Unconfigured Ad

Collapse

Dimensjonering av strømkabler...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

Dimensjonering av strømkabler...

Trenger litt råd angående dimensjonering av strømkabler for en DC motor, har planer om å bruke strømkabler av typen RK og i den sammenheng trenger jeg noen råd om hvordan man beregner nødvendig tversnitt areal på kabelen og hvilken kabel jeg burde bruke på oppsettet mitt.

Oppsettet er:

Strømtrekk peak: 400 A
    Strømtrekk kontinuerlig: 200 A
    Spenning: 130 volt DC
    Lars Norberg
  • doogledee
    • Jul 2006
    • 452

Hei Lars,
    ett raskt google søk og kom fram til denne siden:
    DC Cable Sizing Tool - Wire Size Calculator - MM2 & AWG - solar-wind.co.uk

Hvis vi anntar 2 meter med kabling, 1% tap som akkseptabelt og 400A strøm så er 25 kvadratmillimeter annbefalt.
    Regner med at dette er til el bil greia du jobber med?

Andre linker med info:
    Cable Sizing Calculation - Open Electrical

Leif
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

Comment

• bardp
      • Nov 2010
      • 2473

Kjører du 400A i en 25 kvadrat kabel bør du nå ialefall holde fingrene unne da den vil bli kokvarm. Til korte føringer med RK inni fordelingstavler brukes det 95 kvadrat når det er snakk om 400 A.

Comment

• Lars N
        Moderator
        • Apr 2002
        • 2891

Originally posted by doogledee
        Hei Lars,
        ett raskt google søk og kom fram til denne siden:
        DC Cable Sizing Tool - Wire Size Calculator - MM2 & AWG - solar-wind.co.uk

Hvis vi anntar 2 meter med kabling, 1% tap som akkseptabelt og 400A strøm så er 25 kvadratmillimeter annbefalt.

Andre linker med info:
        Cable Sizing Calculation - Open Electrical

Leif
        Stemmer, er i all hovedsak snakk om rudnt 200A da 400 kun er peak strøm for meget korte øyeblikk.
        Lars Norberg

Comment

• doogledee
          • Jul 2006
          • 452

Originally posted by bardp
          Kjører du 400A i en 25 kvadrat kabel bør du nå ialefall holde fingrene unne da den vil bli kokvarm. Til korte føringer med RK inni fordelingstavler brukes det 95 kvadrat når det er snakk om 400 A.
          Er ikke det snakk om 230 V AC da?

Du har hvertfall fått litt å lese på Lars... Helt personlig, med tanke på en del RC instalasjoner for stooooore strømtrekk så virker ikke 25 kvadrat helt på bærtur, men det er ved lavere effektuttak da spenningen er lavere enn 130v
          Men det vil kanskje blir snakk om store strømtrekk over lenger tid? ville nok testa, spesielt med tanke på oppvarming av kabel etc...
          Leif Bjørgo
          Cirrus-RCFK

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Spenningen er irrelevant. Det er strøm og motstand som gir tap/varmeutvikling i en kabel (P=I*I*R).
            Fred Larssen

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by flarssen
              Spenningen er irrelevant. Det er strøm og motstand som gir tap/varmeutvikling i en kabel (P=I*I*R).
              Både ja og nei
              En mengde arbeid krever en viss mengde effekt - har du høyere spenning så trenger men ikke så mye strøm for å oppnå denne effekten. Dette gjenspeiler seg på f.eks kraftige servere hvor 110v kablingen nesten er dobbel så tykk som tilsvarende for 220V.

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Ja, men her var strømmen oppgitt. Ville bare presisere at effekttapet i kabelen vil være det samme om det er 12V eller 230V mellom de to lederene.
                Fred Larssen

Comment

• Lars N
                  Moderator
                  • Apr 2002
                  • 2891

Er ikke det snakk om 230 V AC da?

Du har hvertfall fått litt å lese på Lars... Helt personlig, med tanke på en del RC instalasjoner for stooooore strømtrekk så virker ikke 25 kvadrat helt på bærtur, men det er ved lavere effektuttak da spenningen er lavere enn 130v
                  Men det vil kanskje blir snakk om store strømtrekk over lenger tid? ville nok testa, spesielt med tanke på oppvarming av kabel etc...
                  Nope her er det 34s batteripakke
                  Lars Norberg

Comment

• Biplan
                    • Apr 2008
                    • 903

Hei Lars,
                    Jeg vil heller si at 25 kvadrat er minimum.

Buddy elbil bruker 35 kvadrat til omtrent samme strøm. Vet om en som har byttet til enda tykkere kabel og fått merkbart større effekt.

Jeg kjenner ikke betegnelsen RK kabel (har forsøkt å google), men tror jeg vil anbefale kabel som andre har brukt til elbil.

Se også Avansert: Konvertering til elektrisk
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Lars N
                      Moderator
                      • Apr 2002
                      • 2891

Originally posted by Biplan
                      Jeg vil heller si at 25 kvadrat er minimum.

Buddy elbil bruker 35 kvadrat til omtrent samme strøm. Vet om en som har byttet til enda tykkere kabel og fått merkbart større effekt.

Jeg kjenner ikke betegnelsen RK kabel (har forsøkt å google), men tror jeg vil anbefale kabel som andre har brukt til elbil.

Se også Avansert: Konvertering til elektrisk
                      Takker for svar, pga litt plassmangel regner jeg med å prøve 25mm2 kabel også setter jeg en strømbegrensning i kontrolleren for å kunne se hvordan det går i forhold til temperatur osv.
                      Lars Norberg

Comment

• Olavjoergensen
                        • Jun 2005
                        • 2208

RK kabelen er et godt valg av "type kabel" til formålet ditt, tversnitt er også meget avhengig av lengden på ledningen, noe du ikke skriver noe om. Er det snakk om mer enn et par meter ville jeg brukt 35 kvadrat for å unngå spenningsfall og for å bidra til minst mulig effekttap
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

Comment

• Lars N
                          Moderator
                          • Apr 2002
                          • 2891

Originally posted by Olavjoergensen
                          RK kabelen er et godt valg av "type kabel" til formålet ditt, tversnitt er også meget avhengig av lengden på ledningen, noe du ikke skriver noe om. Er det snakk om mer enn et par meter ville jeg brukt 35 kvadrat for å unngå spenningsfall og for å bidra til minst mulig effekttap
                          Glemte å ta med lengden på kabelen, beklager det. Antatt lengde er bare 1 meter ca.
                          Lars Norberg

Comment

Working...