Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brushless

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brushless

    Tenkte jeg skulle satse på en børsteløs motor, valget står mellom to alternativer:

    Mega 16/15/3 Har Kv på 3000 og tåler 30ampere
    Mega 16/15/4 Har Kv på 2200 og tåler 25ampere

    Dette har jeg blitt fortalt at i praksis vil si:
    Mega 16/15/3 med 8 celler, 6x5 propell vil oppnå 17000 rpm og dra 27 ampere (går fortere men kortere tid på full "gass")
    Mega 16/15/4 med 8 celler, 6x5 propell vil oppnå 15500 rpm og dra 17 ampere (går saktere men lenger tid på full "gass")

    Er en differanse på 1500rpm, dette synes jeg høres lite ut sammenlignet med differansen i strøm de drar, hele 10ampere.
    Spørsmålet jeg så sitter igjen med: er de 1500rpm ekstra "verdt" hele 10ampere? Vil jo gjerne ha lengst mulig flytid.. Eller utgjør disse en monumental forskjell??

  • #2
    Tror ikke du skal legge så alt for mye vekt på disse tallene som stammer fra Mega sin hjemmeside, men de 1500 omdr. koster endel ekstra effekt ja.
    Om det er verdt det eller ikke er det nok bare deg selv som kan svare på.

    Hvilken motor du bør velge avhenger av hvilken flytype dette er og hva du vil ha ut av det, men hvis dette er ett raskt fly med lite luftmotstand vil begge motorene fungere bra på 8 gode celler; 3 turn hvis fart er det viktigste eller 4 turn hvis du vil ha ett godt komprimiss mellom fart, stigeevne og motortid.

    Ved samme samme effekt (strømforbruk og spenning) kan man vel si at 3 turn vil være raskest og 4 turn vil gi best stigeevne.

    Hvilke type batterier du skal bruke spiller også en stor rolle spesielt på 3 turn motoren som kan trekke temmelig mye strøm.

    Selv har jeg byttet ut ett oppsett med 6V Speed 400 motor på 8X Hecell 1000mAh NiMh og "gunter" propell med en Mega 16/15/5 på 10X Hecell og APC 6X5,5 prop.
    Dette oppsettet fungerer veldig bra for mitt behov, flytiden er omtrent den samme og flyet er dobbelt så sprekt.
    Disse små Megamotorene er verdt hver eneste krone!

    Hvis du studerer denne siden blir du sikkert litt klokere: flyingmodels.org

    Comment


    • #3
      Lenge siden denne tråden startet, men....

      Det er propellen som bestemmer effekten i motorsystemet ditt. Batteriet bestemmer turtallet. Og siden en propell krever effekt som en tredjegradsfunskjon av turtallet vil den "lille" turtallsforskjellen kunne bety enormt mye i effekt.

      effekt = strøm x spenning, dvs. strømmen stiger med turtallet i 3dje potens.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment

      Working...
      X