Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorinnstillinger på ESC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorinnstillinger på ESC

    Jeg har en Jeti-ESC som jeg skal bruke på et heli med Align 500MX-motor. Her må jeg sette bl.a. PWM-frekvens og timing. Er det noen som har en link til litt teori om hva disse parameterne gjør?

    Hva er effekten av å stille disse hhv for lavt og for høyt?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Jeg har ingen link som du ber om, men for eksempel hjelpeteksten i Castle softwaren sier jo litt om dette.
    Enkelte motorer er oppgitt med anbefalte verdier i datablad. Align er vel ikke en av disse...

    Motor timing advance changes the timing advance range used on the motor. Generally, low advance gives more efficiency and less power. High advance gives more power at the expense of efficiency (motor heat). Every system will respond to changes in advance differently....

    High (10)
    Be careful about motor heat (max safe temp is 200F) when using this setting. High Kv motors will get very hot very fast.

    Normal (5)
    Good for racing with most any motor

    Low (0)
    Best efficiency, lowest motor temp.


    PWM rate. This setting changes the frequency with which the controller sends power pulses to the motor. With some motor types, the higher the frequency the more efficient the motor will run, but always at the expense of increased heat within the controller. If you decide to experiment with changes to PWM, use a wattmeter, a tachometer and a temperature gun to find out how changes affect your entire power system. An increase in PWM frequency will always increase the controller temperature. It may or may not decrease the temperature of the motor.

    24 Khz
    See above description.

    16 Khz
    See above description.

    12 Khz
    See above description.

    8 Khz
    See above description.

    Outrunner Mode
    See above description.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Re: Motorinnstillinger på ESC

      Takk, det var jo en grei beskrivelse

      Jeg fant en tommelfingerregel-formel for frekvensen: KV * nominell spenning * antall poles / 20000

      Det betyr for 500MX-motoren 1600*22.2*6/20000 = ca 10 kHz.

      Jeg ser at folk med CC-regulator bruker 5 på timing. Hvis enheten på dette tallet er grader sånn som på Jeti, så kan jeg jo starte med det.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Hvor fant du den formelen for utregning av PWM?
        Når jeg legger inn egene tall for mitt oppsett: 10s Lipo, Plettenberg 20-pols inrunner og kv på 230 får jeg 8,5 kHz. Futaba-regulatoren jeg bruker på dette oppsettet har fast PWM på 32 kHz. Regulatoren er sjeldent varmere en kropstemperaturen på en varm norsk sommerdag selv med et statisk maks strømtrekk på 100 A. Vil ikke tro at det er så kritisk. Har kjørt samme motor med en Schulze-regulator som er satt til 9 kHz.
        Timing derimot har mye å si på strømtrekket. Jo høyere timing jo mer strøm går det på høyere turtall.
        De fleste seriøse motorprodusenter oppgir anbefalt timing og hvilke regulator(er) som anbefales. Ikke alle merker «snakker sammen» like bra.

        Mvh,
        Henning

        Comment


        • #5
          Timing og PWM er to forskjellig ting (selv om de har noen likhets punkter rundt motorpåvirkning)
          Timing/RPM bestemmes i hovedsak av hvordan motoren er bygget opp (RPM, poler, responstid, etc) og av hvilken bygge-kvalitet det er på motoren.
          Selvfølgelig så må MCU'en i ESC'en være rask nok,noe som ikke er problemer på moderne ESC'er men kunne være et problem tidligere.

          For noen år tilbake, før det ble enklere å billigere å handle fra Kina, designet jeg noen egne ESC'er (hadde tydeligvis for mye fritid da...)
          Til hjelp i denne jobben brukte jeg et meget bra dokument som var laget av en ingeniør hos Microchip (firmaet produserer/designer PIC MCU'en).
          Dette er et temmelig teknisk dokumentet, men samtidig forklarer på en relativ lettfattelig måte en del av problemstillingene rundt hvor mange grader Timing skal være på i.h.t. motor og hvor ofte PWM oppdateringene bør skje.

          Denne application note'en (se vedlegg) vil slå ihjel noen timer på en mørk vinterkveld med snø utenfor og ingen planer om RC aktivitet

          Microchip ESC design.pdf
          Last edited by Quadrocopter; 27-01-13, 21:30.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Balsahøvel View Post
            Hvor fant du den formelen for utregning av PWM?
            JEg fikk den på Helifreak. Vet ikke hvor mye hold det er i den da.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Dette dokumentet (se vedlegg) vil slå ihjel noen timer på en mørk vinterkveld med snø utenfor og ingen planer om RC aktivitet


              [ATTACH]64207[/ATTACH]

              Takk, det skal jeg kose meg med!
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment

              Working...
              X