Hvor mye strøm tåler egentlig en cc 160 i peak ? Oppgitt er 160a kontinuerlig ved 8 km/t vind hastighet. Men jeg tenker og plassere den under cowlingen i fri luft. Da blir den stående i propell lufta. Kjølingen bør da bli veldig bra.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
castle creation 160 hv
Collapse
X
-
Originally posted by kjetilmh View PostHvor mye strøm tåler egentlig en cc 160 i peak ? Oppgitt er 160a kontinuerlig ved 8 km/t vind hastighet. Men jeg tenker og plassere den under cowlingen i fri luft. Da blir den stående i propell lufta. Kjølingen bør da bli veldig bra.
Maksimalt peak strømtrekk vil bevege seg minimalt over dette selv om ESC'en settes i en vesentlig kraftigere luftstrøm.
Er ESCen plassert slik at den står i luftgjennomstrømningen fra propellen så burde det holde til å oppfylle de 160A som spesifisert over (dette krever at du har et passe stort hull bak i flyet slik at lufta flyter igjennom cowlingen uten å "møte neveverdig motstand"Last edited by Quadrocopter; 09-03-14, 21:36.
-
Tror at kretsene i en esc har en maks strøm kapasitet som er mye høyere enn ratingen. Tenk bare på hva som skjer når en esc mister timingen. Da går esc og motor i utakt. Skulle tro at maks strøm da i en kort periode bli meget høy.
Produsenten oppir ikke hva som er maks stømtrekk i peak. De sier 160 A kontinuerlig. Og at man ikke skal over 100°.
Jeg har forstått det slik at man i seilfly presser esc'ene ganske hardt i korte opptrekk.
Comment
-
Peak belastningen avhenger av hvor lenge du trekker strøm og hvor lang tid ESCen har til å kjøle seg ned etter en slik belastning
På F5B modeller så trekker man som regel vesentlig mer enn hva som er spesifisert men da i korte perioder (1-2 sek) med en "lang" pause i mellom.
Husk at de fleste ESCer som kjøpes over disk IKKE har komponenter (MOSFET'er) som er selektert opp mot hverandre for å finne de beste kandidatene.
I slike tilfeller vil en MOSFET som ligger i nedre del av toleranse område kunne ryke selv med minimal overskridelse. Ryker en MOSFET mister du 5-10% eller mer av hva ESCen tåler (i den ene fasen) og dermed drar den med seg andre MOSFET og så har vi det gående....Last edited by Quadrocopter; 09-03-14, 22:15.
Comment
-
Kjetil,
I SD Yak54 modellen min (2,4 meter) som jeg fløy i IMAC for noen år siden med 10s oppsett hadde jeg 160A statisk på bakken med fulladede batterier.
ESC-en var montert inne i cowlingen, stripset fast på siden av motorboksen. Altså ikke optimal kjøling.
Dette var en ICE HV 160, og de var avertert som 160A cont/176A peak. For de nyere Edge esc-ene sier de bare 160A cont.
Men jeg mener å huske at en amerikaner (login Bonedoc) på RC-Groups opererte en 40% modell på 240A eller noe, med CC ICE HV 160. (Husker ikke helt, og har ikke funnet tråden jeg tenker på.)
Med programmeringsfunksjonaliteten kan du jo endre hvilken amp. regulatoren skal shutte ned, og denne kan settes til langt over 160A.
Magne
Comment
-
Originally posted by andersand View Post.... gir også 14s mulighet og lavere A
Originally posted by Magne_H View Post.....Men jeg mener å huske at en amerikaner (login Bonedoc) på RC-Groups opererte en 40% modell på 240A eller noe, med CC ICE HV 160. (Husker ikke helt, og har ikke funnet tråden jeg tenker på.)
Med programmeringsfunksjonaliteten kan du jo endre hvilken amp. regulatoren skal shutte ned, og denne kan settes til langt over 160A.
Her er et eksempel på hvordan det gikk når jeg dro 250A i 5 sekunder ut av en CC180 (som var en av de råere ESC'ene til CC)
Forslag til ny Hotliner ( F5B modell) - (MFN) ModellflyNytt.no
En grunn til at CC har fått kallenavnet "Castle Cremation"....
M.a.o. det er idioti å basere seg på "at ESCen kanskje kan greie" ett eller annet strømtrekk over påtrykt verdi.
Det er definitivt billigere å finne en ny ESC enn å erstatte en modell til flere (ti)tusen kroner som ligger mosa i bakken grunnet motorkutt!Last edited by Quadrocopter; 10-03-14, 13:28.
Comment
-
Originally posted by Quadrocopter View PostM.a.o. det er idioti å basere seg på "at ESCen kanskje kan greie" ett eller annet strømtrekk over påtrykt verdi.
Det er definitivt billigere å finne en ny ESC enn å erstatte en modell til flere (ti)tusen kroner som ligger mosa i bakken grunnet motorkutt!
Jeti lager jo noen fine 200A regulatorer, som i hvert fall jeg har vært godt fornøyd med, både på 12s og 15s.
Mvh
Magne
Comment
-
Jeg bare lurte . . .
Jeti spinn 200 er et godt alternativ. Max 220 A . Men den veier endel mer. Vekten er oppgitt til 270g. Noen som vet om det er med eller uten kablene?
Comment
-
Jeg fikk dette svaret fra castle
Our rating is a true RMS rating. You can load our HV-160 ESCS to 160 amps continuous for 10 minutes with airflow and they will not overheat. The ESC rating is its actual current handling capability. With higher airflow you can probably get higher current ratings but that is not the way we rate our ESCS.
Bernie Wolfard
Castle Creations
Jeg spurte dem om hvor mye last jeg kunne legge på når kjølingen var meget bra.
Comment
-
Hvis du skal ha noe som er lite i størrelse og som tåler uhemmet mye bør du velge ESC fra "verdens beste produsent" YGE!
Her har du f.eks yndlings modellen til hotliner gjengen YGE 200 HV FAI denne er spesifisert til å tåle 200A i 30 sekunder (og langt mer 400A i 2-3 sekunder) samtidig som den bygger veldig lite 7x3x2 cm!
Selvfølgelig koster kvalitet og denne juvelen havner ikke i utstillings disken til den vanlige RC sjappa på hjørnet.
Men € 389.- for et topp produkt er ikke avskrekkende og det er flere her på fjellet som bruker denne i hotlinere p.g.a. den lille størrelsen samt ekstreme ytelse.
Har du ikke valg motor p.d.d. så kan du som andersand nevner tidligere i tråden gå opp i spenning og dermed har du mulighet til å ta ut langt høyere effekt av løsningen samtidig som du unngår å ha amper-spøkelse hengende over deg hele tiden.Last edited by Quadrocopter; 10-03-14, 18:48.
Comment
-
Originally posted by andersand View Postyge har en 320A 16s også...Last edited by Quadrocopter; 10-03-14, 20:22.
Comment
Comment