Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan løse unbrako skrue som sitter BOM fast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan løse unbrako skrue som sitter BOM fast?

    hei.

    jeg sliter med å få åpnet en en AXI 2212/34 EVP EVP`en er ikke helt lik den vanlige, på EVP er akslingen hul og den stikker ut på begge sider, og den skal jeg skyve igjennom slik at den kommer ut på rett side. altså på den siden ledningene kommer ut. jeg får ikke skrudd ut den unbrakoskruen som holder akslingen på plass. har dere noen tips eller triks for å få den løs? (har allerede brekt en unbrakonøkkel)
    Attached Files
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

  • #2
    Hvis det er gjengelim på skruen kan det hjelpe å varme nøkkelen først:
    Bruk en gassbrenner til å varme nøkkelen godt opp før du raskt setter den inn i skruen og lar den varmes opp etpar sekunder, så kan du prøve å løsne skruen.

    Du trenger selvsagt en tang og hansker så du ikke skader klepto-pølsene

    Jarle
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

    Comment


    • #3
      OBS: En liten felle her: for mye varme kan skade magnetene > 80 grader).

      Jeg har tidligere løst tilsvarende problem med å stille loddebolten på 400 grader og varmet direkte i umbracoskruens hull.
      Jeg holder i motoren for å sjekke at temperaturen ikke overskrider det jeg kan holde (ca 50 grader).
      Deretter har det latt seg gjøre å løsne skruen litt.
      Avkjøling, og så ny varmeprosess.
      Etter litt lirking inn og ut har limet sluppet såpass at man kan få skrudd skruen ut.
      Jeg har også kombinert denne metoden med litt løsemiddel, f.eks. lynol.

      Dette er et skikkelig problem og hadde våre venner brukt blå locktite (243)
      som slipper ved moderat varme så kunne en og annen motor ha vært reddet.

      Håper du får løst problemet!

      Comment


      • #4
        Har du prøvd å skru andre veien ? kanskje det er links gjenger...
        Ønsker dere en god dag på feltet !
        Birger Mork

        Mine besittelser :
        Flygreier (Massevis)
        Heligreier (En Mini Titan)
        Bilgreier (Et par stk.)

        Comment


        • #5
          Ikke fordi det ikke kan være linksgjenger, men heller for å komme med denne opplysningen: det har ingen betydning for hvor godt bolten holder hvis den er skrudd inn "links". Det er ihvertfall det de har vitenskapelig bevist på f.eks. hjulboltene på en bil. Litt morsomt syns jeg...

          Comment


          • #6
            Litt Off topic, men det er mange bolter, spesiellt på akslinger som er links spesiellt pga rotasjonsretning Hva Full size bil angår.

            Og det er fordi at bolten strammer seg i forhold til rotasjonen.
            Ønsker dere en god dag på feltet !
            Birger Mork

            Mine besittelser :
            Flygreier (Massevis)
            Heligreier (En Mini Titan)
            Bilgreier (Et par stk.)

            Comment


            • #7
              Originally posted by TheBirg
              Litt Off topic, men det er mange bolter, spesiellt på akslinger som er links spesiellt pga rotasjonsretning Hva Full size bil angår.

              Og det er fordi at bolten strammer seg i forhold til rotasjonen.
              Det var noen gamle biler som hadde links gjenger, de forsvant rask da ingeniørene fant ut at bileiere ødela gjenger mens de tenkte på rechts gjenger...

              Links gjenger bruker mest f.eks i benksliper, båtpropell, etc etc.. pga rotasjonretning.

              Comment


              • #8
                naboen min har en gammel dodge der er det links gjenger på hjulene på høyre side
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jørgen123
                  hei.

                  jeg sliter med å få åpnet en en AXI 2212/34 .....................
                  vel, fikk du løsnet skruen din ????????????

                  Comment


                  • #10
                    An old trick to loosen stubborn screws is to use Coca Cola as a release agent - think then what it can do to your stomach...
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Celtic-Griffin
                      An old trick to loosen stubborn screws is to use Coca Cola as a release agent - think then what it can do to your stomach...
                      litt off topic. men som en tankevekker. bestemoren min jobbet på zologisk museum i oslo. der brukte da cola til å fjærne de siste kjøtrestene på bein som skulle stilles ut. de bare la det i en tønne
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        I "gamle dager" brukte vi det til å bleke 2 og 5 øringer, det eller ketsjup....ketsjup er også godt i magen, særlig på en god pøls...

                        Ingen lunsj i dag....

                        Best er det å helle i seg colaen så man roer seg før man gyver på igjen.

                        Comment


                        • #13
                          ketsjup og Cola flerner litt rust, det har jeg erfart. har ennå ikke prøvd å åpne den men skal gjøre det så fort som mulig. har ødelagt unbrako-nøkkelen, så det er vel bare finne fram dremel og kappe av litt av enden på unbrako-nøkkelen. har vel egentlig prøvd begge å skru begge veiene (ikke med vilje) men ikke så hardt feilveien, men alt må prøves. lynol har jeg, men det ser ut som beholderen er fra 80-90-tallet
                          Jørgen Wake Stensen
                          Bodø MFK
                          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                          Comment


                          • #14
                            ja de testet jo mange myter om Cola på mythbusters på discovery, hvis noen fikk det med seg. i noen tilfeller funket det faktisk bedre en rustfjerner!
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment


                            • #15
                              hvor er det jeg skal kjenne for å si når motoren er for varm? på akslingen, eller på det svarte rundt?
                              det med cola, skal jeg legge hele motoren i cola? eller bare akkurat til og med unbrakoskruen?
                              er det andre ting jeg bør tenke på før jeg skyver akslingen gjennom?
                              hvis/når jeg får opp skruen vil jeg da ende opp med et 1000 brikker puzzle spill, med kulelagre, skiver osv osv?
                              5-56, eller WD 40 hjelper det?
                              Jørgen Wake Stensen
                              Bodø MFK
                              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                              Comment

                              Working...
                              X