Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har noen en gammel skadet motor liggende som trenger omvikling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har noen en gammel skadet motor liggende som trenger omvikling?

    Lang, men fin topic? Tenkte prøve meg litt på vikling i påsken, har noen en skadet 40xx, 45xx 50xx scorp eller 600mx/700mx/750mx eller tilsvarende stor motor liggende med skade, da helst ikke på bøtta eller statorplater, men lager, viklinger, terminering osv kan være ødelagt/brent.

    Vil selvfølgelig lage tråd om det også, om "alt" feiler blir det å kanibalisere en fullt fungerende ny 4035, eller 4236 (750mx) evnt en 500mx .

  • #2
    Re: Har noen en gammel skadet motor liggende som trenger omvikling?

    Originally posted by andersand View Post
    Lang, men fin topic? Tenkte prøve meg litt på vikling i påsken, har noen en skadet 40xx, 45xx 50xx scorp eller 600mx/700mx/750mx eller tilsvarende stor motor liggende med skade, da helst ikke på bøtta eller statorplater, men lager, viklinger, terminering osv kan være ødelagt/brent.

    Vil selvfølgelig lage tråd om det også, om "alt" feiler blir det å kanibalisere en fullt fungerende ny 4035, eller 4236 (750mx) evnt en 500mx .
    Ja, faktisk. En 700MX! Skal du vikle den å bruke den selv eller får jeg den igjen ferdig viklet?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Trulsen View Post
      Ja, faktisk. En 700MX! Skal du vikle den å bruke den selv eller får jeg den igjen ferdig viklet?
      tja tjo, i utgangspunktet selv, vet ikke om jeg vil gi i fra meg noe som kan få ting til å ta fyr men vi blir sikkert enige, kjekt å ha noe å øve på.

      Comment


      • #4
        Artig om du lager en tråd om dette temaet. Hvordan har du tenkt å vikle den? LRK, DLRK eller ABCABCABCABC?
        Jeg var en gang ekspert på dette, spesielt dette med å få korslutning mot statoren når jeg viklet den siste armen.
        Ble bedre etter at jeg begynte å legge overhead film mellom stator og viklingene.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by flarssen View Post
          Artig om du lager en tråd om dette temaet. Hvordan har du tenkt å vikle den? LRK, DLRK eller ABCABCABCABC?
          Jeg var en gang ekspert på dette, spesielt dette med å få korslutning mot statoren når jeg viklet den siste armen.
          Ble bedre etter at jeg begynte å legge overhead film mellom stator og viklingene.
          Er en egen "kunstform" dette, jeg liker å lære ting/pushe grenser, er jo egentlig bare en vanlig it nørd, men jeg kan likevel ting som f.eks. alu tig sveis og andre praktiske ting...


          Blir tråd ja, på mxene blir det trolig ikke isopapir siden de har skjermet stator, men vi får se, er jo litt mer nybegynnervennlig med isopapir, så epoxy for å feste viklingene

          På 700mx ser jeg at 1.25mm 7+7 YY kan være kurrant å starte med for 510KV'ish, Men vurderer faktisk 1.32 eller 1.4mm vikling på den, eller mer, 1.25 har iaf hav av plass, spørsmålet er jo når ting blir saturert, og resten blir "show"

          Min approach til dette er litt codemonkey for de som kjenner begrepet, jeg forstår mye, men desverre ikke alt, så må få hjelp av andre for mye av matten foreløpig. Får endel hjelp av folka på helifreak og ikke minst mr dekker.

          Comment


          • #6
            Ja, det er mange muligheter. Selv fant jeg ut at det enkleste var å vikle armene individuelt, og koble alle i samme fasen sammen parallelt. Da slipper man å vikle med hæsjestreng eller med flere tråder samtidig.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Ref bert
              With 700mx in YY you can expect:
              14t (7+7): 475Kv
              13t (6+7): 510Kv
              12t (6+6): 550Kv
              11t (5+6): 600Kv


              6+7 1.25mm
              6+6 1.25mm
              6+6 1.32mm

              Dette er targets, som bør være mulig å nå som fersking, 1.4mm og opp kunne jeg lett glemme.... sa han

              Da mangler jeg bare motorer, sitter og bestiller tråder og verktøy!

              Comment


              • #8
                Ofrer nok også align 500mx motoren min, den har ehh litt svidde viklinger og vært med på endel morro, og har lei tendens til å brownoute heli, så ganske sikker på at denne ikke står på 1000V megger, men skal sjekke først.


                de linke til side for regning/tegning, veldig kjekt!

                velg EN så 9/6/D
                404 Not Found

                Comment

                Working...
                X