Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lodding av ledninger på motor .

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lodding av ledninger på motor .

    Nå har jeg forsøkt i nesten en time og få loddet på legninger på " u can do 3d " maskinen min . Jeg får det bare ikke til og sitte . Jeg har gitt opp hele greia og tatt en ST 370 motor istedenfor som satt på en yak depron jeg har drept . Hva er trikset her ? Spesiellt ledninger / Loddetinn . Jeg lodder så det sitter men så detter det bare av igjen ..
    Og hvorfor i all verden kan ikke disse motorene komme med ledninger !! Ganske belastende spør du meg . Åhh det var deilig og få ut litt frustrasjon ....


    Falcon
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

    Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
    -------------------------------------------

  • #2
    hei

    antar at du har en børstemotor....

    Ta litt loddetin på ledningen og litt på motoren, ta de sammen og varm opp.
    Eller tvinn ledningen fast i koblingspungtene og varm begge delene godt opp og ta på rikelig med loddetinn.

    Du er sikker på at loddebolten er varm nok?
    og at loddetinnet ikke er hi-temp eller noe sånt?
    Sigve Haugsnes

    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


    sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

    Comment


    • #3
      Det virker ikke som loddetinnet vil sitte på ledningene . Ser ut tilog være kobber . Kan jo hende at de ikke lar seg lodde , hva vet jeg om lodding

      Falcon
      Falcon
      -------------------------------------------
      Morten Rolfsen
      Kristiansund

      Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
      -------------------------------------------

      Comment


      • #4
        når du lodder så skal ledningene varmes så mye at lodde tinnet smelter hvis du tar det på ledningen. og hvis du da fortsetter å varme vil du se det flyter ut. da sitter det
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          det kan høres ut som loddebolten ikke klarer å varme opp ledningen nok, hvilken type er det (W) ?
          evt. hold den lenger på bare ledningen før du tar på loddetin.
          Sigve Haugsnes

          Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


          sigve.haugsnes.net
          www.youtube.com/bergenflyer

          Comment


          • #6
            Jeg vet ikke så mye om motoren eller det som skal loddes, men jeg har loddet endel. Hvis det er motorviklingene som skal loddes er det lakk (isolasjons materiale) på ledningene og dette må skrapes bort for å få kontakt med kopperet. hvis ikke dette er problemet må det være noe med temperaturen loddetinnet eller forurensing på det som skal loddes.
            Prøv å pusse det som skal loddes med fint smergelpapir hvis det ikke er lakk som kan skrapes vekk.
            Lykke til!
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Bruker du loddepasta????

              Comment


              • #8
                Loddebolten er en jeg kjøpte på clas ohlson . den går på gass (tenkte den var kjekk og ha med seg på stripa vis noe skulle skje ) . problemet er sikkert at den ikke er varm nok . Får skaffe meg en ny
                .

                Den motoren som fulgte med var en giret 280 maskin og den jeg har satt på er en 370 på samme giret så den er sikkert bedre og bruke .


                Falcon
                Falcon
                -------------------------------------------
                Morten Rolfsen
                Kristiansund

                Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                -------------------------------------------

                Comment


                • #9
                  Denne?
                  Clas Ohlson

                  I så fall nok varm nok

                  NTNU: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet - NTNU

                  Jeg er nok litt røff i kantene men jeg stikker ledningen ned i pastaen sammen med loddebolten eller holder bolten bort til ledningen etter å ha dyppet denne i pasta. Pleier å være lettere å få det il å sitte. En del tråd har dette i seg, tror min har det men bruker jeg pasta så sitter det i alle fall.

                  Comment


                  • #10
                    Bruk loddetind med 15% sølv i. Da sitter det selv med den kaldeste loddebolt. Flussmiddel og loddepasta er også unødvendig da somregel.
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

                    Comment


                    • #11
                      Et must ved all lodding er renslighet! Ting som ødelegger en god forbindelse ved lodding er fett og smuss fra fingrene, ikke nødvendigvis bare fra klamme junkfood-fingre og andre ting men naturlig fett fra huden er like håpløst å ha på områder skal skal loddes.
                      En god regel nr. 1: Skal/MÅ du ta i ledningen/området som skal loddes, vask deg godt på hendene først! Hvis mulig, unngå å ta på området hvor ledningen skal loddes.

                      Rengjør loddeområdene med rødsprit eller aller best, Blå isopropanol, da denne legger igjen få produktrester.

                      Bruk loddepasta! Always!
                      Selv om de fleste tinntyper inneholder en kanal med bittelitt flussmiddel, er dette en grei måte å unngå problemer! Dypp ledningen i pastaen før lodding, eller bruk en ren skrutrekker og påfør litt på ev.t. printkort.
                      Loddepastaen og flussmiddelet er med på å rense flatene og holde oksidasjon/forurensninger unna under loddeprosessen. (Hvor var spissen på loddebolten din sist??)

                      Oksidasjon er en prosess der oksygen binder seg til metallets overflate. Det er dette som forårsaker at jern ruster, kobber irrer, tinn og sølv blir sort og oksid på aluminium gjør det grått/hvitt..

                      Dette er en kontinuerlig pågående prosess og dette belegget hindrer god kontakt mellom loddestedet og loddetinnet, og vi får en dårlig lodding.
                      (Også kalt "kaldlodding" el. "utett lodding"..
                      Legg til litt fett og dritt og ting blir veldig klønete å få til...)

                      Så, rengjøring fjerner fett og smuss før vi lodder, og flussmiddel fjerner og hindrer oksidasjon mens vi lodder..

                      En annen grei ting er å ha en god loddebolt med en ren og hel spiss.
                      Til universal hobbybruk er 35-40W bra størrelse.

                      Skal du lodde på komponenter er riktig varme viktig.
                      Har du for liten bolt, må du varme "lenge" for å få riktig temp på både print og komponent, med det resultatet at komponenten blir alt for varm før printen har riktig temperatur. Dette er en grei måte å ødelegge endel komponenter på.

                      Har du alt for stor bolt derimot, risikerer du å overvarme både print og komponent.. Resultatet blir ofte at komponenten ryker og at printbanen delamineres fra kortet..

                      Har du riktig bolt, kan det loddes fort og bra uten at komponentene må kokes ihjel..

                      TIPS:
                      Bruk såkalt 60/40-tinn av god kvalitet som har smeltepunkt på ca. 185 grader..

                      Skal du lodde mye, eller liker å ha brukbart utstyr, er mitt tips en grei loddestasjon fra Weller! F.eks. Weller WHS40 fra Elfa for ca. 1000-lappen!

                      Til enklere bruk, så er F.eks ERSA 30S loddebolt midt i blinken! Ca. 160,- hos ELFA..
                      Last edited by Alfalfa; 24-11-05, 19:46.

                      Comment


                      • #12
                        Takker for svar .
                        Har fått de på nå .
                        Jeg testet 370 motoren med propellen som fulgte med og kjente at ledningene ble glovarme . Motoren var også så varm at jeg ikke kunne ta på den . Koblet motoren til min intellipeak og kjørte test på motoren og så at den dro over 9 A på 6.0 v . Når jeg koblet til den motoren som fulgte med (280) så dro den 5.4 A på samme innstilling . Hvilken kvadrat på ledningene skal man bruke på disse motorene da ? . Må da bli heftige saker for at ledningene ikke skal bli varmekabler ! Men modellen vil ikke hovre på noen av motorene , kan det være at jeg bare har 7.4 V batterier at den ikke vil hovre ?

                        Mvh Falcon

                        http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXJPU8&P=0
                        Falcon
                        -------------------------------------------
                        Morten Rolfsen
                        Kristiansund

                        Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                        -------------------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Om motoren blir så varm at du ikke kan ta på den høres det ut som den jobber for hardt syns nå jeg, kanskje begynne der?

                          Comment


                          • #14
                            Motor: 280 size equipped with ball bearings and 5:1 gearbox pre-assembled
                            Propeller: 11x4.7

                            Dette var jo det som fulgte med modellen . Jeg har null greie på dette men trodde da man kunne bruke det som fulgte med .
                            Hmm ...mye og sette seg inn i dette elektro greiene .
                            Får man høyere RPM med et større batteri ?Det virker ikke som om den går for fullt . Det er vel det som mangler på hovringa tenker jeg .

                            Falcon
                            Last edited by Falcon; 25-11-05, 09:13.
                            Falcon
                            -------------------------------------------
                            Morten Rolfsen
                            Kristiansund

                            Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                            -------------------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Jo man skulle jo tro det som følger med gjør susen.
                              Du får høyere rpm med høyere volt. Om batteriet ditt ikke klarer å levere nok A vil du trolig også få høyere rpm med et batteri som kan levere mer.

                              Er ikke noen ekspert på propeller men den propellen er større enn en jeg har på et børsteløst oppsett og en 280 er vel en ganske liten motor så.... men det for en prop ekspert heller si noe om.

                              Er du sikker på at den skal kunne hovre med det utstyret eller er det forventet annen motor/batteri for det? den pakken jeg har selges i 2 varianter der bare den med mest motor er god nok for all 3D, sto det.

                              Comment

                              Working...
                              X