Unconfigured Ad

Collapse

vikling av børsteløs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

vikling av børsteløs

Har en St motor som viklingene er gått på. tenkte så å vikle den opp igjen selv for å se om jeg fikke det til. men hvordan kobler jeg sammen viklingene for å få tre ledninger ut til regulatoren. Det er 9 poler på statoren det er vel standard. og da skal vel en tråd dekke 3 poler fordelt rundt. og alt skal vel vikles i samme retning. spørsmålet blir når jeg så sitter med 6 tråd ender og skal ha de sammen til 3.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

hver ende skal være sammen, dvs, når du har vikla 3 poler, så er det jo samme tråden du bruker, mao slutten og begynnelsen skal i lag, også har du en til metode, du kan koble, dei heter stjerne og trekant, du velger selv finnest utrolig mye på nettet, men ikke alt er til å forstå

Comment

• Mr_Nils
      • Apr 2003
      • 146

Har bare bygget en cd-rom motor to ganger, men lest mye.
      Det står litt info om vikling og kobling i linkene under, ellers finner du mye ved å søke etter cd-rom motor eller LRK brushless.

Nils

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

takker da blir det å prøve stjerne tenker jeg. skal gi tillbakemelding om den fungerer eller ikke
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

nå snurrer motoren igjen. tøft... men fikk bare på 12 runder i stedet for 16 som det var orginalt fordi jeg hadde litt tykkere tråd. Skal prøve med propell på i kveld og se hvordan den trekker. Dette var jo mye enklere en jeg trodde.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• Geir68
            • Sep 2005
            • 37

Hvis du har gått ned fra 16 til 12 turn, får du en motor som snurrer raskere enn før(Kv har økt). Du må altså gå ned på propellstørrelsen for å trekke like mye strøm som på 16 turns motoren. Du har laget en mere "hot" motor enn det du hadde fra før.

Geir

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

hehe I like the sound of "Hot motor"

før hadde motoren 1000kv. når jwg har gått ned fra 16 til 12 så har jeg tatt bort 1/4 av viklingene. vil den da i teorien bli 1250kv eller noe sånt. er det en grei formel for å regne det ut.

Har uansett tykkere tråd nå så da vil den vel tåle mere strøm også
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• Bonito
                • Sep 2004
                • 265

Den vil "tåle" mere strøm, men den tåler ikke å bli varm. Dvs magnetene tåler normalt maks 85grader før du tar kvelden!!!! Så vær forsiktig med for stor propel..... Motoren bør ikke bli varmere en Ca. 50-60grader!

Mvh
                Simon B. Nielsen
                Damn these things are hard to fly!

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Originally posted by Bonito
                  Den vil "tåle" mere strøm, men den tåler ikke å bli varm. Dvs magnetene tåler normalt maks 85grader før du tar kvelden!!!! Så vær forsiktig med for stor propel..... Motoren bør ikke bli varmere en Ca. 50-60grader!

Mvh
                  Simon B. Nielsen
                  takker for oplysningen. skal prøve noen målinger i kveld. hr 8x5 og 9x5 prop liggende som jeg skal prøve med
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Originally posted by tyor
                    hehe I like the sound of "Hot motor"

før hadde motoren 1000kv. når jwg har gått ned fra 16 til 12 så har jeg tatt bort 1/4 av viklingene. vil den da i teorien bli 1250kv eller noe sånt. er det en grei formel for å regne det ut.

Har uansett tykkere tråd nå så da vil den vel tåle mere strøm også
                    Den blir ca 1333 kv. 1000/12*16=1333

Prøv den og post resultater.

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

har nå prøvd den med 9x5 propellen. den som ble brukt på den orginale. bare holdt motorfestet i hånda og ga gass. og ut fra det jeg husker slik den var orginalt så virket den ganske lik. skal måle strømtrekket etterpå. kjørte den på full gass i ca 1min og da var motoren så vidt lunken og ta på, men det blir kanskje noe annet i lufta? tror kanskje det lipo batteriet mitt har problemer med å lævere nok strøm også. men ett fulladet lipo har vel ca 12v. hva om jeg kobler til ett bilbatteri, da skulle ikke batteriet gi noen strømbegrensning i testingen i hvertfall
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• LN-WNH
                        • Dec 2003
                        • 426

Originally posted by tyor
                        har nå prøvd den med 9x5 propellen. den som ble brukt på den orginale. bare holdt motorfestet i hånda og ga gass. og ut fra det jeg husker slik den var orginalt så virket den ganske lik. skal måle strømtrekket etterpå. kjørte den på full gass i ca 1min og da var motoren så vidt lunken og ta på, men det blir kanskje noe annet i lufta? tror kanskje det lipo batteriet mitt har problemer med å lævere nok strøm også. men ett fulladet lipo har vel ca 12v. hva om jeg kobler til ett bilbatteri, da skulle ikke batteriet gi noen strømbegrensning i testingen i hvertfall
                        Hvis du prøver oppsettet på 12 volt fra bilbatteri så må du for all del ikke kjøre en test med håndholdt motor!. En 9*5 på 11k omdreininger har en utrolig sageeffekt på menneskekjøtt!
                        Det lipobatteriet du brukte, og som du var usikker på, kan sannsynligvis/erfaringsmessig ha falt til 9 volt ved testen din.
                        Oppsettet ditt vil trekke rimelig mye strøm ved 12 volt.
                        Vi har i dag ikke lipo som klarer dette.

Pass også på varmgang fordi magnetene kan ta permanent skade. Riktignok må du opp i mere enn 80 grader - men bare så det er nevnt.
                        Å endre fra 16 til 12 tørn kan også innebære en magnetisk metning slik at økt strømforbruk går bort i varme mere enn å øke effekten.
                        Hvis du vil bruke en tanke tynnere tråd, så er det kanskje et vikleverksted i nærheten der du bor. De har som regel alle dimensjoner på lager og er vanligvis veldig hjelpsomme - særlig om du tar med prosjektet ditt til visning!
                        Lykke til og pass fingre!

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

hehe nei skal montere den i ett slags feste. tenkte å prøve å lage noe slik at jeg kunne måle thrust også. har en digital kjøkkenvekt som kanskje kan brukes.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

Gjorde en liten måling i stad. med en apc9.5 SF og 3S lipo. på full gass trakk den 7A og da sank spenningen på batteriet til 10V. har ikke funnet en smart måte og måle thrust på enda men den skal testes i praksis i morgen i en ALFA hayate som er sikkert 150g tyngre en normalt pga mye lim
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            + diverse små ting

Comment

Working...