Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektromotor = Fuelmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektromotor = Fuelmotor

    Heisann..

    Jeg er en av de som ikke helt er stø på elektromotor benevnelse og lignende. Mye av informasjonen jeg leser på for eksempel forskjellen på to motorer sier meg så godt som ingenting, og noen ganger hadd det vært fint om kanskje det fantes en aldri så liten "fasitt" på dette. Vet og forstår at elektromotorer har forskjellige egenskaper, alt fra høyt turtall til lavt turtall osv osv.. men en aldri så liten pekepinne hadde ikke vært å forakte...

    Men for enkelhets skyld, kan noen være behjelpelig med å sette om en liten liste over, for eksempel axi sine motorer, hva som kan sammenlignes med fuelmotorer. Dette hadde sikkert vært til hjelp for flere en meg vil jeg tro.... Hadde vært fint om dette var basert på virkelige erfaringer da det ikke nødvendigvis ikke harmonerer med leveradør-spesifikkasjoner.. Kan jo selfølgelig ta med andre merker også i samma slengen..

    Noe så enkelt som dette kan det gjøres: 2828/12 = 40 motor

    Kom gjerne med utspill og løsninger på dette.. ser jo rundt om kring at det ikke bare er meg som lurer på dette elektrogreiene... Selv om det aldri kan måle seg med `slevjende fuelspyttende blekkhylere` ... ( uupps.. der dreit jeg sikkert på draget )
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Er enig med deg. er selv ustø på dette emnet og skulle gjerne vist litt mere så dere elektrofreaks, kom gjerne med en liste over hva dere mener vi burde bruke i stedet for våre oljete bråkebøtter
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Fasit på dette finnes ikke, siden elektromotorene har et mye større bruksområde enn bråkebøttene/fuel-to-noise-and-dirt-converterne...

      En el-motor endrer bruksområde etter propell og batterioppsett i langt større grad. Dessuten bruker fabrikantene så mange forskjellige parametre for å angi "effekten" som Watt, kV, thrust osv.

      Dessverre er det gjerne gjennom erfaringer man lærer, bare å handle inn en del motorer og batterier og prøve Vekt og flytype/stil er det som avgjør valg av motor/batteri. Jeg syntes det er enkelt etter en del bruk, men skjønner de uerfarne lurer litt.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Det må vel gå ann å få det sånn cirka? Det er vel forskjell på elektromotorer som passer til .15size i forhold til .40size??

        Dessuten bruker fabrikantene så mange forskjellige parametre for å angi "effekten" som Watt, kV, thrust osv.
        Det ble vel skrevet i den første posten at det helst skulle baseres på egne erfaringer?
        Align T-Rex 450
        Fizza elektrofly
        JR 9xII

        Comment


        • #5
          Jeg syntes det er for dårlig informasjon om elektromotor/fuelmotor i sammenlikning i vekt og effekt.

          Hva med i tillegg til vektforhold til samme motoreffekt? Vi kan ikke velge en elektromotor m/ batteri er tyngre enn fuelmotor for samme effekt...

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Joo: Det var ikke en fasit jeg var på utkikk etter, men gode forslag til alternativer. Slik at den uerfarne slipper å kjøpe en hel dunge med motorer for så å prøve, kan bli kostbart Som Exstra300s sier så er det vel forskjell på en elektromotor til 15 size mot 40 size.

            Hvis en bare finner starten på tråden, så kan en begynne å nøste opp etterhvert når det gjelder elektro.. det er sikkert ikke så avansert når en først har begynt å skjønt hvordan alt henger sammen... eller var det at ingenting er vanskelig når en kan det
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7


              Masse erfaring kan leses på E-ZONE forum...

              E-motor valg for mange modeller kan leses på Hobby Lobby website...

              AXI (Model Motors) og Mega Motors Website har mye nyttige info...

              Mange modellprodusenter anbefaller motor valg...

              Jeg har mye info om AXI, Mega, Phasor, MP-Jet og evt. Cyclon...

              Motor effekt er i seg ikke så viktig som en vurdering av hele 'drive chain' og model vekt er kansje beste indikator for motor/ESC/batteri valg...

              Husk det er motor + PROP som produserer kraft - valg av propeller er minst like viktig...

              Beklager dårlig Norsk...

              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                hvis du vet tyngden og størelsen på flyet du skal ha motoren i så er jo dette ett hjelpemiddel MotoCalc Electric Flight Performance Prediction Software har ikke studert det så nøye enda men virker veldig anvendelig.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Først vil jeg bare si at jeg heller ikke er altfor stø på dette elektrogreiene, men her deler jeg to tips. Et lest og ett fortalt av en gammel ringrev

                  Elektromotorer som kan trekke opptil 700W er det samme som en 40 size glow motor. Her er det jo bare å regne rundt, så finner man "passe" motor til sitt prosjekt.

                  Av det tipset jeg har blitt fortalt, så kalte han det "10 gangeren"
                  Hvis en elmotor veier 50 gram, så kan man bruke det på fly opptil 500gr.
                  Hvis en motor veier 100 gram, så kan man bruke det på fly opptil 1 KG.
                  Ja, dere skjønner...

                  Når dette er sagt(skrevet) så ikke ta dette for god fisk...

                  -pål-
                  “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

                  Comment


                  • #10
                    En veldig basic regel som har vært brukt i mange år med børstemotorer er 100 W per kg for at det skal fly ok (egentlig 50 W per pund men jeg har oversatt løst ). 200 W per kg for at det skal fly noenlunde akrobatisk. Sikkert rundt 400 W per kg minimum for 3D. Med en børsteløs motor vil disse tallene gi noe bedre yetelse på grunn av mindre tap (mer av effekten inn ender opp som skyvekraft). Dette forutsetter også at motoren jobber innenfor det effektområdet den er laget for.

                    Min LieRaider har ca 520 W per kg.

                    Comment


                    • #11
                      Snedig.. Det var to lærerike tips.. da harmonerer 10 gangen ganske bra da, i allefall på ok flyging.

                      Vet ikke hva slags gangetabell det er oppi bardu da men.. 520W pr kg?!?!?!

                      Får nesten sette forutsetning for at en bør titte på totalvekten på flyet da, og ikke akkurat motor size, så kommer`n langt uten å ha den store elektrokunsakpen.
                      Runar Isaksen
                      risaksen@bluezone.no

                      Comment


                      • #12
                        Totalvekt på flyet, ja.


                        Lieraideren:

                        130 W og 250 g
                        130 W/0.25 kg=520 W/kg

                        Comment


                        • #13
                          Jepp, men ble litt usikker på hva slags effekt dere snakker om. Hvis jeg ser på axi sine motorer på moss hobby, så er det jo ingen axi motor som drar 1kg tung modell, i allefall ikke 3d modell.

                          I ditt tilfelle tahustvedt så ville jeg sett på f.eks denne motoren http://www.mosshobby.no/pd1865823726.htm?categoryId=23 og funnet ut at den blir for liten hvis det skal være tilsvarende med den du har i lieraideren ?? ikke sant ?

                          Med den 130 Watt`ene som du setter, er effekten på motoren din med ønsket proppell det da ?
                          Runar Isaksen
                          risaksen@bluezone.no

                          Comment


                          • #14
                            Ja min er kraftigere. Men motoren i min LieRaider veier også mindre enn AXI'en. Ca 37 g.

                            Det er målt med det oppsettet jeg flyr med.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg tror nok at AXI 2814/10 og AXI 2814/12 er fine motorer for bruk i fly med 3D egenskaper som veier ca. opp til 1 kg. AXI 2814/12 selges av f.eks Moss Hobby.

                              Når det gjelder AXI 2208/xx , så har jeg sett mange av de i diverse Vertigo 3D. /34 utaven er nok bedre for 3D enn det /26 utaven er.
                              Har sett AXI 2208/34 i LiRider også, og det var heelt Psyko...unlimited alle veier
                              Men sikkert noe overkill i henhold til vekt på den.

                              -pål-
                              “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

                              Comment

                              Working...
                              X