Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fartsregulator og virkemåte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fartsregulator og virkemåte

    Hvordan fungerer disse regulatorene?
    Er det ved pulsbreddemodulasjon eller svir en bare av effekt over motstander?
    Lurer på å gå til anskaffelse av et billig elktrofly, og siden jeg studerer elektronikk så lekte jeg med tanken om å mekke noen av delene selv. som f.eks fartsregulator.
    -Jon Helge Nistad

  • #2
    Hehehe, det er lenge siden jeg så en av de der mostands-regulatorene sist. Prinsippet i dag er å bruke brytere, såkalte FET-kontrollere. De slår spenningen av og på og styrer dermed gjennomsnittsspenningen som når motoren. Ved fullt pådrag er de fleste på hele tiden, men det finnes noen som svitsjer også i den posisjonen. Det finnes vel de som styrer pulsbredden også, men såvidt jeg vet varierer de fleste svitsjefrekvensen.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Nei,

      I de fleste tilfeller er switchefrekvensen konstant. Det er pulsbredden som varieres. Ved full gass er FET'ene slått på hele tiden, hvis ikke hadde det ikke vært full gass.

      Forøvrig finnes det masse stoff om dette på nettet. En del gode DIY regulater basert på PIC kontrollere etc. Men det er ikke økonomisk forsvarlig å lage disse selv med dagens priser på ferdige kontrollere. Men noen synes jo det å lage selv er halve moroa

      Comment


      • #4
        Ja, du har vel rett der. Svitsjefrekvensen ligger på 2500-3000 Hz for de fleste, men optimal frekvens avhenger strengt tatt av motorsystemet. Ved å regulere hvor mange pulser som er på i forhold til av regulerer de den effektive spenningen inn på motoren. Dette kan de gjøre fordi motoren oppfører seg delvis som en induktiv last.

        Takk for opprettingen, mongotass!
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Er du sikker på at du ikke blander inn AC/børsteløs teori her?

          Jo høyere switchefrekvens jo "renere" DC spenning vil motoren se, og dermed få lengre levetid på delgass (mindre gnist på børster). Dagens kontrollere har normalt fra 1Khz til 100Khz i switchefrekvens. Det er spesielt viktig med høy frekvens på coreless motorer. Mao. jo høyere switchefrekvens jo bedre.

          Det er heller ikke snakk om hvor mange pulser som er på i forhold til av. Det er snakk om hvor lang tid signalet er på innenfor en pulsramme.

          Lite gass:

          --________--________--________

          halv gass:

          -----_____-----_____-----_____

          nesten full:

          --------__--------__--------__

          Comment

          Working...
          X