Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align 500mx, omvikling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Align 500mx, omvikling

    basismotoren, denne har 400 turer, og 20 krasjer ish, begynner bli sliten, svidd viklinger, dårlige lager osv.
    viklet med tråd som har ytterdiameter utenpåskjerm, 0.38mm, 9 tråder, 6 ganger på hver av de 3 statorene i fasen, i D terminering.

    prøver bruke norske utrykk, aner ikke om de blir riktig, rett gjerne.

    Click image for larger version

Name:	830651.jpg
Views:	1
Size:	126.4 KB
ID:	633311
    Click image for larger version

Name:	981542.jpg
Views:	1
Size:	108.6 KB
ID:	633312
    Click image for larger version

Name:	447093.jpg
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	633313
    Click image for larger version

Name:	856300.jpg
Views:	1
Size:	91.7 KB
ID:	633314
    Click image for larger version

Name:	125609.jpg
Views:	1
Size:	94.5 KB
ID:	633315
    Click image for larger version

Name:	561910.jpg
Views:	1
Size:	91.9 KB
ID:	633316
    Click image for larger version

Name:	650449.jpg
Views:	1
Size:	102.4 KB
ID:	633317
    Click image for larger version

Name:	739009.jpg
Views:	1
Size:	143.3 KB
ID:	633318
    en liten bit av stator skjermen falt av, usikker på om det blir varnish eller isopapir, ligger en lengre tråd på HF vikleforumet, denne er kortet ned, mye av spm er fjernet...

  • #2
    Ønsker meg en selv i 2013
    Martin Larsen
    Edge Rotorblades
    JR PROPO
    Elefun
    Scorpion Power System
    Kontronik
    Gens Ace

    Comment


    • #3
      Har begynt, ikke helt stødig på matten enda, spesielt ikke på motor med 9 statorarmer, denne er 9n6p dvs 9 armer, 6 magneter

      Vet det er noen her inne som er ganske rå på slikt her, jeg er ikke! så fint med info, disse internasjonale ekspertene snakker mest med hverandre, og deler lite til ferskinger desverre.

      Originalt er den termingert i 18T delta (6+6+6) med 9 strands av 0.34mm
      Matten om kobberfylling blir da noe sånt som 0,090 (=(3,14159/4)*0,34^2) med 9 strands, totalt 0,817 per turn

      For å riktig KV, ca 1600, kan den da termineres om som evnt

      10T(4+3+3) Y
      30T(10+10+10) YYY

      har prøvd vikle forskjellig, ser at jeg på 18T D kan gå ganske mye opp i kobber på single strand, og også gå for 7T per arm ganske lett, men slik jeg forstår det liker esc, og heli, Y, YY, og YYY bedre

      Her tester jeg 1.25mm, 5T per arm, den andre viklingen er 1mm med 7T per arm, det er nok maks på 1 lag

      18T D (6+6+6) med 1.25mm hadde blitt 50.1% mere

      10T 3+3+4T Y med 1.4mm blir 4%, 1.5mm blir 20% mer, 1.6mm blir 36% mor, 1.7mm blir 54% mere

      30T 10+10+10T YYY med 0,9mm blir 29% mer og 1mm er hele 60% mere. Har desverre ikke 1.1mm neste hakk er 1.25 for meg, og tror ikke jeg klarer vikle det.

      Prøveviklinger

      her har vi 5T med 1.25mm og 7T med 1mm per arm

      Click image for larger version

Name:	294634.jpg
Views:	1
Size:	83.9 KB
ID:	596227


      Her har jeg 4T med 1.6mm (dette begynner bli ganske heftig jobb)
      Click image for larger version

Name:	879914.jpg
Views:	1
Size:	77.9 KB
ID:	596228


      Her 4T med 1.7mm... stolt av denne, forbanna mye jobb, ikke ordna knipex verktøy enda for å klemme, så bruker nylon wedge/propeller... + fingra..
      Click image for larger version

Name:	768311.jpg
Views:	1
Size:	74.2 KB
ID:	596229

      Comment


      • #4
        Hvordan er det med effektforhold og ytelse når du tvinner med en tykk tråd i stedet for mange tynne i paralell ?
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Originally posted by andersand View Post
          Har begynt, ikke helt stødig på matten enda, spesielt ikke på motor med 9 statorarmer, denne er 9n6p dvs 9 armer, 6 magneter
          Her er et knippe kalkulatorer i fall du ikke har de.
          Antall turn angis gjerne pr. arm, ikke fase. Jeg valgte stort sett å vikle med tynnere tråd og kjøre de tre i parallel i stedet for serie. Lettere å vikle og kv kan finjusteres ved at antall turn deles på tre. 11T (pr.arm) tilsvarer da f.eks. 3.67T.
          Y er greit (stjerne), men hva menes med YY og YYY?
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by flarssen View Post
            Her er et knippe kalkulatorer i fall du ikke har de.
            Antall turn angis gjerne pr. arm, ikke fase. Jeg valgte stort sett å vikle med tynnere tråd og kjøre de tre i parallel i stedet for serie. Lettere å vikle og kv kan finjusteres ved at antall turn deles på tre. 11T (pr.arm) tilsvarer da f.eks. 3.67T.
            Y er greit (stjerne), men hva menes med YY og YYY?
            Denne er fin
            404 Not Found velg EN og skriv 9 og 6 f.eks.

            YY er bare 2stk Y motorer i paralell på samme, dvs du trenger job are vikle 6 armer av de 12, i Y, men du lager tilsvarende på "andre siden" og får YY




            Matten blir noe ala slik
            18T D blir 1600 KV, til Y har vi en faktor som sier 1.73 ganger rotasjoner per V kontra D

            1600/1.73 = 924KV

            så 18T Y blir 924KV

            4+3+3T totalt 10T Y blir 18/10*924=1663KV

            fra Y til YYY har vi en rpm faktor på 3 ganger raskere

            924*3=2772

            så vi vet at 18T YYY blir 2772KV

            10+10+10 totalt 30T YYY blir da 18/30*2772=1570KV

            Slik jeg forstår på de "store gutta" er alltid 1 stor tykk tråd å foretrekke, helt opptil 1.8-2mm, da begynner du saturere jernet og ymse andre faktorer spiller inn, men å vikle 2mm er umulig for de fleste. Fordelen er også veldig god kjøling.

            Jeg har en 5+6T 1.6mm YY 750mx, dvs 4236 stator, den er nøyaktig 530KV målt på yge, kontra original 750mx, som også er en ganske kaldtgående motor kontra scorpion (scorp har mere kobber) er den bare latterlig kald. Høyeste måling hittil er 38 grader (+3c ute) etter hard 3d flight (ikke jeg som fløy)

            Har en annen 6+9T YY 750mx 1.4mm som går på 770en med 16s, grunnen til at han viklet den slik for meg var at han fikk 6 viklinger 1.6mm i første laget, så annenhver, har da 1/2 lag bortover, kontra å ha 2 lag på begge, for summen, gjør jo KV, om det er 6+9 eller 7+8 spiller jo ingen rolle på Y/YY, slik jeg forstår, det er summen av turns i termineringen som bestemmer.

            Teorien er førøvrig at økt kobbermengde, nesten linjært gir økt effekt i %.



            her ser du YYY, på 9 armer
            Click image for larger version

Name:	9N6P_PARALLEL_YYY.jpg
Views:	1
Size:	83.2 KB
ID:	596240 (lånt bilde fra internett)
            Last edited by andersand; 03-01-13, 11:24.

            Comment


            • #7
              OK, da er YYY det jeg mente med parallelkobling av armer. Her er en 2210 stator jeg viklet med 11T 0.6mm tråd:

              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by flarssen View Post
                OK, da er YYY det jeg mente med parallelkobling av armer. Her er en 2210 stator jeg viklet med 11T 0.6mm tråd:

                hva hadde den originalt av terminering, og turns?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by andersand View Post
                  hva hadde den originalt av terminering, og turns?
                  Den er ikke viklet om, men er satt sammen av 2,5 x 2204 statorer (CD-ROM). Det er ikke så mye kobber på denne. Jeg fikk 15T av samme tråden på en 2205 stator. Fortsatt er det et stykke fram til noen av Scorpion motorene av samme størrelse, f.eks. 14T 11-Strand 0.21mm.
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by flarssen View Post
                    Den er ikke viklet om, men er satt sammen av 2,5 x 2204 statorer (CD-ROM). Det er ikke så mye kobber på denne. Jeg fikk 15T av samme tråden på en 2205 stator. Fortsatt er det et stykke fram til noen av Scorpion motorene av samme størrelse, f.eks. 14T 11-Strand 0.21mm.
                    Kult, hvordan lagde du stator og bøtta? dreide selv?

                    Du har ikke tilfeldigvis noe 1.8mm liggende? eneste jeg glemte bestille handla absolutt alt annet fra brocott, har skjønt at min plan om 10T Y kanskje ikke går p.g.a. antallet tenner, og at jeg da må på 3T per arm, og da hadde 1.8 vært gøy..

                    jeg hadde tenkt slik, fikk dog beskjed om at det ikke gikk så bra.
                    Click image for larger version

Name:	9n6p_Y_10T.png
Views:	1
Size:	166.9 KB
ID:	596241

                    Comment


                    • #11
                      tror det skal funke om du hopper en pol for vær start dvs om du ta ut et fase utak på den blå nr 2 og lar resten være som det er (du må jo da flytte slutten på blå et hakk også ...dvs begynn rød hopp en tann/pol begynn grønn hopp entann/pol begynn blå..sluttene komme jo av seg selv ...disse tar du så til stjerna eller Y
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by RGJ View Post
                        tror det skal funke om du hopper en pol for vær start dvs om du ta ut et fase utak på den blå nr 2 og lar resten være som det er (du må jo da flytte slutten på blå et hakk også ...dvs begynn rød hopp en tann/pol begynn grønn hopp entann/pol begynn blå..sluttene komme jo av seg selv ...disse tar du så til stjerna eller Y
                        han skrev:

                        you are on a wrong way.

                        in this ABC scheme you cannot switch the number of turns on each tooth - the result is unsymmetrical and will cause difficulties for your esc.
                        only the group - basing schemes can modified in such way.


                        means Xx in 12N10 or 14P or XxX in 18N16 or 20P and so on.
                        the Xx groups are working - easy said- as one and you can distribute the winding as you want.
                        the extrem would be, all on one tooth and the next free - voila, this is the concentrated winding = LRK.
                        or 50%-50% = dLRK
                        or others = adLRK

                        you need 3,33 turns tio get your targeted kv. so I would wind a YYY with 10 turns each tooth.

                        if you think for 1,7mm wire for Y you have coppersquare of 2,27mm^2.
                        if you transform this for YYY you have to use a square of 2,27/3 = 0,77mm^2
                        calculated back you have to use 10 turns 1,0 each tooth for the same n spec and coppersquare.

                        you have to build 3 part motors and switch them in parallel:
                        ABC II ABC II ABC.
                        __________________

                        her er den internasjonale tråden min, Align 500mx - Page 3 - HeliFreak

                        Comment


                        • #13
                          jeg telte ikke antall turn, sorry..
                          du må jo selføgelig ha en symetrisk vikling...samme antall turn i vært spor eller over vær tann men om du går med fler tråder i paralell kan du vel gå med ulikt antall turn på hver tråd. det tror jeg skal gå bra.
                          om du tenker en vanlig 3 fas motor kan det om en er usikker på hvordan den har vært viklet (tenker da i min verden store industrimotorer) være lurt å legge u v w 120 grader forskjøvet ...det er ikke alltid man kan legge u v og w fortløpende ...kommer ann på poltallet i motoren og antall spoler.
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #14
                            u v w? norske navn på ting?

                            På 1mm 10T per arm YYY, har jeg 60% økning i kobber, på 1.1mm har jeg 93% på 1,25 hele 150% mere, men det ca umulig, siden man har 5 da i første laget med litt plass til overs bare, 1mm gir jo 7ish, så 1,1 bør gi 6 i første laget, kan også gå for 9T per arm i YYY med 1.1

                            Comment


                            • #15
                              fase navn ...U V W Kall det starten på fasen U går til X , V til Y og W til Z
                              din arm er min pol og om du "vrenger" din stator får du en vanlig stator med hull i midten og da har du en vikling med det vi kaller halve bein..dvs spoler fra 2 forskjellige faser i hvert spor(mellom dine armer)du kan også legge inn med hele bein altså vikling på annet hver "arm/pol om antallet poler tillater dette men du vil da få et lavere start moment ....Y = stjerne .
                              nå har ikke jeg regnet noe på det du har lagt frem men si du har et gitt kvadrat på en tråd kan du gjerne gå med flere tråder paralellet gjennom vikingen dette er jo enklere og legge, vi gjør ofte om motorer på denne måten for at de skal være raskere å legge inn og enklere og forme om det er trangt.
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

                              Comment

                              Working...
                              X