Announcement

Collapse
No announcement yet.

Power Pro vs Hacker på en «AJ 59" Slick»

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Power Pro vs Hacker på en «AJ 59" Slick»

    Hei

    Jeg slet noe fxh#% med å få et Hacker oppsett fra «Aero-Model Inc» til å fungere. Etter all verdens prøving av alle mulige innstillinger har jeg kommet til at denne X-70-SB-PRO speed Controller til Hacker ikke kunne være helt rett navla.
    Fordelte min frustrasjon ut her på forumet som endte med at TS.Com AS via ThrottleStore sendte meg et PowerPro oppsett for testing.
    Dette må jeg si var veldig flott gjort da jeg hverken er en profilert person eller noen guru innen modell flyging.
    På grunn av jobb, vind og andre Vestlands snø fenomener har jeg først nå endelig fått prøveflydd min «AJ 59" Slick» med «PowerPro» oppsettrt fra Throttle Store.


    Spesifikasjon på PowerPro:

    ESC:
    Model:Power Pro 80A UBEC
    Current:80A
    Burst current:90A 10sec
    Cell:2-7 LiPo / 5-18 NiMh
    Weight:65g
    UBec:5V/5A

    Outrunner:
    Model: 3520-6
    Speed : 840Kv
    Max Efficiency : <90 %
    Max Load : 55A
    Weight : 214g
    Lipo Cell requirements: 3 - 5
    No Load Current : 2A
    Max trust: >3000 g
    Power: 900 watt
    Shaft: 5mm
    Suggested prop: 12x6, 13x6,5, 13x8

    Propell:
    JXF German beech wood 14x7

    Fly:
    3DHS «AJ 59" Slick» fra Aero-Model Inc
    Servoer 4xHS5245MG
    5s Gens ace
    Total fly vekt: 2300kg

    Statisk test:
    9000rpm
    83A
    1500W
    Static thrust: 4000g


    Maiden:
    Med stor spenning og skjelving som et aspeløv beveget jeg meg ut på stripa, en gammel mann med en altfor dyr 3D maskin, fxh#% kunne jeg ikke holde meg til trainere. Taxiing ned og snudde opp mot vinden, ga forsiktig gass men etter bare noen få meter var den i luften. Minimalt med trimming og den fløy som fuglen.

    Min vurdering av Power oppsett:
    Jeg må bare si en ting først: Wow dette sparket virkelig i fra og det er kanskje ikke så rart med et power/vekt forhold på 2:1. Gass responsen er bare helt fantastisk den minste korreksjon og modellen svarer kontant. Får litt følelse av å fly simulator der modellen faktisk kontant utfører den stikke input som blir gitt.

    Etter spesifikasjonene så kan det tyde på at 14x7 propellen er litt i største laget? Statisk 83A og 1400W på full pinne er kanskje litt i overkant på en motor som er oppgitt til 900W? Men hva vet jeg, får vel bare stole på expertisen som sier dette går bra. Alternativt så kan en gå ned på propell og enda ha samme thrust som med et oppsett fra Hacker! Hacker oppsettet anbefalt av 3DHS kunne i et lyst øyeblikk lever 3600g thrust.
    Det som er sikkert er at Power oppsettet fungerer helt fantastisk på denne modellen og vor mange sekunder på full power trenger man før modellen er langt borte et sted aller vrengt inn ut?
    Vekt på PowerPro oppsettet er svært bra og kommer ganske likt ut med et oppsett fra Hacker, ikke mange grammene som skiller her. PowerPro oppsettet gir altså vesentlig mere thrust uten vekt økning til ½ pris, hmmm, ikke verst.

    Tilslutt må jeg bare si en ting: Gøy, Gøy, Gøy (ok tre ting da)

    Click image for larger version

Name:	PowerPro.jpg
Views:	1
Size:	123.9 KB
ID:	631490
    Click image for larger version

Name:	Installasjon.jpg
Views:	1
Size:	62.9 KB
ID:	631488
    Click image for larger version

Name:	Klart for Maiden.jpg
Views:	1
Size:	68.0 KB
ID:	631489
    Last edited by zephyr; 23-05-12, 22:14.
    Nic: treiner-svein
    3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
    3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
    3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
    RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
    RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
    Futtaba T14MZP
    Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

  • #2
    Har hatt Hacker X-70-SB-PRO kontrolleren selv. Hadde jeg hatt en til så hadde jeg knust den med hammer. Den innebygde BECèn gikk til helvete samtidig som resten fungerte. Den brant ikke men kjørte da 6S spenning rett inn i Vbar og ALLE servoer. I tillegg funka softstart ikke hvis man ikke brukte betasoftware. Uprofft og håpløst av hacker!

    Når det gjelder Power Pro så har jeg også testa en i min 1,8m Yak dog mlitt større utgave med 6S oppsett. Dette var før jeg bensifiserte den for å teste NGH motoren. Motoroppsettet er så knallbra at jeg nå leter etter en modell å sette det inn i. Støysvakt, fin throttlekurve, ingen vibrasjoner samt en sterkere motor som trakk mindre strøm enn mitt Axi 6S oppsett som koster betydelig mer.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Det er ikke noe rart at kombinasjonen din yter vesentlig mer enn Hacker.
      Hvis du har et statisk trekk på 83A (statisk pleier å være ca 10% over dynamisk) og motoren er spesifisert til maks 55A så tar det neppe lang tid før du har en motor som trekker langt mindre enn Hackeren etter at den har lagt igjen den magiske hvite røyken!

      Skulle du sammenlikne eple med eple mot Hacker så måtte du ha gått mist 2 dimensjoner ned på propellen du bruker i eksemplet over (slik at du kommer ned på de spesifiserte 55Amp'ene eller ha lagt til 1 eller 2 ekstra celler på batteriet så du kjører testen med Hacker motoren slik at den kommer opp i et strømtrekk som er 55% høyere. I begge tilfeller ville du nok ha sett at motorene hadde hat omtrent samme trekkraft.
      Last edited by Quadrocopter; 24-05-12, 00:13.

      Comment


      • #4
        Outrunner:
        Model: 3520-6
        Speed : 840Kv
        Max Efficiency : <90 %
        Max Load : 55A
        Weight : 214g
        Lipo Cell requirements: 3 - 5
        No Load Current : 2A
        Max trust: >3000 g
        Power: 900 watt
        Shaft: 5mm
        Suggested prop: 12x6, 13x6,5, 13x8

        Propell:
        JXF German beech wood 14x7

        Merkelig at den ikke brant opp med et strømtrekk på 83 Amp. Ble den ikke varm og luktet brent ? De 55 Amp den er oppgitt til skal den vel max kjøres i noen sekunder. Vil tro at 12 x 6 er riktig propell ved 5 celler.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Greit å høre at PowerPro oppsettene får kjørt seg.

          Tror nok den hvite røyken vil utebli i lang tid, så sant man ikke kortslutter noe.

          Først; PowerPro er rated i +40 grader Celsius. Og de er meget konservativt ratet. Dette har med, som det er nevnt på weben, at produsenten i hovedsak driver produksjon til helt andre brukere enn hobbymarkedet. Dvs at de ikke trenger å bry seg om en forretningsmessig lønnsom produksjon til hobbymarkedet.

          Dette "byttet" med Hacker kom i stand, da jeg satt på kontoret (som nå etterhvert har blitt et varehus) i Shenzhen og vår mann i HK/Kina (som også var der) spurte hva jeg leste om på nettet. Jeg forklarte og han bare trakk på smilebåndet. Gi han et PowerPro oppsett, uttalte han, så glemmer han fort Hacker.

          Som sagt, så gjordt. I utgangspunktet mente han en 4120 motor, men den var TS utsolgt på. Like greit, så får de se hva bestselgeren 3520 virkelig er god for.

          Ang produsenten, så får vi heller ikke vite hvem det er. Vi dealer kun med vår mann. Om han dealer med produsenten, eller med en annen agent, får vi ikke vite. Like greit, så lenge det funker.

          RCModeller

          Comment


          • #6
            har en towerpro 3520 motor. som jeg har kjørt mye og hardt. og er kjempefornøyd med. Den har jeg kjørt langt over spekken, uten att den blir noe varmere en lunken, bare passe på god kjøling.

            Den har samme data som denne powerpro motoren hvis jeg ikke husker feil og ser veldig lik ut av utseende, så forundrer meg ikke om den kommer fra samme produsent
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by tyor View Post
              har en towerpro 3520 motor. som jeg har kjørt mye og hardt. og er kjempefornøyd med. Den har jeg kjørt langt over spekken, uten att den blir noe varmere en lunken, bare passe på god kjøling.

              Den har samme data som denne powerpro motoren hvis jeg ikke husker feil og ser veldig lik ut av utseende, så forundrer meg ikke om den kommer fra samme produsent
              Se ikke bort fra det.

              Den gamle luringen som eier Tower Pro har nok hatt sine "blekksprutarmer" langt inne både her og der i Kina.

              Ikke uten grunn at han har tjent noen 100 mill US DOLLAR!

              Men; han har kuttet svingene litt vel mye de siste årene, så han viser dalende form.

              Ang motorer, så KAN det være fra samme kilde, men i noe eldre versjon.
              Det betyr IKKE at kvaliteten er noe ringere. Men litt mindre effektivitet vil jeg anta pr gram motorvekt.

              RCModeller

              Comment


              • #8
                Leverandøren i Kina godkjenner disse dataene:

                Specifications

                • Model: 3520-6
                • Speed : 840Kv
                • Max Efficiency : <90 %
                • Load : 55A
                • Max load: 85A
                • Weight : 214g
                • Lipo Cell requirements: 3 - 5
                • No Load Current : 2A
                • Max trust: >4000 g
                • Power: 900 watt
                • Max power: 1600 watt
                • Shaft: 5mm
                • Suggested prop: 12x6, 13x6,5, 13x8, 14x7



                TS.Com AS har i lengre tid selv kjørt med 14x7 prop, men har holdt seg til mer konservative data i markedsføringa.
                Merk motorens lave vekt!

                RcModeller

                Comment

                Working...
                X