Unconfigured Ad

Collapse

4 børsteløse i paralell?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjornkn
    • Oct 2004
    • 39

4 børsteløse i paralell?

Jeg planlegger en flyvemaskin (i mangel av bedre ord, da det er hverken fly eller helikopter) som skal 4 motorer som skal reguleres individuelt.
    Den skal to motorer (sannsynligvis AXI 2208 eller 2212) som går baklengs, og to framlengs, med Varioprop 13.9" propeller (4 eller 5-blader, som også finnes som links), og mates med Li-Polys (4S1P 2500/20C eller 3300/20C?). Motorene geares fra 4.5:1 til 7:1 med spesialbygde gearbokser fra ModelAirTech, bergnet på Speed480.

Er det noen problemer forbundet med å koble alle 4 motorene til samme Li-Poly-batteri?
    Motocalc sier 40A på maks fart.
    Vil AXI-motorene ha noen problemer med turtall på over 30k? Hva er max?
    Vil det være noe i veien for å paralellkoble 2 Li-Poly til en 4S2P-pakke, eller bør denne kjøpes ferdig laget?
    Jeg har ikke brukt Li-Poly før, så jeg føler meg litt redd for å gjøre noe galt siden de både er brann- og eksplosjonsfarlige (i tillegg til dyre..)
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Axi-motorene vil kanskje takle et så høyt turtall uten å ødelegges men regulatoren vil antageligvis ikke klare å snurre så fort som 30000. Jeg tviler også på at disse motorene vil snurre så fort på 4S. Antageligvis nærmere 20-24000 under belastning på 4S ut fra motordataene.

Det er ingen problem å koble 4 fartsregulatorer til samme batteripakke så lenge batteriet tåler strømtrekket. Det er faktisk å foretrekke fordi da opplever du ikke at ett batteri tømmes før et annet.Det er heller ingen problem å parallellkoble to li-po pakker med samme spenning. Begge må ha så lik spenning som mulig/være like mye oppladet før de kobles sammen.

Skal du bygge en sånn sak med propeller i hvert hjørne?

Comment

• bjornkn
      • Oct 2004
      • 39

Nei, turtallet vil neppe komme opp i 30k, så det var mest for å bruke et tall som lå noe høyere enn beregnet, som nok kan komme opp i over 25, avhengig av hvilken vinding jeg velger.
      Jeg var ikke klar over at regulatoren kunne sette en stopper for dette? Har tenkt på Jeti Advance 18Plus, men kan ikek finne noen opplysninger om max rpm for dem?
      Ellers var det jo et betryggende svar
      Og ja, det er en motor i hvert hjørne, som styres ved å jsutere hastigheten på motorsettene, 2 framover og 2 bakover. Gyro og V-tail-miksere + kanskje en Autopilot er også involvert. Håpet er at den vil kunne holde seg rett på egen hånd mens jeg kan konsentrere meg om å flytte den rundt, men det gjenstår jo å se...

Comment

Working...