Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kontronik Koby 90LV problemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kontronik Koby 90LV problemer

    Hei

    Har satt opp min nye Koby 90LV med 6s lipo, Scorpion S4020-14 og Xoar 15 x 8 prop i en EF58".

    Problemet er at når jeg kommer opp på 3/4 gass så kutter regulatoren og gir "8 blink" advarselen, som skal indikere at det er registrert "ekstreme strømpeaks". Denne advarselen leser jeg som at det evnt har vært en dårlig lodding el og har gått over alle koblinger samt kortet batterikablene inn så langt det praktisk lar seg gjøre. For høy belastning på systemet (Amp) skulle generelt vært logget som en "2 blink" advarsel

    Det samme skjer på samtlige av mine div 6S lipo, så det kan ikke være pakke relatert ihvertfall. Har ikke sjekket loddingene på selve motoren da denne kommer loddet fra fabrikk og som virket rimelig bra utført, men vet ikke helt selvsagt.

    Oppsettet skulle ikke være av en karakter som burde forårsake noen problemer eller ekstrem overbelastning av noen av komponentene.

    Noen som har erfaring med Koby serien til Kontronik eller gode ideer til hva det kan være, evnt hva jeg har oversett ?

    På forhånd takk.
    Øystein T.

    EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

    www.artistic3d.net

  • #2
    Høres merkeligt ut.. Har du snakket med Thorbjørn? Har du Progdisk for å programere med... Er ikke Low voltage cut som lurer deg, er vel en funksjon som kutter hvis celle spenningen kommer under 3,2v eller deromkring?
    -Jim Johansen-
    Flyklart:
    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
    Under construction:
    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

    Comment


    • #3
      Hei Jim

      Har ikke snakket med Thorbjørn, men har kontaktet Kontronik og vil vel få en tilbakemelding fra dem relativt snarlig. De har ihvertfall svart tidligere hvis problemer med noen av deres produkter.
      Det kan desverre ikke være LV cut som lurer meg. Har benyttet flere pakker hvorav flere er nye (bla sprell ny 6S TP eXtreme 65C/130C) og alle er fulladet og i "god form".

      Desverre sitter jeg med en følelse av at det er noe motor relatert. Har vært borte i at Kontronik regulatorer ikke har tolerert motoren og nektet oppstart grunnet for lav induktans, hvorav Kontronik sier "bytt motor". Trodde forsåvidt (fordi Kontronik fikk altfor mye klager) at de hadde fikset softwaren til å tolerere annet enn Kontronik motorer.
      Kan det være noe induktans ting eller fase forskjeller som gjør at det skapes noe ripple strøm ??

      Skal for ordens skyld teste en av mine 5S (FP 3600mah 50C) for å se om denne aksepteres.......vil selvsagt ikke bli helt fornøyd om dette gir suksess fordi det var ikke 5S jeg hadde tenkt å benytte.

      Ellers så blir det å lodde motor bullets på nytt bare for å eliminere dette også.
      Øystein T.

      EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

      www.artistic3d.net

      Comment


      • #4
        I elektro verdenen er det dessverre slik at enkelte kombinasjoner rett å slett ikke virker.

        Dette er identisk med problemer jeg hadde med en Jive og en Emax motor. Litt over halv gass begynte motoren å "hakke", for så å stoppe opp helt
        med 8 blink. To forskjellige Jive's ble forsøkt for å eleiminere regulator feil.
        Løsningen for meg ble å bytte til Castle reg.

        Jeg bruker Kontronik reg's med stort hell i andre sammenhenger, men denne kombinasjonen gikk rett å slett ikke.
        "Alle" instillinger ble forsøkt.

        Hilsen Widar

        Comment


        • #5
          Mine Jive har akseptert og fungert greit med Scorpion tidligere, men har feks ikke akseptert Neu motorer. Det er fullt mulig at akkurat den serien med Scorpion jeg har nå ikke fungerer på samme måte.

          Desverre står ikke CC høyt i kurs for meg akkurat nå, så jeg må prøve litt til før jeg begynner å kjøpe inn et lass med motorer og regulatorer. Kanskje en Hacker må prøves.

          En annen ting er at hvis Kontronik "advarer" mot ripple currents, så er vel dette noe av det som er mistenkt for å forårsake CC brannene (eller husker jeg feil ?).
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • #6
            Rart dette... Enkelte er storfornøyd med CC, jeg personlig er storfornøyd med mine Kontronik... Er jo nesten umulig å finne ut hva man skal kjøpe neste gang...
            Håper du finner ut hva som gjør dette.
            -Jim Johansen-
            Flyklart:
            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
            Under construction:
            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

            Comment


            • #7
              Jeg skal vel forhåpentligvis komme til bunns i saken, om ikke annet ihvertfall få konkludert hva som forårsaker det hele selv om jeg potensielt ikke liker det jeg finner. Håper at det ikke er slik at regulatoren bare er kresen, som flere har opplevd med Kontronik tidligere. Dette trodde jeg at Kontronik hadde fått orden på. Dog har ikke Kontronik lagt skjul på at de ikke ser noe problem i at deres top notch produkter ikke nødvendigvis kan brukes med "hva som helst" .

              I kveld skal jeg prøve med 5S pakke for å se (håper egentlig ikke at det blir bedre), samt putte microloggeren inn for å sjekke tallenes tale....

              Har ikke hørt noe fra Kontronik enda, men de pleier alltid å svare så noe kommer sikkert.
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • #8
                Da har jeg gjort en statisk test med en FP 5S 3600 Pakke (50C/100C) og det fungerte perfekt. Hadde det bare ikke vært for at jeg hadde tenkt å bruke 6S........... Hadde vært lykkelig uvitende hvis jeg bare hadde planlagt for 5S i første omgang (som forsåvidt passer flyet best sannsynligvis) Kontronik har svart at jeg må sende regulatoren til dem for en sjekk/rep og de beklager at de ikke kan drive med fjerndiagnostisering.

                Effektmessig var det natt og dag med 5S kontra 6S. Den nye G6 TP 65C pakka gir så mye effekt at på en blindtest skulle jeg trodd jeg hadde en 10S i forhold til 5S pakka. Nesten litt skremmende.

                Det hele kunne gitt meg en viss logikk hvis jeg fikk "2 blink" advarsel, altså altfor høyt strømtrekk, men med "8 blink" blir det hele merkelig.

                Kan det forklares med at motor får for høyt turtall og regulatoren har problemer med å "lese den" ?

                Ja ja, regulatoren går inn til Kontronik og fortsettelse følger.....
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • #9
                  Flott at du forsker litt på dette... Merkelige greier... Kan det være at Koby'n ikke liker mer enn ~20v....?
                  Du har ikke testet denne med en Kontronik motor på 6S?
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                  Comment


                  • #10
                    Har ikke noen Kontronik motor for hånden, men tror vel at tilsvarende Kontronik motor hadde gitt omtrent samme resultat. 5S testen tilsier ihvertfall at Koby+Scorpion=OK og det er jo bra om ikke annet.
                    Tviler nok på at Kobyen ikke tolererer mer enn rundt 20V, kan ikke se for meg at Kontronik ikke har testet en såpass normal sak. Det eneste som jeg kan se for meg som plausibelt som forklaring for "8blink" på 6S er at når man gir gasspådrag så gir massetregheten i propellen høye strømpeak siden batteripakka har så mye kapasitet at den ikke "dipper" i det hele tatt.

                    Men skal logge begge pakker med Eagletree for å se om denne gir meg noe forklaring. Kommer tilbake med mer........
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • #11
                      Hadde en runde med loggeren, og så ikke noe foruroligende. max ca 60A og fra 1000-1350 Watt. Målte hhv med 5S på 15 x 8 og 16 x 8 samt 6S pakka på 15 x 8.

                      Det eneste jeg så som også laderen bekrefter, og det er at jeg sannsynligvis har en død celle i min brand nye 6S TP 4400 pakke. Mye ubalanse og holdt dårlig på spenninga. Da har vi en pakke som skal til USA ihvertfall. Blir grinete av mindre.
                      Så forsåvidt at den hadde litt ubalanse på første ladinga, men dette er ikke uvanlig og pleier å være helt fint etter en lading eller to.

                      Kunne jo tenkt at der har vi problemet, men når også flere andre 6S pakker gir samme problemet så blir det jo ikke helt naturlig det heller.
                      Øystein T.

                      EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

                      www.artistic3d.net

                      Comment


                      • #12
                        Synd å høre med TP pakken, handlet hos rclipos?
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                        Comment


                        • #13
                          Handlet hos Esprit, men jeg tar kontakt direkte med TP og returnerer dit tenker jeg. Har ihvertfall fungert slik tidligere, og de har vært meget ekspeditte. Ikke noen sure spørsmål om misbruk osv, bare å returnere og få nytt. Selvsagt litt styr med forsendelse, men slik er det jo når man handler overseas......
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • #14
                            Je har testet litt mer og med en passe misbrukt (fra hotlineren min) 6S Hyperion G3 3300 mah pakke fikk jeg den til å IKKE stoppe ved å dra forsiktig på gassen.
                            Det er på det rene at ingen av pakkene jeg har testet har fått "low volt cut" til å aktivere, så jeg vet jammen ikke helt hva jeg skal tro til slutt annet enn at det virker som 6S ikke er favoritten til Koby ser det ut til. Ser absolutt ikke noe unormalt på Eagletree annet enn at det gir masse effekt (1200-1550 Watt på 16 x 8 ). Kontronik sier dog at kommersielt tilgjengelige loggere ikke er istand til å registrere ripple peaks som regulatoren muligens allikevel reagerer på.

                            Skal fly noen turer før regulatoren sendes tilbake.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • #15
                              Har flydd rundt 8 pakker nå og har ikke hatt noen praktiske problemer, men dette skyldes selvsagt også delvis at jeg knapt trenger gasspådrag med mitt oppsett så problemene slår ikke inn.

                              Får sende regulatoren inn før jeg får kommet meg noe videre med mysteriet. Oppdaterer senere.
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment

                              Working...
                              X