Jeg ser at mange strever med å velge 2 eller 3 cellers lipo. (eller 8 / 10!)
I følge teorien skal det være mulig bare å bruke 3 celler.
Eksempel:
8xNicad til børstemotor er ca 9,6V (ønske)
3cell lipo er ca 11.1V (Har)
9,6V / 11.1V * 100 = 86%
Koble opp, lær regulator om 0 og full via diverse pipemenyer.
Reduser så servoutslaget (throttel) i servomenyen på radioen til 86%
Nå vil du få 9,6V effektiv spenning ved fullt stikkeutslag.
Altså: Ønsket spenning / batterispenning * 100 = Servoutslag i radio.
Nå er maks spenning megrenset og du kan bruke 3 eller 4 celler lipo til små motorer.
Øket vekt pga ekstra celle (3 istedet for 2) kan du ta igjen ved å redusere kapasiteten til 2/3, eller du kan utnytte den økte energimengden til lengre flytid.
Jeg er en fuelgris og her egentlig ikke erfaring med dette så kanskje noen har prøvd allerede?
I følge teorien skal det være mulig bare å bruke 3 celler.
Eksempel:
8xNicad til børstemotor er ca 9,6V (ønske)
3cell lipo er ca 11.1V (Har)
9,6V / 11.1V * 100 = 86%
Koble opp, lær regulator om 0 og full via diverse pipemenyer.
Reduser så servoutslaget (throttel) i servomenyen på radioen til 86%
Nå vil du få 9,6V effektiv spenning ved fullt stikkeutslag.
Altså: Ønsket spenning / batterispenning * 100 = Servoutslag i radio.
Nå er maks spenning megrenset og du kan bruke 3 eller 4 celler lipo til små motorer.
Øket vekt pga ekstra celle (3 istedet for 2) kan du ta igjen ved å redusere kapasiteten til 2/3, eller du kan utnytte den økte energimengden til lengre flytid.
Jeg er en fuelgris og her egentlig ikke erfaring med dette så kanskje noen har prøvd allerede?
Comment