Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyperion 80A OPTO, ledninger hvor??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hyperion 80A OPTO, ledninger hvor??

    Jeg holder på å ferdigstille en ny Extra som skal få arve en Hyperion 4020-14 motor og en Hyperion 80A OPTO V3W.
    Problemet er at jeg ikke husker hvordan denne regualatoren var koblet..
    Enten så er dette veldig avansert, en feil i regulatoren eller så er det bare jeg som ikke ser det åpenbare
    Noen som kan gi meg en fasit på hvordan dette skal kobles på riktige måten, eller ihvertfall en måte for å få det til å virke?

    Jeg har tenkt å bruke et eksternt batteri, hvor stort bør dette være? Brukte på den gamle Extra'en et 2S 450mah batteri og dette funka.
    ________Bjørnar Rosenkilde Knutsen________

    Fly ute: 3DHS EXTRA 330SC 57", SebArt Katana S30E 48"
    Fly inne: 3DHS EXTRA 330SC 33", 3DHS EDGE 34"
    Radio: Futaba T8FGS

  • #2
    Kjenner ikke til akkurat den regulatoren, men den er vel lik de fleste andre?

    For sikkerhets skyld så ta av propellen mens du tester.

    På ene kortsiden er det 3 ledninger, de skal til motoren.
    Servokontakten på andre kortsiden skal til mottakeren på throttlekanalen. På 2,4 GHz er det vanligvis kanal 1. På 35 MHz er det vanligvis kanal 3.
    På andre kortsiden er det også en tykk rød og en tykk sort ledning, de skal til motorbatteriet.
    Dersom du bruker ekstern BEC må den kobles til "batt" eller en av kanalene på mottakeren (samme hvilken) og til motorbatteriet.

    For at regulatoren skal starte opp må throttlestikka vanligvis stå på tomgang.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #3
      Throttle er vel i 99% av tilfellene på kanal 3...?
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Originally posted by Valtra View Post
        Jeg holder på å ferdigstille en ny Extra som skal få arve en Hyperion 4020-14 motor og en Hyperion 80A OPTO V3W.
        Problemet er at jeg ikke husker hvordan denne regualatoren var koblet..
        Enten så er dette veldig avansert, en feil i regulatoren eller så er det bare jeg som ikke ser det åpenbare
        Noen som kan gi meg en fasit på hvordan dette skal kobles på riktige måten, eller ihvertfall en måte for å få det til å virke?

        Jeg har tenkt å bruke et eksternt batteri, hvor stort bør dette være? Brukte på den gamle Extra'en et 2S 450mah batteri og dette funka.
        De tre ledninger skal loddes eller skjøtes med de tre ledninger fra motor.
        Hvis motor går feil vei, så bytt om de to ytterste ledninger så snur motoren retning til riktig vei.
        Ang eksternt batteri spiller jeg brukt 2s 1500-2200 mah pakke.
        Hvilken kanal fartskontrollen skal kobles i har ingen betydning for om det er 2.4 radio eller 35 båndet, men spørs på fabrikat av radio.
        Er kanal 3 på futaba og kanal 1 på jr/spectrum f.eks.
        Lower, Lower, oops.
        Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Biplan View Post
          Kjenner ikke til akkurat den regulatoren, men den er vel lik de fleste andre?

          For sikkerhets skyld så ta av propellen mens du tester.

          På ene kortsiden er det 3 ledninger, de skal til motoren.
          Servokontakten på andre kortsiden skal til mottakeren på throttlekanalen. På 2,4 GHz er det vanligvis kanal 1. På 35 MHz er det vanligvis kanal 3.
          På andre kortsiden er det også en tykk rød og en tykk sort ledning, de skal til motorbatteriet.
          Dersom du bruker ekstern BEC må den kobles til "batt" eller en av kanalene på mottakeren (samme hvilken) og til motorbatteriet.

          For at regulatoren skal starte opp må throttlestikka vanligvis stå på tomgang.
          Jeg tror ikke at denne regulatoren er lik de fleste andre, siden denne har betegnelsen "OPTO", og har en firpolt hannutgang på regulatoren i tillegg til de nevnte ledninger (som er koblet som dere sier). På denne står det Rx,Tx,V+ og GND.
          Den har i tillegg et LED som skal lyse en eller annen gang, men verken denne eller motoren blir det liv i.
          Jeg har futaba, throttle er reversert osv, jeg har prøvd en mindre regulator uten dette dillet og denne virker.
          ________Bjørnar Rosenkilde Knutsen________

          Fly ute: 3DHS EXTRA 330SC 57", SebArt Katana S30E 48"
          Fly inne: 3DHS EXTRA 330SC 33", 3DHS EDGE 34"
          Radio: Futaba T8FGS

          Comment


          • #6
            Regulatoren skal kobles som nevnt over.
            OPTO betyr at den ikke leverer strøm til mottaker og servoer.
            Du må ha et eget separat mottakerbatteri eller en form for separat spenningsregulator koblet til drivbatteriet.
            Så for å få liv i den må du koble den til mottaker og strømforsyne alt med et eget mottakerbatteri.
            Pass også på at throtteltrimmen er helt nede.
            Den 4-polede utgangen er for programmering via PC eller Hyperions E-meter.

            Comment


            • #7
              Da er det regulatoren og ikke meg det er noe gæernt med.
              Ledningene koblet jeg riktig fra begynnelsen av, men ingenting skjer, jeg hadde såvidt liv i led lyset, men ikke noe liv i motor.
              Må nok bare bestille meg en ny
              ________Bjørnar Rosenkilde Knutsen________

              Fly ute: 3DHS EXTRA 330SC 57", SebArt Katana S30E 48"
              Fly inne: 3DHS EXTRA 330SC 33", 3DHS EDGE 34"
              Radio: Futaba T8FGS

              Comment

              Working...
              X