Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-po pakke som er "litt oppblåst"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    LiPo batteriene og modellfly hører ikke sammen under oppbevaring og lading...

    Sakset fra andre hjemmeside.. : En modellflygare norr om Stockholm lämnade en ack på laddning i ett förråd och när det tog eld gick flera modeller och radiostyrningar till spillo. Tack och lov var det ett uteförråd, så inget hus kom till skada. Ekonomiskt var det dock en dyr historia.

    Jens Eirik

    Comment


    • #17
      De aller fleste saker man hører om handler om overlading. Alle jeg har lest om gjør det (eller overutladning). Har 2 gode ladere som tar LiPo/LiIon og ingen av dem overlader (+ et par litt mindre gode men som funker helt fint). Den ene sjekker, i tillegg til om det er fulladet, har for høy temperatur og har timer som stenger av etter en viss tid uansett fulladet eller ikke. Temperatur har jeg satt ganske lavt på LiPo.

      Har drevet med LiPo/LiIon i ca 10 år nå uten insidenter. Nokia ropte og skrek de også om dårlige batterier.

      Jeg sier ikke at man skal være sløv. Jeg lader i rom der jeg er tilstede og jeg oppbevarer slik at de tåler å smelle av men vi behøver ikke være helt hysteriske.

      Jeg skulle gjerne vite hva som er forskjellen på et LiIon og et LiPo program for jeg har ikke kunnet finne at det er annen forskjell enn at batteriene har ulik spenning., av og til. Jeg har LiIon og LiPo på 3,7V men en del Li batterier er tydeligvis 3,6 V. Som jeg allerede har sagt så synes tydeligvis noen laderprodusenter at det er helt ok å lade Ion og Po på samme lader, har 2 fra ulike produsenter og begge mener det er ok.
      Hva er forskjellen? (Blir provosert når det slenges ut påstand om at det er forskjell uten noen forklaring og jeg har vel spurt minst 2 ganger før fordi produsenter ikke er enig i den påstanden)

      Ok leste Cox sin artikkel og selv om jeg er glad i å skrive så er det tydelig at han liker det enda bedre og han må være amerikaner. Mulig at andre ikke syns så mye av det han sier er opplagt men for å være ærlig så minner artikkelen meg litt om bruksanvisningen til undervannskameraet mitt der det påpekes med fete typer og figurer at jeg ikke må bytte film eller objektiv under vann, jeg hadde aldri i livet kommet på den ideen selvom det ikke sto for det sier seg selv at det ikke kan gå bra og jeg tørker heller ikke kjæledyr i micron.

      Jeg ser forskjellen i LiPo og LiIon sine egenskaper men skjønner fortsatt ikke laderproblemet. Min ene lader som viser hvilken spenning det lades ved og som viser hvor mye strøm som dyttes inn følger ikke de prinsipper som skisseres som farlige så vidt jeg har kunnet registrere, jeg før vel rett og slett måle den andre og se.
      Så lenge laderen holder seg til max volt per celle på Ion programmet så er dette problemfritt så vidt jeg kan skjønne.

      Personlig skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere bruker Align sitt system med en multipin som lader hver enkelt celle for seg (Ikke bare overvåker som andre gjør). Pakker med mange celler får jo ofte en viss ubalanse og etter artikkelen å dømme så er variasjoner i pakker svært viktig å ta hensyn til. Da forundrer det meg at man ikke tar hensyn til interne variasjoner også.
      Seriøse rc bil førere har jo tatt hensyn til dette både med sine NiCd's og NiMh's i årevis, dog mer av ytelses og varighets hensyn enn sikkerhet.

      (Bare mine 2 øre..)

      Om noen vil:
      http://www.dynamoelectrics.com/LiPo%20Essay.aspx

      Comment

      Working...
      X