Unconfigured Ad

Collapse

Konvertering til elektro ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Toddy
    • Mar 2006
    • 50

    #1

    Konvertering til elektro ?

    Ønsker å konvertere min Cessna 182 Skyline (ca. 2,6kg) til elektro, flyet har idag en .51 totakter med 12/6 propell.
    Noen som har et forslag til propell, motor, regulator og batteri til denne ?
    Noen som har noen erfaringer ?
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #2
    har ikke så mye erfaring. men driver selv med en konvertering av 40size og har en axi 4120/18 som jeg har tenkt å kjøre på 6S lipo. propell vet jeg ikke enda. men kommer til å prøve en 14" i hvertfall
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • pleym
      • Dec 2001
      • 909

      #3
      Heisann

      Har en annen tråd på gang om nesten samme sak, så noen av svarene jeg har fått kan kanskje være til hjelp for deg også:
      http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=9986

      Jeg har kommet så langt som å montere motoren, men det er enda et stykke frem til jeg har noen erfaring med hvor bra det fungerer.

      Comment

      • Toddy
        • Mar 2006
        • 50

        #4
        Originally posted by tyor
        har ikke så mye erfaring. men driver selv med en konvertering av 40size og har en axi 4120/18 som jeg har tenkt å kjøre på 6S lipo. propell vet jeg ikke enda. men kommer til å prøve en 14" i hvertfall
        vel tyor, er ikke 6S lipo litt overkill ?? Hadde håpet å klare meg med litt mindre vekt på batteriet, men må man, så må man ..........

        Comment

        • galmania
          • Jul 2005
          • 604

          #5
          Det holder sikkert med 4 eller 5S på flyet ditt, det er jo ikke nødvendig med så mye krefter her som på de acro/3d flyene de driver å konverterer. Les f.eks http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...ID=71-72-18-98
          Geir Amund Lindberget

          Comment

          • tyor
            • Mar 2005
            • 9757

            #6
            Originally posted by Toddy
            vel tyor, er ikke 6S lipo litt overkill ?? Hadde håpet å klare meg med litt mindre vekt på batteriet, men må man, så må man ..........
            ett opsett som er brukt på 40size med god funksjon er 2826/12 med 5S2P 5200 mAh PolyQuest batteri og APC 13x6,5E

            for at det skal bli noe morsomt å fly så børr du sikkert ha 250w/kg og da er du opp i 650W. og med 5s og 40A så er du på 740W. må da også huske at det er tilført effekt til motoren så har den en virkningskrad på 80% så kan du trekke fra 20% så er du på 600W.

            som jeg skrev så er det en 4120 jeg har liggende og den er anbefalt 5s-7s. 4s tror jeg blir for lavt turtall rett og slett. prøvde den med 14cellers nicd i benk og det var slapt. og en av grunnene til å bruke 6s er at jeg tenker å bruke 2 stk 3s i serie. så kan jeg bruke de samme batteriene i andre 3s oppsett og det flyet jeg skal ha det på er en acro trainer ikke 3D. for 3d bør du vel ha minst 300W/kg
            Last edited by tyor; 21-03-06, 18:06.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            • Toddy
              • Mar 2006
              • 50

              #7
              Da er jeg med, ser jo fordelen med å kunne benytte samme lader og batterier til mindre modeller. Neste spørsmål er da: Hvis et 3S tåler 20C, tåler to 3S i serie fortsatt 20C ? Strømtrekket går jo ned når spenningen går opp, men jeg går ut ifra at batteriene bør tåle 50-60A ??

              Comment

              • Haldor
                • Nov 2004
                • 499

                #8
                Originally posted by Toddy
                vel tyor, er ikke 6S lipo litt overkill ?? Hadde håpet å klare meg med litt mindre vekt på batteriet, men må man, så må man ..........

                Om du bestemmer deg for å sikte på f.eks 700W og 6min full throttle kapasitet så spiller det vektmessig ingen rolle om du bruker 2S eller 10S eller noe i mellom. Vekta blir det samme.

                4S oppsett, 700W og 6min full throttle => 53A og 5.3Ah pakke (4s5p1000)
                5S oppsett, 700W og 6min full throttle => 42A og 4.2Ah pakke (5s4p1000)
                67 oppsett, 700W og 6min full throttle => 30A og 3,0Ah pakke (7s3p1000)

                I eksemplene over så ser du at det totale celleantaller er ~konstant, 20-21celler totalt pr pakke.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment

                • tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

                  #9
                  Originally posted by Toddy
                  Da er jeg med, ser jo fordelen med å kunne benytte samme lader og batterier til mindre modeller. Neste spørsmål er da: Hvis et 3S tåler 20C, tåler to 3S i serie fortsatt 20C ? Strømtrekket går jo ned når spenningen går opp, men jeg går ut ifra at batteriene bør tåle 50-60A ??
                  stemmer det. og 3s 20c batterier begynner jo å blir forholdsvis rimelige. og som du sier når du kjører på en høyere spenning så kan du kjøre med lavere strømtrekk og få samme effekt. Jeg har faktisk blitt anbefalt å bruke 8s på den 4120 motoren min. ulempen er st det er mange esc er som ikke tar høyere en 5s, for eks hyperion sine.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  • Elektrobaronen
                    • Mar 2006
                    • 39

                    #10
                    Originally posted by Toddy
                    Da er jeg med, ser jo fordelen med å kunne benytte samme lader og batterier til mindre modeller. Neste spørsmål er da: Hvis et 3S tåler 20C, tåler to 3S i serie fortsatt 20C ? Strømtrekket går jo ned når spenningen går opp, men jeg går ut ifra at batteriene bør tåle 50-60A ??
                    To 3S i serie er fremdeles de samme batteriene så de vil naturligvis tåle den samme belastningen i serie. Hadde du koblet de i parallell så kunne du ha doblet strømtrekket. Vil ellers anbefale deg å ikke stirre deg blind på at det står 20c på Lipo pakkene dine, vil du at de skal ha ett langt liv så prøv å ikke press de for mye over 15C, det er ikke mange av pakkene du får kjøpt idag markedsført som 20C som faktisk trives noe særlig med en slik belastning. Det er jo relativt dyrt å kjøpe batterier til større elektrofly og jeg er iallefall ikke interessert å at batteriene er ferdige etter 25-30 utladninger.

                    Strømtrekket går opp med økende celleantall, hvis du bruker samme propell. Men hvis du ønsker samme effekt på 6S som med 5S så går du ned i propellstørrelse og ender opp med lavere strømtrekk, og trenger da ikke så stor kapasitet på batteriet for å få den samme flytiden. Det er også litt mer effektivt med høy spenning/lav strøm da du vil få mindre tap i kabler osv. med ett lavere strømtrekk.

                    Viktigste å ha klart for seg når det gjelder elektro er P= I x U hvor P = effekt i Watt, I = strøm i Ampere og U = spenning i Volt.
                    Som Haldor skriver kan du dermed bruke batterier med lavere kapasitet (i mAh) når du øker spenningen, og fremdeles ende opp med samme flytid.

                    Når det gjelder anbefalte motorer, så er Axi 2826 serien fine opp til 3kg fly, 4120 serien vil fungere bra på fly opp imot 4kg, andre alternativ er E-Flite 46 outrunner og Hyperion Z4020 serien som begge vil være fine på fly fra 2 og opp imot 4 kg.

                    Du kan fint kjøre på alt fra 4-8S på ett sånt fly, mye avhenger jo av hva du eventuelt har av utstyr som regulator, batterier og lader fra før. Har du en lader som maks klarer 3S batterier så er vel 6S fornuftig, men det er mange regulatorer som ikke klarer mer enn 5S så det er også noe å ha i bakhodet.
                    Arngeir Blakseth

                    Comment

                    Working...