Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro for menn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Elektro er vel egentlig løsningen her også. Leste nylig en artikkel der man hadde spillt inn original lyd fra en RR Merlin, og denne ble behandlet av en liten digital dings som var koblet til regulatoren. Lyden fikk høyrere turtall og ble sterkere ettersom det blir gitt gass. Med egen batteripakke og 2stk 5 tommers høytalere under hver vinge så skulle vel man tro at RR lyden kunne komme til sin rett!
    Tja, elektrofolk om det ! La oss alle sammen heller gjøre som denne karen 404 Not Found se helt på slutten av dette skrivet, legg merke til hva han holder i nevarna Noe for spiten eller P51 skulle jeg tro - hvis den virker vel og merke. Det sto en artikkel i Fly RC Magazine i Januar 2005.

    Comment


    • #17
      Visst affa, noen av oss liker lyden av lekkert maskineri, men folk generelt tolererer ikke lyd fra folk som har det gøy... Er det verktøy, gressklippere og fotball er det derimot greit Smaken er som baken ja.

      Visst visst VM, lyden av en Indian som dunker forbi med pådrag er det neppe så mange flere som får oppleve men det er en overjordisk følelse for dem av oss som har følt den på kroppen. I blant når jeg (hysssj!) kommer hjemover på min 3-sylindra Triumph og nærmer meg bakkene opp Sollihøgda tar jeg ut øreproppene og nyter ei laaang stigning med 250-260 på nåla (Bli voksen da!) En annen lyd enn i min forrige sykkel (GSX1100).

      AXI er i ferd med å slippe sitt nye modellprogram. Både rimeligere motorer (Silver Line) og en "gold line" serie med hule akslinger for variabel pitch. For skalafreaker som vil bygge litt odde saker lanseres en dobbel 5330 (to på rekke) med løsning for å kjøre to kontraroterende propellere (Her kan gadget-gutta kose seg) Den nye 5360 skal klare rolige skalamodeller opp til 15 kilo flyvekt på 10S LiPo (Visstnok snurrer den en 30x20 prop...), og ikke bli forbauset når det etter hvert lanseres flere ESC og motorer beregnet på 12-14S LiPo.

      Er et par andre fabrikanter som har levert 10+kW-motorer ei stund men det er mer oppsiktsvekkende når Plettenberg gjør det. De andre er nok ikke så kjent, men har sett videoer av ganske gedigne Cuber med 10kW i nesa forlengst.

      Nu må bare batteriteknologien bli sikrere og billigere slik at dem av oss som syntes en perfekt dag på stripa er kjemisk rein for fueldunster i lufta blir i klart flertall Forbrenningsmotorer stiller snart i klasse med dinosaurene; artig å lese om, men la oss være glade for at dem er utrydda.

      Noe for Steven Spielberg: skrekkfilm om den tida da fueldunstene truet med å drepe hele bygder og lyden gjorde folk til maniske schisofrene massemordere? (Minner meg forresten om ei skrøne: Bestefaren spurte barnebarna om han skulle fortelle dem noen historier fra krigen...? "NEI!!" ropte barnebarna, "fortell oss om den gangen deres sykla uten å bruke hjelm!!!" ...)

      Hauuu; for dere som ikke har snødd inne allerede bør disse siste herlige høst-dagene på stripa/hanget uansett nytes i fulle drag uten klegg og mygg og ubehagelig hete!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      Working...
      X