Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva står numrene på motorene for?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva står numrene på motorene for?

    Jeg er på veg inn i elektroverden og må si jeg er totalt forvirret når det gjelder børsteløse motorer. Hvordan kan en ut fra en motors betegnelse vite hvor kraftig en motor er? Finnes det noen standardbenevning på tvers av produsenter? Jeg er mildt sagt forvirret her...
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

  • #2
    Join the club

    Det er vel ingen standard å gå etter, så hver produsent har sin benevnelse, men det som ofte går igjen er at ett tall sier noe om diameteren på motoren, ett som sier noe om lengden, og ett som forteller deg hvor mange viklinger den har.

    Eksempelvis Hyperion Z4025, har 40 mm diameter på stator, og 25 mm lengde på stator.

    Uansett sier ikke dette deg mer enn ca. fysisk størrelse. Skal du finne ut hvor mye den kan belastes etc. så må du forske litt. Det ligger noen bra databaser for slik info som "sticky" her på forumet.

    Comment


    • #3
      Og en del konser mer på omdreininger og volt og oppgirbetegner med en kV verdi.

      En 3200 kV motor på 3S/11.1 volt gir f.eks. nominellt motorturtall på 3200*batterispenning = et sted mellom 40320 og 32000 rpm sånn cirka (fulladet 3S=12.6 volt - utladet ca 10 volt)

      Comment

      Working...
      X