Announcement

Collapse
No announcement yet.

Børsteløs motor for raskt fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Børsteløs motor for raskt fly

    Hei.
    Jeg har en Multiplex Pico Jet stående på en hylle på hybelen. Denner nå utstyrt med en 3S LiPo, MPX Permax 480 motor (børste) og en Graupner CAM Speed 4,7x4,7".

    Flyet er ganske raskt som det er nå, men jeg vil ha mer fart, mye mer fart. Det som faller meg logiskt er da å gå børsteløst. Trenger derfor litt tips om hvilken motor som vil gi mest fart for pengene.
    Maksimalt strømtrekk bør ikke være over 23-24A.
    Skulle også likt å vite hvilken propell som vil gi mest fart på dette oppsettet (skyvekraft er ikke så viktig, selvom det ikke gjør noe å kunne dra dette vertikalt et stykke).

    Pico Jeten har en ganske tykk vinge, derfor er det vel ikke ubegrenset hvor mye fart den kan få, men det må da være mulig med mer enn det den har nå?
    -
    Jan-Ove Sandnes

    Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

  • #2
    Regner du vil ha direktedrift og høy kV.
    Mega 16/15/3 tror jeg kan være en mulighet. Kan lastes til større effekt enn du trenger, men mindre propell bør gi match.
    Kanskje Himax 2815-2000 eller noe i nærheten. Himax`ene kjenner jeg ikke så godt selv, men kanskje andre vet ...?
    Motor ST 2212/3500Kv er billig, men kjenner ikke denne selv. Kanskje for tam...

    Og mange flere.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Slenger meg på denne, skal utstyre Funjet'en fra Multiplex med børsteløs når den kommer

      Prismessig virker Himax'en gunstig, og ett strømtrekk som passer en 25A regulator samtidig som man får grei ytelse på ett fly på ca. 700g?
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        Regner du vil ha direktedrift og høy kV.
        Mega 16/15/3 tror jeg kan være en mulighet. Kan lastes til større effekt enn du trenger, men mindre propell bør gi match.
        Kanskje Himax 2815-2000 eller noe i nærheten. Himax`ene kjenner jeg ikke så godt selv, men kanskje andre vet ...?
        Motor ST 2212/3500Kv er billig, men kjenner ikke denne selv. Kanskje for tam...

        Og mange flere.
        Må si Megaen frister veldig. Med et såpass høyt turtall må den jo gi en brukbar fart også, akkurat det jeg er ute etter.
        Har du noen anbefaling til regulator og propell, hvis jeg skulle gå for Mega-motoren (stor sannsynlighet at jeg blir å gjøre det, når jeg tenker etter )?
        Tror Pico Jeten er begrenset litt med tanke på størelsen, vil neppe funke med noe særlig over 5,5". Blir ihvertfall en hvis sjanse for at propellen knekker ved landing med noe større..

        En ting til, er det noen som selger Mega i Norge, eller vil det kanskje være mer lønnsomt å få det fra utlandet?
        -
        Jan-Ove Sandnes

        Modeller:
        Align Trex 600E Pro (Vbar)
        Align Trex 450 Pro (Vbar)
        MPX Funjet
        MPX Dogfighter
        Hotliner i bestilling...

        Comment


        • #5
          Explorer, jeg har sendt deg en PM

          Comment


          • #6
            psyko-lefse: Putter du inn 20A fra et 3S LiPo i en børsteløs får du fine ytelser i ei kjerre på 700 gram Til sammenligning reduserte jeg propellstørrelsen til jeg kom ned i 18A strømtrekk i Formosaen min som er 600 gram. Da går den vertikalt så lenge jeg gidder hvis skydekket er høyt nok. (Ja, Formosaen min er enda like hel tross høy alder...)
            Er jo en del andre her på forumet som har kjørt Himax, dem bør komme med sine erfaringer om dette er motorer som fungerer.


            Explorer: Jeg har faktisk sett Mega 16/15/3 med Cobra-gir i en Formosa. Den går noe forferdelig, drar lett fra min Formosa! Mega selges i Norge, i farta kommer jeg i alle fall på RS: http://www.rs-hobbyimport.no/3_elekt...otors/mega.htm 5,5x5,5 kan nesten bli for stor propell på den i direktedrift hvis du kjører 3S. Regn med at du må ha utstyr rundt (batteri og ESC) som takler 30A. Dette er en populær pylon-motor med godt rykte. Jeg er svært glad i Jeti sine regulatorer, så en Jeti Advance 40 plus hadde blitt mitt valg. Husk å helst kjøre med soft timing på en Mega siden den har så få poler! Hard timing kan fort gi vel mye strømtrekk...
            Megaen passer også fint inn i en 55-70 ducted fan om det blir aktuelt en gang. Dessuten var kombinasjonen Mega/Cobri Gear en overraskelse siden det ikke bråket slik jeg er vant med i gear-oppsett. Altså en motor du kan bruke videre, gjerne med gir i en acro på over kiloet.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Er jo det og finne balanse mellom thrust og fart som er vanskelig. Man kan fint få en modell som drar noe vilt på 20A, men som er en sinke når det kommer til fart. Også omvent da, en modell som går styggfort uten og akse/klatre noe særlig. I dette tilfellet er det need for speed som er gjeldene, men hadde vært flott med thrust nok til og dra den vertikalt også.

              Var forresten en fyr med en trainer 40 og en Rossi 45-motor på stripa idag, den dro noe helt vilt

              edit: Hvordan tror du en Mega 16/15/4 vil dra en Funjet på rundt 700g Joo?
              Last edited by Psyko-lefse; 15-04-06, 20:11.
              Morten Smøraas

              Comment


              • #8
                Explorer, jeg har sendt deg en PM.....
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Psyko-lefse
                  edit: Hvordan tror du en Mega 16/15/4 vil dra en Funjet på rundt 700g Joo?
                  Jeg våger ikke svare på det Psyko-lefse, siden jeg ikke kjenner FunJet rett og slett. Har den vifte, eller propelldrift? Er det vifte ville jeg gått for en 16/15/3 eller 16/15/2 tror jeg. Er det propell så vil det være bra. Da kan du ha litt større propell enn på 16/15/3 og få bedre vertikal ytelse som du nevner

                  PS: Rossi er jo kjent for å ha råsterke motorer...
                  Last edited by joo; 15-04-06, 20:35.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by joo
                    Jeg våger ikke svare på det Psyko-lefse, siden jeg ikke kjenner FunJet rett og slett. Har den vifte, eller propelldrift? Er det vifte ville jeg gått for en 16/15/3 eller 16/15/2 tror jeg. Er det propell så vil det være bra. Da kan du ha litt større propell enn på 16/15/3 og få bedre vertikal ytelse som du nevner

                    PS: Rossi er jo kjent for å ha råsterke motorer...
                    Funjet'en er den nye elapor-jeten til Multiplex, i serien som allerede har Mikrojet, twinjet og picojet. Det er propelldrift på den ja, så denne motoren egner seg vel bra da.

                    http://www.modelspot.com/mpx/funjet.jpg

                    Driver også og lurer på om en Jupiter med Rossi 53 kan bli gøy.
                    Alt for lite penger, alt for mange fly
                    Last edited by Psyko-lefse; 15-04-06, 21:03.
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      til psykolefsa

                      Driver også og lurer på om en Jupiter med Rossi 53 kan bli gøy.
                      Alt for lite penger, alt for mange fly

                      tror du greier deg med 45 i den nokk krefter i den i fleng men med 53 blir det hell rått det er en sykk motor i den størrelsen jeg putta i en sånn 53 i en flip 40 3d engang det gikk helt sykt den lettet etter ca en halvmeter. men kult med litt power da men du burde nokk forsterke de vingenne til jupiteren tru i endel



                      erno best elektro da

                      sven arne
                      sven arne johansen

                      mine fly

                      radioer
                      futaba 9c super
                      spektrum DX7

                      pitts s12 wspan 1.75 da 50R
                      aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
                      sagitta projekt zwo 2.20 wspan
                      funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
                      nanofloo
                      termick star
                      stiletto F3F 2.54 wspan
                      lancair360 mk2 os50sx 2t
                      Enforce os 108 2t
                      + en haug til
                      http://www.lillehammer-mfk.org/


                      viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

                      Comment

                      Working...
                      X