan levere feks 10 ampere, da er esc på ca 8 ampere tingen, og motoren drar rundt 6 amp. Da har du ett oppsett som ikke overbelaster noe som helst.

Dette er spesielt viktig viss du handler kinaprodukter, da dere ampere kan være litt missvisende. Kontronikk 40 ampere esc kan levere mere strøm enn en turnigy 40 ampere esc. (Blir som Watt i stereoanlegg, like missvisende)
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Working...