Unconfigured Ad

Collapse

Propell til Hacker A40 10L

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rcvegard
    • Jun 2011
    • 16

Propell til Hacker A40 10L

Hei.
    Har kjøpt ettPhoenix Model Sbach .46-55 Aerobatic fly.
    Vingespenn: 1425mm
    Lengde: 1425mm
    Vekt: 2800-3000gram

Har også bestilt en motor av typen Hacker A40 10L fra espritmodels. Hacker A40 L Series Motors - HAC

Hvilken propell burde jeg ha?

Har lest at jeg burde ha 16x12, 16x8 - 14x10 og 14x7. Klarer ikke å finne teknisk beskrivelse av motoren og heller ingen oversikt over hvilke propeller jeg bør ha for å presse max effekt ut av motoren.

Takk for svar
  • Biplan
    • Apr 2008
    • 903

Ja, det er litt vanskelig å finne anbefalt propell. Grunnen er nok at denne motoren er designet spesiellt for 3D Helikoptre. Men den er like godt egnet i fly etter min mening. Glødepluggmotorer brukes jo i både fly og helikoptre; ingen spesial-design der så vidt jeg vet.

Ser det er stort spenn i de propellene du har blitt anbefalt. Det er nok fordi de brukes med forskjellig batterispenning. Altså bør du velge batterispenning før du velger propell.

Kv 500 betyr 500 RPM (omdreininger pr minutt) pr volt. 5 cellers batteri gir 18,5V og dermed 9.250 RPM på din motor. 6 cellers batteri gir 22,2V og 11.100 RPM. 16" propellene passer til 5 cellers batteri og 14" til 6 celler.

Foreslår at du først ser på størrelsen av batterirommet i Sbach og hvilke dimensjoner som er tilgjengelig i 5 og 6 cellers batteri. Ofte er det mest tykkelsen på batteriet som er forskjellig.

Dersom både 5 og 6 celler passer inn i flyet ville jeg valgt 6 celler og 14" propell.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

Working...