Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømtrekk på Hacker A60-22S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømtrekk på Hacker A60-22S

    Hei!
    Jeg har tittet litt rundt på forumet, men finner ikke fasiten på mitt spørsmål.

    Jeg har en Hacker A60-22S out runner, samt jeti spinn 99 OPTO.
    Motoren Har som følger:
    Operating Current (Amps) 40A
    Peak Amps (15sec) 50A

    Dette skal jeg ha i en Katana 120E. Har gjort meg ferdig med det meste, så jeg tok den ut på plenen for en statisk test av motorens strømtrekk. Testet den med anbefalt prop (20 x 10) og 10S lipo, og turde ikke ha mer en liiit over 50% throttle...da det var vanvittige krefter der

    Men min bekymring er hvor mye motoren tåler...ved litt over 50% throttle var trekket på ca 46 Mah. Mitt spørsmål blir da: med specc som er ovenfor på motor, hvor mye over 50A er usunt for motoren? Synes og ha sett på forumet (med samme oppsett som nevnt her) at de har strømtrekk på motoren opp mot 69Mah i peak....og det er jo myyye over de anbefalte 50!?
    ....er klar over at det blir noe forskjell på testing på bakken og ved måling in-flight.
    Last edited by Leif Sverre; 12-05-11, 00:11.

  • #2
    To muligheter: batteri med mindre antall celler eller mindre propell. Det er tydelig når du har 46A ved 50% throttle, det vil være mindre i lufta men ikke i nærheten hva du trenger. Anbefalt prop20x10, gjelder det flyet?

    Comment


    • #3
      Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg.
      I Seite nicht gefunden – Hacker Motor GmbH sier de i seksjon 3D fly:
      A60-22S 4500-10S 20x11 APC-E 10S 35V 70A 5800rpm 2450W

      Kan også være at regulatoren ikke er tilpasset throttlestikka (riktige endpoints) slik at du i virkeligheten
      har mye mer enn 50%.

      Hilsen Widar

      Comment


      • #4
        Hei! Ja jeg så på den tabellen. Endpoints....hmmm...Throttle linja er linear, og på ESC målt med jetobox er den på 1.8s (?)...sier det deg noe? Men uansett så blir det testing in-flight og måling med jetibox ette landing.

        Den motoren du refererer til er vel en 28-poler, men den jeg har er vel 12-pol(?). Max W på min er vel ca 1900W....
        Last edited by Leif Sverre; 12-05-11, 18:24.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Leif Sverre View Post
          ...Den motoren du refererer til er vel en 28-poler, men den jeg har er vel 12-pol(?). Max W på min er vel ca 1900W....

          I.h.t. Hacker er en A60-22s V2 en 28 poler

          Du kan trekke maks 1900W ut av den men husk at batterispenningen ved så høy belastning dropper omtrent øyeblikkelig ned til en 3.4 -3.5 Volt/celle noe som skulle tilsi at du kan trekker en 55A (jeg mener garantert mer!) uten å belaste motoren hardt.
          Husk at statisk belastning (du holder flyet fast på bakken) fort kan ende opp 10-15 % høyere strømtrekk enn når flyet er i lufta!

          Dette stemmer med med tabellen som [wih] nevner.

          Du kan på en enkel måte sjekke throttle utslaget ved å koble på en servo på throttle kanalen å se hvordan armen beveger seg i.h.t. stikke posisjon - 0 på stikka skal sende servoarmen ned i det ene hjørnet - 50% throttle så skal armen være 1/2 veis og på 100% throttle så skal armen så i motsatt endepunkt i.h.t. 0

          Comment


          • #6
            De store Hacker motorene er underratet. Jeg flyr en Hacker A60-18L på 12s og 25*12 mot Hacker sin anbefaling på 22*11.

            Det trekker godt over anbefalt, men motoren er knapt lunken etter flyging. Min er vel ratet til 2500w, men vet at Hacker show teamet flyr med samme oppsett uten problem

            mvh
            Alf
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Hei!

              Jeg har en Hacker A60 22S, med 20 x 10 propell i min Katana 120. Og bruker i dag 2 x 5S i den. Av praktiske årsaker skulle jeg ønske at jeg kunne bruke 2 x 6S på denne motoren (...da kan jeg bruke 6S batterier både til Katana 120 og Wind 50) Er det noen her som har testet ut dette på nevnte motor? Ser at "affa" har tøyet speccen litt på Hackeren sin med hell, da motorene er "underratet"(?). Om noen her, eller RCPRO sier: DO NOT!!!! vil jeg ikke teste, vil derfor forhøre meg litt.

              Comment


              • #8
                Det å tro at motoren tåler mer enn hva den er designet for synes jeg ingen bør anbefale deg, det ansvaret må du ta selv
                For å bruke 6 celler sett på en mindre prop og mål Ampere-trekket! 1eller 2" mindre diameter utgjør stor forskjell.

                Comment


                • #9
                  Er forskjell på motorer, kvalitet kontra billigste Kinablikk... Bruker litt Actro, og det går fint å overlaste 30-40% i forhold til spec. Det ser jeg andre også gjør. Hacker kjenner jeg ikke, og en del andre saker tåler knapt det de er rated til...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Takk for deres innlegg! Jeg har bestilt 19 X 8 propp, og vil prøve det derfra. I følge råd jeg har fått så er det ikke "Not a perfect setup, but with a 19x8 prop could work"....og det holder vel for en søndagsflyver

                    Comment


                    • #11
                      På 19x8 og 12S skulle du nok havne på rundt ~70A, som er så og si det samme som den teoretisk vil trekke med 20x10 og 10s, mer dog at effekten vil bli endel høyere med 12S...
                      Dette er en bra calculator for simulering, og stemmer rimeligt bra med det leverandørene oppgir.
                      eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller
                      Last edited by jijohans; 02-08-11, 21:18.
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment


                      • #12
                        Det høres fint ut, da gjenstår det og teste det i praksis

                        Comment

                        Working...
                        X