Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Ønsker å konvertere min Cessna 182 Skyline (ca. 2,6kg) til elektro, flyet har idag en .51 totakter med 12/6 propell.
Noen som har et forslag til propell, motor, regulator og batteri til denne ?
Noen som har noen erfaringer ?
har ikke så mye erfaring. men driver selv med en konvertering av 40size og har en axi 4120/18 som jeg har tenkt å kjøre på 6S lipo. propell vet jeg ikke enda. men kommer til å prøve en 14" i hvertfall
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
har ikke så mye erfaring. men driver selv med en konvertering av 40size og har en axi 4120/18 som jeg har tenkt å kjøre på 6S lipo. propell vet jeg ikke enda. men kommer til å prøve en 14" i hvertfall
vel tyor, er ikke 6S lipo litt overkill ?? Hadde håpet å klare meg med litt mindre vekt på batteriet, men må man, så må man ..........
vel tyor, er ikke 6S lipo litt overkill ?? Hadde håpet å klare meg med litt mindre vekt på batteriet, men må man, så må man ..........
ett opsett som er brukt på 40size med god funksjon er 2826/12 med 5S2P 5200 mAh PolyQuest batteri og APC 13x6,5E
for at det skal bli noe morsomt å fly så børr du sikkert ha 250w/kg og da er du opp i 650W. og med 5s og 40A så er du på 740W. må da også huske at det er tilført effekt til motoren så har den en virkningskrad på 80% så kan du trekke fra 20% så er du på 600W.
som jeg skrev så er det en 4120 jeg har liggende og den er anbefalt 5s-7s. 4s tror jeg blir for lavt turtall rett og slett. prøvde den med 14cellers nicd i benk og det var slapt. og en av grunnene til å bruke 6s er at jeg tenker å bruke 2 stk 3s i serie. så kan jeg bruke de samme batteriene i andre 3s oppsett og det flyet jeg skal ha det på er en acro trainer ikke 3D. for 3d bør du vel ha minst 300W/kg
Da er jeg med, ser jo fordelen med å kunne benytte samme lader og batterier til mindre modeller. Neste spørsmål er da: Hvis et 3S tåler 20C, tåler to 3S i serie fortsatt 20C ? Strømtrekket går jo ned når spenningen går opp, men jeg går ut ifra at batteriene bør tåle 50-60A ??
Om du bestemmer deg for å sikte på f.eks 700W og 6min full throttle kapasitet så spiller det vektmessig ingen rolle om du bruker 2S eller 10S eller noe i mellom. Vekta blir det samme.
4S oppsett, 700W og 6min full throttle => 53A og 5.3Ah pakke (4s5p1000)
5S oppsett, 700W og 6min full throttle => 42A og 4.2Ah pakke (5s4p1000)
67 oppsett, 700W og 6min full throttle => 30A og 3,0Ah pakke (7s3p1000)
I eksemplene over så ser du at det totale celleantaller er ~konstant, 20-21celler totalt pr pakke.
----------------
Haldor
~~ If this is torture chain me to the wall ~~
Da er jeg med, ser jo fordelen med å kunne benytte samme lader og batterier til mindre modeller. Neste spørsmål er da: Hvis et 3S tåler 20C, tåler to 3S i serie fortsatt 20C ? Strømtrekket går jo ned når spenningen går opp, men jeg går ut ifra at batteriene bør tåle 50-60A ??
stemmer det. og 3s 20c batterier begynner jo å blir forholdsvis rimelige. og som du sier når du kjører på en høyere spenning så kan du kjøre med lavere strømtrekk og få samme effekt. Jeg har faktisk blitt anbefalt å bruke 8s på den 4120 motoren min. ulempen er st det er mange esc er som ikke tar høyere en 5s, for eks hyperion sine.
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
To 3S i serie er fremdeles de samme batteriene så de vil naturligvis tåle den samme belastningen i serie. Hadde du koblet de i parallell så kunne du ha doblet strømtrekket. Vil ellers anbefale deg å ikke stirre deg blind på at det står 20c på Lipo pakkene dine, vil du at de skal ha ett langt liv så prøv å ikke press de for mye over 15C, det er ikke mange av pakkene du får kjøpt idag markedsført som 20C som faktisk trives noe særlig med en slik belastning. Det er jo relativt dyrt å kjøpe batterier til større elektrofly og jeg er iallefall ikke interessert å at batteriene er ferdige etter 25-30 utladninger.
Strømtrekket går opp med økende celleantall, hvis du bruker samme propell. Men hvis du ønsker samme effekt på 6S som med 5S så går du ned i propellstørrelse og ender opp med lavere strømtrekk, og trenger da ikke så stor kapasitet på batteriet for å få den samme flytiden. Det er også litt mer effektivt med høy spenning/lav strøm da du vil få mindre tap i kabler osv. med ett lavere strømtrekk.
Viktigste å ha klart for seg når det gjelder elektro er P= I x U hvor P = effekt i Watt, I = strøm i Ampere og U = spenning i Volt.
Som Haldor skriver kan du dermed bruke batterier med lavere kapasitet (i mAh) når du øker spenningen, og fremdeles ende opp med samme flytid.
Når det gjelder anbefalte motorer, så er Axi 2826 serien fine opp til 3kg fly, 4120 serien vil fungere bra på fly opp imot 4kg, andre alternativ er E-Flite 46 outrunner og Hyperion Z4020 serien som begge vil være fine på fly fra 2 og opp imot 4 kg.
Du kan fint kjøre på alt fra 4-8S på ett sånt fly, mye avhenger jo av hva du eventuelt har av utstyr som regulator, batterier og lader fra før. Har du en lader som maks klarer 3S batterier så er vel 6S fornuftig, men det er mange regulatorer som ikke klarer mer enn 5S så det er også noe å ha i bakhodet.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment