Unconfigured Ad

Collapse

Motoren min drar ikke jevnt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tore
    • Jan 2006
    • 337

Motoren min drar ikke jevnt

Har nettopp bygd opp en Turmoil 3d depron modell, og har følgende utstyr om bord:

Motor: http://www.hobbykong.com/comersus6f/...idProduct=2037
    ESC: http://www.hobbykong.com/comersus6f/...idProduct=2021
    Batteri: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...h&kategoriID=1

Flyklar vekt er 240 gram.

Når jeg holder den i hendene vil den dra seg ut (hovre) på ca halv gass, men kraften avtar kraftig etter hvert, slik at ikke en gang full gass er nok til å hovre. Dette skjer i løpet av 5 sekunder tipper jeg. Har flydd, og der har jeg samme erfaringene.

Noen her som kan si meg årsaken til dette? For svak motor eller? Er min første skikkelige elektromodell, så jeg er fersk i elektroverdenen!

Har prøvd med en APC 8x4 og en GP 10x3,5 propell. Samme på begge 2.
    Tore

www.skalamodellflyklubb.no
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Dette kan tyde på at du presser både motor og batteri litt for hardt...
    Spesielt batteriet ditt som ikke tåler all verden ut i fra spesifikasjonene.
    Tror jeg ville gått litt ned på propell jeg. F.eks apc 8x3.8 som det står henvist til i teksten under. I tillegg kan det som sagt hende at det er batteriet ditt som sliter litt med å levere nok strøm.

[APC8X3.8SF]
    -7400RPM 10V 6.4A Push: 363g
    -Match TOWER PRO 10A speed controller,about 700MAH 10C li-po
    [APC8X6E]
    -6600RPM 10V 7.8A Push 340g
    -Match TOWER PRO 10A speed controller, about 1000MAH 10C li-po
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Tore
      • Jan 2006
      • 337

Originally posted by esmel
      Dette kan tyde på at du presser både motor og batteri litt for hardt...
      Spesielt batteriet ditt som ikke tåler all verden ut i fra spesifikasjonene.
      Tror jeg ville gått litt ned på propell jeg. F.eks apc 8x3.8 som det står henvist til i teksten under. I tillegg kan det som sagt hende at det er batteriet ditt som sliter litt med å levere nok strøm.
      Hmm.. Kjedelige greier i grunnen. Kraften generelt taper seg også ganske fort nemlig, selv om batteriet fortsatt er halvfullt. APC 8x3,8? Kan vell ikke være store forskjellen mellom den og min APC 8x4 vell? Er det noen batterier i samme vektklassen som kan gi meg mer strøm?
      Tore

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Tror jeg modererer meg til å si at det er batteriet som kanskje kan være problemet. Motoren ser jeg står oppgitt til 6-8A. Så med en 8x4 propell så bør du ligge innenfor.

Batteriet derimot står oppgitt til 6A maks, noe du overskrider med begge propellene dine. Har du samme problemet om du flyr sakte og uten å belaste motoren så mye som ved hover ol.?

Om du går over til 2s kan du nok kanskje benytte begge propellene dine.
        Om du skal kjøre på 3s (som betyr litt mer sprut enn 2s) så må du bare passe på at batteriet ditt klarer å levere nok strøm. Med din motor så vil det si ca. 8-10A kontinuerlig. Du kan enten velge et batteri med større kapsitet eller du kan velge et bedre batteri som kan levere mere i forhold til sin egen kapasitet. Med det mener jeg at du kan prøve å finne et batteri på f.eks 600mah som kan levere mer enn 6A (=10C). F.eks et 600mah batteri som er oppgitt til 12-15C, noe som tilsier at det kan levere de 600mah raskere enn det du har nå. (Litt kronglete beskrevet, får skylde på at det er natta...)
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Tore
          • Jan 2006
          • 337

2s? Vil jeg da i det hele tatt få noe gode flyegenskaper? Syns det er rart at i begynnelsen hovrer jeg på halv gass, så må jeg dra på mer og mer. Batteriet burde da vell kunne levere strøm tilsv. halv gass konstant?

Originally posted by esmel
          Har du samme problemet om du flyr sakte og uten å belaste motoren så mye som ved hover ol.?
          Når jeg flyr vanlig har jeg faktisk ikke tenkt over det, men jeg flyr sjeldent over halv gass flatt.
          Tore

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Originally posted by Tore
            2s? Vil jeg da i det hele tatt få noe gode flyegenskaper? Syns det er rart at i begynnelsen hovrer jeg på halv gass, så må jeg dra på mer og mer. Batteriet burde da vell kunne levere strøm tilsv. halv gass konstant?

Når jeg flyr vanlig har jeg faktisk ikke tenkt over det, men jeg flyr sjeldent over halv gass flatt.
            I følge spesfikasjonene som står på den siden du linket til å skal motoren dra følgende på 2s:
            +2LIPO;
            [APC1047SF]
            -4300RPM 7.2V 6.8A Push: 310g
            -10A speed controller,about 700MAH 10 Li-po
            Det er klart det blir litt mindre sprut over det (ca. 50g mindre om de spesifikasjonene stemmer).

I spesifikasjonene til batteriet står det 6A MAKS, dvs. ikke kontinuerlig.
            Holder fortsatt på at det kan være batteriet, rett og slett fordi JEG ikke kan se noen annen forklaring. Mulig noen andre har en mening om det(?) Har du mulighet til å få lånt noen andre batterier bare for å teste?

I det du starter å belaste motoren så synker spenninga batteriet leverer. Siden batteriet tilsynelatende blir ganske hardt belastet i forhold til hva som er maks kapasitet så synker denne sikkert ganske raskt noe som fører til at du må gi mer og mer gass. Blir batteriet varmt når dette skjer? Det som er noe av forskjellen mellom gode og ikke fullt så gode batterier er deres evne til å holde spenninga oppe under belastning, slik jeg har forstått det. FlightPower EVO batteriene skal være gode i så måte.

Prøver bare å hjelpe med å komme med noen betraktninger. Du ligger uansett helt på grensa av hva det står oppgitt at batteriet ditt maksimalt tåler av strømtrekk.
            Espen Melby

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Har akkurat samme problemet på min Shockis. Jeg bruker et lignende oppsett som deg, men med en annen batteriprodusent.

Jeg mener også det er batteriet som gir seg. Jeg prøvde med å bytte til 7x35 propell, og det hjalp noe. Likevel ikke helt fornøyd, så jeg kommer til å prøve med en annen batteritype etterhvert.

6 amp max blir for lite med 8x4 propell.

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

Originally posted by Tore
                Batteriet burde da vell kunne levere strøm tilsv. halv gass konstant?
                Bare hvis du tror spenningen på batteriet er konstant. Det er den ikke. Spenningen på batteriet er en funksjon av strømmen ut av batteriet. Enkelt forklart kan du se på batteriet både som en spenningskilde OG en motstand. Når strømmen øker så øker også spenningsfallet over batteriet fordi det fungerer som en motstand (til ekspertene: ja, jeg vet at det er mer komplisert enn som så, men analogien er der). Derfor oppgis maks kontinuerlig strømtrekk og absolutt maksimalt strømtrekk for batterier. Som det sies her opererer du over disse, og da må du forvente at batteriet ikke kan levere det du ber om. Du bruker feil batteri.

Min (begrensede) erfaring med LiPo er at du bør velge et batteri som tåler 10% - 20% høyere strømtrekk kontinuerlig enn det du tenker å bruke. Som eksempel, om du trenger 7A så velger du et batteri som tåler 20C kontinuerlig med minimum 385 mAh kapasitet. Regnestykket sier da at 20C = 20*0,385=7.7A som er 10% mer enn du trenger. Personlig ville jeg gått for høyere margin enn dette, om mulig.
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• Tore
                  • Jan 2006
                  • 337

Hmm.. Da ser det vell ut til at jeg må bite i det sure eplet å kjøpe meg nytt batteri. Stolte litt for blindt på forhandlerene når jeg kjøpte det forrige.

Har sett litt rundt, hva tror dere om RCS batteriene her: http://www.mamut.com/controls/shop/s...219&subgid=223 ? 3S 460mAh kontra 3S 860 mAh. Vekten er 31 gram mot 57 gram. Det jeg har nå er 41 gram.

Edit: Linken virker ikke, men det er www.impx.no .
                  Tore

Comment

• Mossie69
                    • Apr 2002
                    • 684

Jeg har ikke kjennskap til RCS, men hvis 57 gram er akseptabelt så ville jeg gått for det største alternativet.
                    Anders Valland
                    Trondheim

Comment

• Tore
                      • Jan 2006
                      • 337

Originally posted by Mossie69
                      Jeg har ikke kjennskap til RCS, men hvis 57 gram er akseptabelt så ville jeg gått for det største alternativet.
                      Det er nettopp det jeg ikke er sikker på selv. Hvor mye utgjør en vektøkning på 16 gram på en slik modell?
                      Tore

Comment

• Mossie69
                        • Apr 2002
                        • 684

Hvis du får et batteri som klarer å levere varene tror jeg ikke det gjør mye.
                        Anders Valland
                        Trondheim

Comment

• Tore
                          • Jan 2006
                          • 337

Oki. Da har jeg bestilt et, så da for tiden vise. Takker for hjelpen!
                          Tore

Comment

• Tore
                            • Jan 2006
                            • 337

Nå var jeg nettopp ute og prøvde igjen, og da viste batteriet en helt ny side av seg selv. Flyet dro unna som aldri før. Blir Lipo bedre og bedre etter noen gangs bruk eller?
                            Tore

Comment

• william123
                              • May 2005
                              • 2330

li-po batteri skal jo "kjøres inn" men om det klarer og levere mere er jeg ikke sikker på. Ni-Mh batterier er i hvertfall slik at det blir bedre etter noen turer i flyet
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

Working...