Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brytere til elektrooppsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brytere til elektrooppsett

    Hei.
    Har aldri før montert brytere i mine elektroopsett så her er jeg grønn.
    Hvordan gjøres dette og hva for brytere anbefales?
    Har slike brytere som ligger og samlre støv, men med denne typen blir jeg vel nødt mekke en god del slik at signalkabel fra ESC "går forbi".
    Ja, dere ser tegningen, trenger hjelp...

    På forhånd takk
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Originally posted by Propepperell View Post
    Hei.
    Har aldri før montert brytere i mine elektroopsett så her er jeg grønn.
    Hvordan gjøres dette og hva for brytere anbefales?
    Har slike brytere som ligger og samlre støv, men med denne typen blir jeg vel nødt mekke en god del slik at signalkabel fra ESC "går forbi".
    Ja, dere ser tegningen, trenger hjelp...

    På forhånd takk
    Bryteren brukes normalt til å koble vekk spenningen inn til mottaker.
    Enten gjøres dette mellom mottaker og RX-batteri eller mellom mottaker og ESC/BEC
    Bruker bryter på alle mine seilfly og på 6-7 elektro modeller og det fungerer bra.
    Kjøpte noen HK Kina brytere som nesten fikk et par av modellene i bakken - etter det har jeg blitt meget kritisk til type og kvalitet - bedre og bruke 50 kroner mer på en bryter en å sende modellen i bakken
    Feilen på billig bryteren var at de var skrudd så dårlig i sammen slik at de mistet kontakt når de f.eks kom litt i spenn eller ved vibrasjoner...

    Bryteren setter du normalt inn på den røde/oransje (+) kabelen som kommer sammen med signal og jord ut av ESC'en slik at denne kobles fra når du slår av bryteren.
    Har du Rx-batteri så kobler du den inn slik at den bryter både (+) og (-)

    Disse små bryterene brukes aldri til å bryte +/- bra batteri og inn til ESC. (Har du små motorer og løsninger som ikke trekker mer enn noen amp så kan du bruke dem her også)

    Hvorfor bryter:
    Du kobler ut Rx og dermed sikrer flyet før man begynner å fomle med hovedbatteriet.
    Du kan koble sammen alt i depotet og aktivere flyet først når det er på stripa.

    Ulemper:
    Flere "ting" gir også flere muligheter til feil.

    Comment


    • #3
      Takk for svar. Så da skal man ikke koble de sammen vha kontaktene, men heller lodde in ESC +kabel på bryterens kabel. Skjønte jeg det riktig da.
      Forslag til brytere?
      Bruker ikke RX-batt.
      Denne skal in i en SebArt Su 29 50size.

      Peter
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #4
        Ang bryteren du har linket til så har jeg hatt tilsvarende - før du bruker den så vipper du av den svarte plastkassa, inne i denne sitter det en helt ordinær dobbel slide vender. Sjekke loddingene - du finner mange ganger skikkelig Kina kvalitet her inne.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Propepperell View Post
          Takk for svar. Så da skal man ikke koble de sammen vha kontaktene, men heller lodde in ESC +kabel på bryterens kabel. Skjønte jeg det riktig da.
          Forslag til brytere?
          Bruker ikke RX-batt.
          Denne skal in i en SebArt Su 29 50size.

          Peter
          Ikke kjøp det billigste du finner!

          Du kan velge om du bruker kontakter eller ikke, men en kontakt er garantert en ny feilkilde - er ikke kontakten på rx-batteri og bryter lik så må du allikevel lodde.

          EDIT:
          Pass også på at du finner en bryter som fysisk passer i modellen - noen som ser små og fine ut på bildet kan være "gigantiske" når du ser dem i virkeligheten.
          Last edited by Quadrocopter; 13-01-13, 17:17.

          Comment


          • #6
            Ser ikke helt poenget med bryter. Hvis man vil koble alt opp i depot og ikke initere før på stripa så er det bare å koble alt og slå på radio på stripa. ESC armerer ikke før før den får signal fra mottaker.
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • #7
              Originally posted by OTA View Post
              Ser ikke helt poenget med bryter. Hvis man vil koble alt opp i depot og ikke initere før på stripa så er det bare å koble alt og slå på radio på stripa. ESC armerer ikke før før den får signal fra mottaker.
              På moderne radioer så er dette tilfelle, men ikke alle radioer er der!
              Videre bryter det litt med regelen med å slå på radio før man armerer flyet
              Last edited by Quadrocopter; 13-01-13, 18:00.

              Comment


              • #8
                Videre er det noen modeller som er så tett bygget at det å koble fra/til batterikabler ikke alltid er like enkelt, da er det greit å kunne ha rx-batteriet fast i modellen og la lading skje igjennom vende funksjon i bryteren
                Last edited by Quadrocopter; 13-01-13, 18:01.

                Comment


                • #9
                  I dette tilfellet er canopy festet til skroget med 2 skruer...
                  Greit å være ferdig med verktøy når man forlater depot tenkte jeg
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

                  Comment

                  Working...
                  X