Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vikling av stator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vikling av stator

    Skal vikle en CD-rom motor som er selvplukket fra ødelagt cd-rom. Noen gode forslag til hvordan jeg skal isolere statoren? Jeg måtte varme den løs fra festet så lakken er borte og den har veldig skarpe kanter. Tenkte å slipe kantene med dremel, men jeg kommer ikke til inne i hjørnene.
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    uten å ha prøvd det selv. kan du ikke ha på ny lakk. foreks gulvlakk den er jo litt tykk og sterk vil vel isolere bra. Det er vel bare snakk om der kantene er skarpe for ellers vil vel lakken på tråden du skal vikle med være god nok isolasjon
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Mjo... men jeg lurer på om det kansje blir for tynt lag, selv med flere lag. Og så tar det jo lang tid, vil jo helst ha noe som er ferdig på et øyeblikk
      Men det er kansje verd å prøve. Holder seg ihvertfall på plass.
      Morten Myklebust.
      Yrke Fisker.


      Sky Raider MachI K.I.A.
      PT-20 K.I.A.
      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

      Comment


      • #4
        Hvis du har liggende noe klar tape fra Scotch - jeg bruker den til hengsling på depronmodellene - så prøv å skjære til passende dimensjon til hver pol. Legg på to lag etter at kantene er avrundet.
        Denne tapen får jeg hos min lokale kontorbutikk og den betegnes som klar pakketape. (IKKE den klare "A4" kontortapen for all del !)
        Denne tapen er seig, robust og tåler litt varme.
        Pass på ikke å vikle for hardt!
        Det er tonnevis med litteratur om emnet på nettet.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Per Klepaker
          Hvis du har liggende noe klar tape fra Scotch - jeg bruker den til hengsling på depronmodellene - så prøv å skjære til passende dimensjon til hver pol. Legg på to lag etter at kantene er avrundet.
          Denne tapen får jeg hos min lokale kontorbutikk og den betegnes som klar pakketape. (IKKE den klare "A4" kontortapen for all del !)
          Denne tapen er seig, robust og tåler litt varme.
          Pass på ikke å vikle for hardt!
          Det er tonnevis med litteratur om emnet på nettet.
          Takker og bukker.

          Joda, har sånn tape. Skal bli morsomt å prøve å få den på statoren med fingrene mine
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment


          • #6
            Originally posted by MortenM
            Takker og bukker.

            Joda, har sånn tape. Skal bli morsomt å prøve å få den på statoren med fingrene mine
            har du sånne pølse fingre du også som altid er for tykke og brede til å komme til der du vil

            Som ett tips en kraftig pinsett kan være fin til slikt. bare den ikke har skarpe kjæfter slik at tapen blir skadet.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Ja, lurer på hvorfor i all verden jeg synes det er morsomt å holde på med småe ting. Hadde vært litt lettere å styrt med motorer i Kw størrelse

              Tror jeg skal prøve å lage meg en vikle hjelper av karbonrør med en bit krympestrømpe i enden. Så en slik på et anna forum for en stund siden.
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.


              Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

              Comment


              • #8
                ja det er rart hvordan man blir fasinert av små ting. er sikkert masse måter å lage noe sånt på. har selv viklet om en ST motor, er den eneste jag her viklet og den er vel litt større men synes det var vanskelig nok å få det stramt uten å trekke for mye i ladningene slik at lakken skrapes. Erfaringen sier at man lærer seg triksene etterhvert så det er bare å fortsette. morro er det lell.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                Working...
                X