Announcement

Collapse
No announcement yet.

slik virker en børsteløs motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • slik virker en børsteløs motor

    Kom i dag over en beskrivende video som forklarer litt teknisk virkemåten til en børsteløs motor..

    Merket i dag 19mars. at Videoen nå er endret til "privat", er det bare hos meg eller har andre også problemer med å se denne videoen ?
    Last edited by AudunJ; 19-03-13, 21:29.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Originally posted by AudunJ View Post
    Kom i dag over en beskrivende video som forklarer litt teknisk virkemåten til en børsteløs motor.. .
    .
    .
    Enda en som insisterer på at BL er en DC motor ... børsteløse motorer er AC
    i mitt hode uansett hva "ekspertisen" sier.

    Dersom man hadde riktig (analog) AC med riktig volt og frekvens så ville BL motoren
    rotert så hvorfor man insisterer på dette ... forstår jeg ikke.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ofly61 View Post
      Enda en som insisterer på at BL er en DC motor ... børsteløse motorer er AC
      i mitt hode uansett hva "ekspertisen" sier.
      Det er jo DC, som vekselvis slåss av og på i spollen for at motoren skal rotere. Tror du blander kurven i grafen der med en sinuskurve som du har i typisk vekselspenning.

      Comment


      • #4
        en børsteløs motor er i utgangspunktet en vanlig 3fase ac motor. så hvis du setter på en 3 fase på de 3 tilkoblingene vil den rotere. Men regulatorene våre styrer motoren på en litt annen måte fordi de setter vel spenning på 2 ledere og føler på den tredje hvor magnetene er i forhold til statoren, og skifter da over til neste fase.

        Beklager for litt klønete forklart
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Motoren er den samme altså AC det er bare spenning/strøm kurvene som er annerledes
          p.g.a. vekselstrømmen blir laget elektronisk slik som Tyor sier.

          At den blir drevet av et batteri endrer ikke på hvilken motor det er ... Man kan jo få en likeretter til
          vekselstrøm og kjøre en børstemotor på det. Tror ikke noen ville kallt denne børstemotoren AC motor
          fordi den egentlig var drevet av AC ...

          Å kalle en børsteløs motor DC fordi den er drevet av et batteri er FEIL. Dessverre har en eller annen
          med pondus bestemt seg for at FEIL er riktig (sjekk Wikipedia) ... Brushless DC electric motor - Wikipedia, the free encyclopedia

          Bare prøv å korriger eller diskuter temaet der så kommer trollet ut av skapet ...

          Comment


          • #6
            Så lenge rotoren snurrer rundt når jeg kobler til batteriet, er jeg happy

            Comment


            • #7
              Ser ut som videoen i starten av tråden, nå er gjort "privat". Men her kommer en ny animasjon som viser rotasjonen på en BL motor.
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #8
                Stilig video! Hanzo har et godt poeng det bør gå rundt

                Comment

                Working...
                X