Unconfigured Ad

Collapse

ESC uten BEC for lav A, og høy V?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjornkn
    • Oct 2004
    • 39

ESC uten BEC for lav A, og høy V?

Jeg sitter her og setter opp handleliste på 4 børsteløse motorer (AXI 2212/20 med gir ca 5:1) som jeg hadde tenkt å kjøre på en 4-5S LiPo-pakke (evnt xS2P). De vil trekke max 16A hver. Ingen servoer vil være i bruk, og jeg har ikke bruk for BEC.
    Men dette ser ut til å være vanskeligere enn antatt. Det ser ut til at alle ESC med lav A (18-30) har BEC, og at den stort sett ikke kan kobles ut. Den eneste jeg har sett med utkoblbar BEC er Phoenix 25A, men denne ser ut til å utsolgt fra fabrikanten?
    Er denne ESC virkelig det eneste valget man har for å kunne koble ut BEC?
    Regner med at det ikke er så lurt å kjøre på med 4-5 LiPo med BEC innkoblet?
    Alternativene mine er å gå ned til 3S, men da må jeg bruke AXI 2212/12, og da må jeg samtidig øke A på ESC'en (tyngre og dyrere igjen..), og må også bruke 3S2P.
    Eller å kjøpe dyrere og tyngre ESC med OPTO, hvor jeg aldri vil bruke mer enn 1/4 av kraften
    Kinkig valg...

Jeg ser JETI kommer med noen lovende nye SPIN ESC'er, men disse har jeg ikke funnet i salg noen steder.
    Noen som vet noe om disse?
  • northwood
    • Nov 2005
    • 588

Har du sett på CC Phoenix 45HV (finnes i HV85 og HV 110 også)? Det er en 45 amps regulator som setter 4S som _minstekrav_ for å virke, og den har heller ikke BEC.

Mener å ha lest at det ikke er noe problem å kjøre flere motorer i paralell på en ESC, men dette må du undersøke nærmere.

Prisen er BTW rundt tusenlappen fra Statene, eller whatever land du bestiller fra.

Comment

• bjornkn
      • Oct 2004
      • 39

Takk for tipset, men jeg tror nok ikke den er løsningen - tung og dyr, og beregnet på effekter opp mot 2kW, mens mitt kraftbehov ligger mer i området max 200W pr. motor/ESC.
      Motorene skal reguleres individuelt, så paralellkobling er nok heller ikke noen løsning dessverre, selv om det hadde spart meg for mye penger..

Comment

• northwood
        • Nov 2005
        • 588

Mener å huske at du bare fjerner den røde (?) ledningen fra ESC til mottaker, og vips har du slått av BECen (den har ihvertfall ikke sjangs til å levere strøm). Er ikke helt sikker på om det var den røde, så det må du få bekreftet, men en mulig løsning er det.

Når du skal fjerne ledningen kan du bruke hvilken som helst ESC etter ditt behov.

Comment

• limvingen
          • Jan 2006
          • 210

Originally posted by northwood
          Mener å huske at du bare fjerner den røde (?) ledningen fra ESC til mottaker, og vips har du slått av BECen (den har ihvertfall ikke sjangs til å levere strøm). Er ikke helt sikker på om det var den røde, så det må du få bekreftet, men en mulig løsning er det.

Når du skal fjerne ledningen kan du bruke hvilken som helst ESC etter ditt behov.
          Gul/Hvit/Orange (avhengig av type regulator) er signalet mellom mottaker og regulator, og er den eneste tilkoblingen du trenger dersom du kjører egen mottakerpakke. Du skal med andre ord trygt kunne fjerne rød og sort/brun fra bec kontakten, og fortsatt få lekene til å fungere.
          Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

• bjornkn
            • Oct 2004
            • 39

Beklager, men dette stiller jeg meg ganske skeptisk til - spesielt å kutte både rød og sort kabel. Da vil jo ikke Rx'en ha noen sjanse tll å styre ESC'en i det hele tatt. Man kan ikke sende signal gjennom kun én ledning.
            En annen ting er at grunnen til at ESC med BEC ikek kan ta så mye V er at det er en grense for hva den greier å tansformere ned til 5V uten å bli kraftig overopphetet. Hvis man holder seg innenfor spec på 2-3S LiPo skulle vel dette funke, men det er nok store muligheter for å brenne opp ESC hvis man pøser på med 4-5S? Man kobler vel ikke nødvendigvis ut BEC'en fordi om man kutter +-ledningen fra ESC til Rx? Dessuten er det vel heller ikke usannsynlig at ESC'en har en overspenningsbeskyttelse, og rett og slett nekter å virke hvis spenningen er for høy? Det blir i tilfelle et dyrt eksperiment...
            Noen som har gjort dette i praksis med børsteløse ESC som Jeti Advance 18Plus f.eks, med 4-5S LiPo?
            Last edited by bjornkn; 06-06-06, 15:29. Reason: retting

Comment

• northwood
              • Nov 2005
              • 588

Har sjekket CC og Hyperion, og hos Hyperion må du på modeller over 50A for å klare mer enn 3S og med avslått BEC (alle Hyperion ESCer har bryter for å slå av BEC).

CC har jeg nevnt, der må du på Phoenix 45HV.

Jeg finner ingen modeller som støtter dine krav på så lave strømmer du skal operere på.

Comment

• limvingen
                • Jan 2006
                • 210

[QUOTE=bjornkn]Beklager, men dette stiller jeg meg ganske skeptisk til - spesielt å kutte både rød og sort kabel. Da vil jo ikke Rx'en ha noen sjanse tll å styre ESC'en i det hele tatt. Man kan ikke sende signal gjennom kun én ledning. [QUOTE]

På en Bec regulator har Rød ledning (+) kun en misjon, og det er å mate mottakeren med strøm (som igjen gir strøm til servoer). Signalet går kun igjenom den hvite/gule. Dersom man kobler ut + og - fra regulatoren, trenger mottakeren strøm fra en egen mottakerpakke.
                Last edited by limvingen; 06-06-06, 16:33.
                Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

• zipzap
                  • Feb 2002
                  • 137

Originally posted by bjornkn
                  Jeg sitter her og setter opp handleliste på 4 børsteløse motorer (AXI 2212/20 med gir ca 5:1) som jeg hadde tenkt å kjøre på en 4-5S LiPo-pakke (evnt xS2P). De vil trekke max 16A hver.
                  Du kan trygt bruke CC P25 opptil 4s. Bec kobles ut ved å bryte forbindelsen til den rød ledningen.

Olav

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Vi bruker CC Phx60 med både 4S og 5S uten problemer! Det eneste som er gjort er at +lederen er koblet ut. BEC er ikke utkoblet for jeg vil anta at den fortsatt leverer strøm til elektronikken i selve regulatoren. Dette er så lave strømmer at den fint klarer det selv ved 6S som er max for disse regulatorene.
                    -lederen skal ikke kobles ut da den fungerer som felles jord for styresignalet. Eneste tilfellet man KAN gjøre dette er dersom mottaker/servoer forsynes via en UBEC/ParkBEC som igjen er koblet til samme kjørebatteriet. Dette vurderte jeg da jeg fikk flg. problem: Jeg brukte ParkBEC koblet til ballansekontakten på kjørebatteriet. Dersom jeg da koblet +kabelen fra regulatoren til kjørebatteriet ble regulatoren initialisert selv om -kabel ikke var koblet til kjørebatteriet. Kretsen ble sluttet via ParkBEC-mottaker-signalkabel. Dersom man da skulle være uheldig å "gi på litt" regner jeg med at ting ville brenne opp ganske raskt! Jeg valgte derfor å lodde ParkBEC ledningene til kontaktene (kjørestrøm) på regulatoren slik at alt blir koblet til samtidig, men mistet dermed muligheten til å ha strøm på mottaker uten at regulatoren var "armert".

Fred
                    Fred Larssen

Comment

• bjornkn
                      • Oct 2004
                      • 39

Jeg ser i manualen til Phoenix 25 at BEC disables ved å kutte rød leder, men er fortsatt usikker på om dette vil virke på samme måten med enhver ESC? CC oppgir at dette kan gjøres, men jeg kan ikke finne noe tilsvarende for JETI og Hyperion (som tydeligvis har en BEC-switch fra 50A og oppover http://www.aircraft-world.com/prod_d...itan/titan.htm - hos Elefun står det at alle har dette..). Hyperion er ganske spesifikk på at 4 og 5S kun er for 50A og oppover, og da kan man tydeligvis også kutte rød hvis man har en versjon med BEC. Hvorfor skulle man behøve å kutte rød dersom BEC-switch gjør samme nytten?
                      Kanskje jeg heller bør rekalkulere med 3S(2P)?
                      I dette prosjektet vil ingen av ESC'ene "se" rett inn i Rxen, men være koblet til V-tail-mixere, så jeg regner med at BEC uansett ikke ville virket, men kanskje heller bare ødelegge mikserne? Det er kanskje lurest å følge "allfarvei", og gå for 3S2P?

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Om du fjerner den røde så fjerner du strøm fra bec til rx. Dvs den innebygde becen er fortsatt strømsatt men forsyner ikke mottaker med strøm og det er en vanlig måte å koble ut den interne becen om man ønsker å bruke en ekstern bec eller mottakerbatteri.
                        Så lenge den innebygde becen tåler den høyere spenningen selvom den ikke leverer den videre så skal dette være helt ok for alle typer.

Comment

• bjornkn
                          • Oct 2004
                          • 39

Originally posted by Tintin
                          Om du fjerner den røde så fjerner du strøm fra bec til rx. Dvs den innebygde becen er fortsatt strømsatt men forsyner ikke mottaker med strøm og det er en vanlig måte å koble ut den interne becen om man ønsker å bruke en ekstern bec eller mottakerbatteri.
                          Så lenge den innebygde becen tåler den høyere spenningen selvom den ikke leverer den videre så skal dette være helt ok for alle typer.
                          Ja, det er vel det dreier seg om - om den tåler spenningen. Phoenix 25A er den eneste jeg har sett som sier at dette går greit, så enten satser jeg på den (hvis jeg får tak i da - de ser ut til å være veldig etterspurte..) eller går for en løsning med 3S2P, høyere kV og mere A.

Comment

• bjornkn
                            • Oct 2004
                            • 39

Nå har jeg funnet en annen ESC, fra TMM som ser ut til å takle både 4 og 5S, og som ser ut til å kutte ut BEC automatisk ved 4S Ser veldig lovende ut!
                            Veier bare 10g uten plugger for 18A og 25A
                            Noen som kjenner til disse?

Comment

Working...