Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av børsteløs motor til ThreeDee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av børsteløs motor til ThreeDee

    Hei.
    Jeg har en modell som heter ThreeDee (fra Scorpio). Bruker en 480 HS BB børstemotor i denne. I tillegg er det gearbox (Planetary 3,33:1). Propellen er APC 10 X 7E. Flyet med motor og batteri veier nok ca 700 g (gjerne litt mer med flottører som jeg bruker på snøen).
    Har nå lyst til å prøve meg på børsteløs motor (for første gang). Det blir vel mer "sprut" over modellen da?!
    Så til spørsmålene:
    - hvilken børsteløs motor vil passe til denne modellen?
    - hva med gearboxen - brukes dette på børsteløs, eller bruker en bare direkte drift?
    - kan børsteløs motor bruke "vanlige" batterier, eller blir det LiPo pakker?

    Legger ved et bilde av modellen. Bilde viser modellen med den originale gearboxen som er en uvanlig skjør plastsak.

    Arnfin
    Attached Files
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no

  • #2
    Har samme modellen selv med en PJS 500 uten gir men med 9x7,5 propell, CC phoenix 25 regulator og kjører 2c 1350 Li-po som tåler 14A kontinuerlig. Denne motoren er montert i nesen på flyet der du har geardrive i dag - måtte lage en ny firewall av 2 mm flyfiner for å dekke hullet som er originalt. Min flyvekt ligger vel på ca 580 gram.

    Har ikke flydd mye med dette oppsettet men inntrykket er at dette ikke er det optimale oppsettet. Flyet tar av på 5-6 meter på hard underlag og stiger uten problemer men har opplevd en del motorkutt etter ca 1-2 minutters flyging. Tror jeg har løst det nå da jeg har regulert full thotle med EPA så den ikke spissbelastes så mye som i dag.

    Vurderer selv en PJS 800 med CC phoenix 35 regulator og muligens ett annet batterioppsett.

    Du vil spare ca 40 - 60 gram ved å bytte til børsteløst og ytterligere 60 - 80 gram ved å bytte til Li-po - så vektbesparelsen alene vil jo gi bedre "trøkk".

    Men uansett så er dette en modell som flyr som et "lam" med små utslag og gjør mye spennende på fullt utslag.

    Sjekk med Moss Hobby eller Griffin for å få motor/batteri/regulator oppsett som gir deg tilnærmet 3D egenskaper.

    Lykke til med en kjempebra modell
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Børsteløse motorer kan også kjøres med gearboks. Du bruker samme kriterier for å velge boks for slike som for børstemotorer. Det finnes massevis av motorer som leveres med girboks. Hvis du har plass kan en outrunner være tingen, det er i prinsippet en børsteløsmotor med "elektrisk" girboks (se min artikkel om motorer). Denne modellen er ikek laget for å fly fort, den trenger thrust. Outrunners er perfekte for slike applikasjoner.

      Valg av batteriteknologi gjør du ut fra hensyn til strømtrekk og vekt. Børsteløse kan bruke alt som gir DC.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Har bestemt meg for å satse på PJS 800 med CC Phoenix 35 regulator og 3cells Li-po på 1600mAh. Da jeg også trenger ny lader fordi jeg fra tidligere bare har lader for 1-2 cells Li-po og alltid kjøper 2 pakker med batterier for å ha litt ekstra å fly med så vil prisen havne på 3 - 3.500 avhengig av laderen.

        Kommer med en tilbakemelding så fort varene er i hus og oppsettet er prøvd.

        Bestilte i går ski for både Glow og elektrofly så vinteren skal ikke bli noen hindring for å fly.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          jeg bruker axi 2818. den er blirr rene raketten med denne motoren, bruker en jeti 25 a esc på den, men 3s lipo 2000mah hd celler som tåler 25 c.
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #6
            Ser av MotoCalc at ditt oppsett gir omtrent det samme som PJS 800 CC 35 oppsettet. Men at motoren er ca 20 gram tyngre.

            På RCgroup er det en som oppgir at han bruker PJS 1000 på Threedee men det blir vel litt overkill når thrust/vekt forholdet blir omtrent 2,5:1.

            Selv med PJS 500 og 2cells Lipo flyr det greit men uten helt de store resursene.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment

            Working...
            X