Announcement

Collapse
No announcement yet.

alternativ til cd-rom motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alternativ til cd-rom motor

    fant noe her som kanskje kan brukes som ett alternativ til cd-rom motor, det er motoren ut av en harddisk. den veier 35g og er jo en børsteløs outrunner. ulemoen er at den har 4 tilkoblinger så jeg har ikke funnet ut hvordan den skal kobles enda
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Tja.....

    Du må vikle om motoren og bytte magneter på den hvis du skal få den til å virke!

    Her selv tatt ut en sånn motor av en harddisk. Ikke så enkelt å bygge om som en cd-r motor!

    Kan anbefale deg å kjøpe et Go brushless byggesett ( Siden finnes ikke ) på Elefun. Det er enkelt og det virker hvis du tar deg god tid og gjør alt etter boka!!! Eller en ferdig bygget fra Mosshobby.

    Du spare deg selv for mye banning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Har et prosjekt på gang med motoren fra en video maskin. Den er mye større en disse små cd-r motore. Men også her er det mye arbeide, må få hjelp til å drei diverse deler for å få alt til å passe sammen!!!

    Selvfølgelig er det også litt morro å lage motor selv

    Men det krever litt tålmodighet!
    Damn these things are hard to fly!

    Comment


    • #3
      ok. fikk åpnett den og det er er vel 4 viklinger fordelt på 12 spoler. og noe så lite blir ikke enkelt å vikle om. Den fra en videomaskin du snakker om er det den som roterer avspillingshodet?
      Attached Files
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Ja, det er den som sitter under video hodet. Det største problemet med denne type motor er dimensjonen på kulelager (eller mangel på kulelager) og aksel. Må drei nytt senter stykke til kulelagerne! og dreie nytt feste til akselen i tønna!!!!!!!!!
        Damn these things are hard to fly!

        Comment


        • #5
          ok. blir litt komplisert. hva med slike som sitter i viftene i pc er. det er jo børsteløse men bare en fase (bare to ledninger) er de for lite effektive til at de er noe intresante?
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Glem alt om vifte motorene.

            Hva skal du bruke motor til???

            Selv har jeg en CD-R motor i en Graupner Mini Piper. Det funker kjempe bra. Masse krefter i reserve!!!!!!!!!!
            Damn these things are hard to fly!

            Comment


            • #7
              har ett lite fly jeg har skårett ut i blå isopor etter en tegning jeg fant på nettet det er vel ca 80cm i vingespenn og bare flyet veier 150g. så kommer radio utstyr og motor i tillegg. Er bare ett ekspriment jeg driver med har ikke noen store ambisjoner om at det vil fly noe bra eller noe sånt. men hadde vært morsomt hvis jeg fikk det i luften i hvertfall. har en 380 børste motor fra en gammel RC-bil som jeg hadde tenkt å bruke i utgangspunktet men den er jo ganske tung.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              Working...
              X