Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vedlikehold av el. motorer...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vedlikehold av el. motorer...

    Hei på dere

    Jeg lurer på om det er noen behov for en eller annen form for vedlikehold på el. motorer til fly/heli.
    ...eller durer dere i veg til det oppstår evt. ulyder...for så og ta action. Med vedlikehold tenker jeg på evt. smøring av lager....

    Motorer som jeg har er Hacker 50-16s(fly) og Align 600mx (heli t-rex550e)
    Last edited by Leif Sverre; 15-09-11, 04:02.

  • #2
    Jeg gjør ikke noe på mine. Men på Scorpion motorer skal man smøre lagre på, det står i manualen hvor ofte. De har og en egen olje de anbefaler. Men til eksempel på Kontronik står det at man IKKE skal smøre lagre.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Det samles jo litt støv og pollen i en el. motor i løpet av en sommer. Så å tørke av den/blåse den ren av og til kan jo være lurt. Kulelager varer heller ikke evig. Den ene Plettenberg - motoren min, 30-10Evo, fikk en «tikkelyd» i baklageret etter ca 500 turer. Motoren ble sendt til fabrikken for lagerbytte. Noen motorer er sikkert lettere å bytte lager på selv enn andre.

      Kulelager som har forseglingsringer er satt inn med fett og skal ikke smøres med olje. Vær nøye med balansering av propell/spinner og lagrene vil vare lenge gitt at det er kvalitetslager.

      Henning

      Comment


      • #4
        Jeg pøser på med litt symaskinolje når motoren begynner å gnisse. Ellers gjør jeg ingenting. Har da bedre ting å bruke tiden på!


        Sent from my mobile phone - I apologize for any spelling errors!
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment

        Working...
        X