Unconfigured Ad

Collapse

Gruppekjøp av mini dreiebenk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KreAture
    • Aug 2004
    • 38

Mantall...

Vi er nå oppe i 7 personer som er interesserte, inklusive meg.
    Med dette tempoet er 10-15 enheter innen rekkevidde.

Vi stopper hvis prisen ikke går noe serlig ned for mer enn 10 enheter, da kjører vi på med de vi har.

Jeg kommer til å bekrefte hver enkelt mail-addresse og deres interesse.

Videre vil jeg sende ut ett skjema med maskin og priser på tilbehør slik at man kan velge hva man vil ha med. Jeg må få litt mer klarhet i hva som følger med maskinen først. Prøver også få ett sett med skjær inkludert i prisen. Syns dette burde være ett minimum fra leverandør slik at man kan starte med en gang man får benken selv om man har tenkt å bruke andre eller hjemmelagede skjær.

Vi er nødt til å ha en bindende påmelding fra og med bekreftelse på deltagelse for at dette skal virke. Folk må gjerne sende meg en privat melding med sin mail-addresse slik at jeg får lagt dere til lista som interesserte. Brkreftelse kommer senere. (Ikke meld dere på hvis dere ikke er sikre på at dere vil ha en maskin, ellers blir ikke prisene riktige.)

Comment

• KreAture
      • Aug 2004
      • 38

Frakt...

Jeg vill minne om at prisene er ca priser beregnet fram til Oslo i Norge med momsen inkludert. Jeg har ikke tatt med eventuell frakt videre da dette vill variere fra person til person.

Har folk gode ideer til frakt av en 40-60 kilos pakke fra Oslo og fram til seg må de gjerne komme med innspill. Jeg er åpen for smarte løsninger. Hele poenget her er å spare penger, og få en fin dreibenk.

Comment

• KreAture
        • Aug 2004
        • 38

X2 mini fres blir runt $500.
        M2 multimaskin blir $900.

OK. Vi burde ha en eller to mensker til på lista, men vi må bestille snart.
        Er det noen fler som vil ihvertfall ha pris/bestillingslista må de si ifra
        nå...
        De som bare vil ha tilbehør (som har en benk fra før det vil passe til) er
        også velkomne.

Jo fler vi får med, jo mer sparer vi... Får vi med mange nok vil prisen bli
        lavere en den som står i pris/bestillingslista. Dette vil jeg rekalkulere
        etter å ha fått endelig pris av Sieg for den komplette ordren. Det er først
        da dere sender noen penger.

Vi hadde spart 3% hvis vi hadde sent pengene/vekslet il dollar for en uke
        siden. La oss håpe "presidenten" gjør noe skikkelig dumt så vi sparer mer
        penger

Folkens: det er IKKE farlig å melde seg på. Du får kun en mail eller to fra
        meg med info og bestillings-skjema. Sender du skjemaet tilbake i utfyllt
        tilstand derimot er det en bindende bestilling. Du kan se an om du liker
        prisene før du gjør det.

Jeg kommer til å sende mailen blindt slik at jeg ikke sprer addressene i
        lista, og jeg vil IKKE sende noen annen reklame eller selge/videresende
        lista. Jeg gjør dette for oss hobby-entusiaster og hater reklame like mye
        som dere.

Kyrre

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by Motorboy

I tillegg har jeg hjemmelaget fresemaskin.

Jens Eirik
          Tidligere nevnte jeg hjemmelaget fresemaskin, her er bildet av fresemaskin og finn ut hva delene består av..

og i tillegg bilder av fresing av spyleporter i sylinder..

Kun dreiebenk uten fresemaskin blir jeg da handikappet...

Jens Eirik
          Attached Files

Comment

• ThomasB
            • Aug 2004
            • 1305

skjer det noe snart da?
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

Comment

• KreAture
              • Aug 2004
              • 38

Jobber på spreng med å få alle data inn på bestillings-skjemaet.
              Håper på å sende ut skjemaet I kveld. Mangled noe tilbehør i gårkveld så det måtte vente. Disse har jeg fått nå.

Comment

• Riven
                • Nov 2001
                • 122

OBS

Først og fremst en STOR TAKK til Kåre, for å dra i gang og fikse hele innkjøpet
                av maskinene
                Jeg henta maskinen hos Kåre sist onsdag og fikk en liten demonstrasjon.
                Maskinen hans gikk stille og fint.
                Når jeg kom hjem og startet maskinen min, var det mye mer støy.
                Jeg demonterte alle drev og fant fort kilden til bråket, det var sponrester som hadde kilt seg
                fast i tannjulene.
                Så til alle dere som har kjøpt maskin, demonter maskinen og rengjør alle drev før dere tar den i bruk.
                Sjekk at det ikke er noe fastkilt mellom tennene på drevene, ellers risikerer dere å måtte bestille
                nye drev etter kort tid.

Riven
                Mvh.
                H.S

Comment

• KreAture
                  • Aug 2004
                  • 38

Bra du likte benken. Jeg har nettop forsøkt å hule ut en bolt og mislyktes sterkt!

Egentlig gikk det svert bra. Jeg har lært å slipe bor med min nye benksliper og jeg har lært mye om boring med dreibenk. Men, den 82mm lange bolten min fikk ikke ett 6.5mm hull rett igjennom... Isteden fikk den ett hull som går lit tpå skrå og bommer med en millimeter på senter i andre enden? Hvordan er dette mulig? Bolten snurret jo runt, ikke boret! Normalt hadde jeg ventet en slik bom hvis jeg hadde brukt en drillpresse og ikke fått bolten helt rett mens jeg boret. Men i en dreibenk hadde jeg trodd det skulle gå bra...

Noen som har noen tips?

Oh! Her er den første versjonen av den nye motoren min forresten!

Kyrre
                  Attached Files

Comment

• Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

Kyrre, du må bruke senterbor først før du borer med tynn bor på 3 mm og så bore 6.5 mm. Så får du en rett bor uten kast.

Du kan ikke bore direkte med større bor uten du har boret med tynn bor pga større bor mangler noe å skjære i mindre diameter i midten.

Senterbor fåes kjøpt i 3-4 forskjellige størrelser og selges hos maskinforretning.

Hver gang man kjøper dreiebenk, så må man gå over hele og sjekke for spon, smøre sleider, justere sleider, se etter at alle deler er komplett og fjerne fett på den som ble brukt under lagring mot rust (ikke alle maskiner har beskyttelsefett under lagring).

Se webside for minidreiebenk: http://www.mini-lathe.com/

Jens Eirik

Comment

• KreAture
                      • Aug 2004
                      • 38

Brukte mindre bor først.

Har snakket med noen og kommet fram til at jeg må ha fått bolten litt skevt inn i chucken.

Comment

• Riven
                        • Nov 2001
                        • 122

Bor bolt

Det kan også være at boret ikke er slipt helt rett, det skal ikke mye
                        skevhet til før boret drar seg ut.
                        82mm er ganske langt med et 6.5mm bor. Prøv å bore fra begge sider.
                        Dra ut boret ofte for å fjærne spon.
                        Mvh.
                        H.S

Comment

• Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

Re: Bor bolt

Originally posted by Riven
                          82mm er ganske langt med et 6.5mm bor. Prøv å bore fra begge sider.
                          Boret skal ha like lange sider og vinkel på 120 grader for å få i senter og skjære effektivt i materiale. Skaff deg en borsliper av god kvalitet til sliping av bor.

Boring fra begge sider fører til unøyaktighet og vanskelig å få parallel hull, fjern ofte spon for ikke at boret skal sitte fast i hullet under boring og ikke bruk makt under boring ellers ville boret bore skjevt i dreieemnet.

Sjekk at chucken ikke har spon inne i mellom bakker og spiralskiven innvendig. Det fører til kast på dreieemnet.

Bruk måleur til kontroll om det ikke er kast i dreieemnet og rett opp om nødvendig før du dreier hvis du vil ha presisjonarbeid.

Jens Eirik

Comment

Working...