Unconfigured Ad

Collapse

Motor eller esc problem! kutta under flukt.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

Motor eller esc problem! kutta under flukt.

Heisann!
    god helg til dere som fortsatt er hjemme og bak spakene på dataen
    Jeg hadde meg en liten tur med extraen min i dag, og just når jeg blei varm i trøya og fløy harrier rett over bakkenivå så kutta motoren, hadde fortsatt kontakt med motakeren, dette endte jo selvsagt med avrevet understell.
    når jeg etterpå prøvde å throttle opp for å se hva som var gale, så tok motoren 1turn og esc gikk i resett modus (oppstart lyder) tenkte det kunne være jeg hadde grabba feil batteri og tatt ett uten størm, men det var ikke tilfelle. noen som vet hva dette kan være? gjelder onedim reg og ?firerock? motor, begge fra elefun.
  • bth
    • Dec 2003
    • 1638

Ser ut til at batteriet var tomt, evt en celle defekt. Hva skjedde når du testet med annet batteri ?
    Er det ett nytt fly, eller har du hatt flere vellykkede turer med det tidligere ?
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

Comment

• kapia
      • May 2005
      • 1435

neida, ingen av batteria var tomme :S har hatt 12 velykka flukter før dette skjedde, ikke hadde jeg mye pådrag når jeg gikk i harrier heller...

Comment

• Biplan
        • Apr 2008
        • 903

Jeg velger å kjøpe programmerbare regulatorer og stiller 'Low voltage cutoff type' på 'Reduce power' i stedet for 'Hard cutoff'. Da har jeg nok motorkraft til å komme tilbake til landingsbanen de gangene jeg glemmer klokka. Duverden så deilig i forhold til en fuelmotor som kutter tvert.

Når du akkurat ble varm i trøya hadde du nok fløyet lenger enn du pleier. Eventuellt var ikke batteriet fullt oppladet. En god regulator har beskyttelse mot for høy temperatur, den kan vel også ha stoppet motoren.

Kan du beskrive hva harrier er? Jeg har googlet og fant i tillegg til Hawker Siddeley Harrier, en hunderase og en art haukefugl.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Biplan
          • Apr 2008
          • 903

Se over alle kontakter og ledninger aller først.

Lærte en enkel måte av Torbjørn (RC-Seilflysport) for å sjekke viklingene i motoren:
          Koble fra batteri og de 3 ledningene mellom motor og regulator.
          Sveiv motoren sakte rundt mens du kortslutter to av ledningene. Motoren skal da gå tyngre rundt enn uten kortsluttede ledninger.
          Gjenta for de andre to viklingene.

Hvis dette skjer så ligger nok feilen i regulatoren.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• kapia
            • May 2005
            • 1435

nei, var med tålig nylada batteri, er ikke noe slikt (?tror jeg?) jeg fløy 2batteri før jeg satte i det siste, jeg fløy ingen av dem tomme, var fortsatt myyye drag i motoren før jeg gav meg på det andre batteriet.

her har jeg saksa fra rcgroups begrepet på "harrier": Harrier (and inverted Harrier)-Flight realm when the airplane is partially supported with lift from the wings, and partially supported with lift from the propeller. Airplane is generally flying at a high angle of attack with the nose up.

Comment

• farmann
              • Mar 2010
              • 918

Hei
              Hvor stor er ECS`n og hvor mange Amps drar du på full throttle/hovring, noen ECS har innebygd tempratur-limitering og kutter eller drar av throttle når de blir varme. ved hovring har du vel heller ikke optimal kjøling Regner med det er en god del throttlebruk når du flyr harrier.

Comment

• kapia
                • May 2005
                • 1435

mista litt motet i går kan du sei, må repare litt osv, var ikke så gale throttle bruk kan du sei, modellen "glir" ganske ok, maks 3/4 gass for å rette opp, men ca 1/3 over det jevne når jeg dreiv med harrier! første jeg tenkte på var jo det der, men jeg har flydd myyyye værre enn det der. esc er på 45A og motoren drar 36.6A ved fulltpådrag

Comment

• farmann
                  • Mar 2010
                  • 918

Har du brukt samme propell som når du målte Amp?

Comment

• kapia
                    • May 2005
                    • 1435

jepp i have

Comment

• farmann
                      • Mar 2010
                      • 918

Da er jeg tom!!
                      Ble ECS`n varm?

Comment

• bth
                        • Dec 2003
                        • 1638

Har du muligheter til å måle batterispenningen ved fullt pådrag for å utelukke at en av cellene i en pakke er defekt ? Tyder på at en celle i en batteripakke er defekt, og dropper spenning under belastning, og gjør at ESC går i cut-off.

Hva slags batteri bruker du ? Antall celler ? mAh ? C ?
                        Bfight 210
                        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                        Phoenix RC Club

Comment

• kapia
                          • May 2005
                          • 1435

merkeligt att dette skal skje med helt ny lada og nye betteri, er nanotec batteri, 2200mah 25-50c, jeg har ikke mulighet til å måle noe som helst en trekk "live" 3cellers batteri ja skal teste ltit mer på benken etterhvert.

Comment

• kapia
                            • May 2005
                            • 1435

da funka det igjenn! demonterte cowlingen og testa litt, alt starta opp som normalt, men samme feilen skjedde igjenn, men når jeg roterte litt på motoren så virket det som om den satt fast på en måte i ESC, motoren roterte helt unormalt for hånd. kan det ha skjedd en timing feil i esc her? jeg aner ikke hva som kan ha skjedd, eneste jeg vet er att motoren snurrer fint no, selv om esc blei litt varm etter litt rusing og start stop uten propell.

Comment

Working...