Unconfigured Ad

Collapse

Twin speed 400

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Twin speed 400

Hei alle

Har nylig bestilt en HVP models PBY Catalina fra Griffin. På denne vurderer jeg å bruke vanlige børstemotorer, og da antageligvis 2 stk speed400. Nå har jeg ingen særlig erfaring med sånne "steinalder motorer" , så jeg aner ikke hvor mye effekt jeg kan få ut av et slikt oppsett. Vil det være nok til dette flyet, eller må jeg gå på en annen motorstørrelse?
    Går det an å kjøre slike motorer på 8-10 celler Nicd/Nimh evt 3S lipo, slik at jeg kan bruke noen av de batteriene jeg allerede har?

Vil koble dem opp med en felles regulator. Hvordan gjør jeg det mest effektivt, serie/paralell? Hvor stor bør en slik regulator være?

Propellstørrelse?

Alle tips mottas med takk
  • william123
    • May 2005
    • 2330

vet at det er noen på RCG som bruker to speed 400 på 3S lipo og 6x4 prop.
    vil tro at det beste vil være å koble motorene parallelt.
    en 30A regulator tror jeg vil holde.
    forøvrig, lykke til med et flott fly! (har lyst på et slikt et jeg også )
    kommer det en liten testrapport?
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Testrapport kan sikkert ordnes etterhvert.

Var det noen spesielle tråder du tenkte på hos RCG? Linker?

Noen som vet av testdata på sånne oppsett? Er det S400 som er brukt standard i Multiplex twin/cargo (eller hva den nå het)?

Glemte vel å nevne det i sted, men den aktuelle modellen er oppgitt til 1380 mm vsp, og 1400 gram. Vil tro det er tomvekt, men jeg aner ikke.

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

nå finner ikke jeg den tråden igjen, men fant et fly som bruker to speed 400:

her kna du laste ned drive calculator gratis for å se litt mo motor og prop:
        e-flight, eletric flight, elektroflug, modellflug, elektroantrieb, brushless, BL, motor analysis, motoranalyse, propeller calculator, rotor calculator, wire calculator, reconfigurator, motor analyzer, DC motor, performance prediction
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Skjønner ikke så mye av den drivecalcen, men det flyet du linker til er jo noe mindre enn Catalina'n.

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

ja det er litt midre...men det var i hvertfall et fly med to speed 400
            men egentlig tror jeg jeg ville gått for børsteløs.
            hva med to towerpro motorer på en regulator. det går fint, ikke sant Tyor?
            koster 195,-
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

funker fint med 2 towerpro på en regulator. men du får da veldig lange ledninger til motorene som igjenn lett gennererer støy. derfor gikk min p38 rett i bakken på full gass. fikk veldig kort rekkevidde.regulatoren jeg brukte var en stmodel 25A
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• pleym
                • Dec 2001
                • 909

Pris er hele poenget her. 2 stk S400 med regulator koster 1/4 av børsteløst oppsett. Hadde tenkt å oppgradere til børsteløst senere, vi får se.
                Hvor mange watt kan du få ut av de towerpro motorene? Synes de ser litt små ut..

Takker for tips så langt. Har imidlertid funnet ut at produsenten anbefaler S480 motorer, så det blir nok det (hvis jeg ikke tar til vettet og investerer i børsteløst)

En ting som imidlertid er interessant er kjøring av to børsteløse på én regulator. Jeg trodde ikke dette var mulig, men dette er vel andre tilfellet jeg hører om. Er det flere som har erfaring med det?

Fant også en gammel test av flyet fra MAN. Jeg hater egentlig testene fra MAN, for de er alltid positive til alt, men det var litt interessant likevel. Han som testet det brukte S400 med 8 celler.
                Explore the News Articles featuring Technology, Business, Entertainment, and Science & Health topics. Access reports, insights, and stories.

Gleder meg allerede til posten kommer Blir et deilig blått norsk fargeskjema på min

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

de tower motoeren gir 600gram thrust med en 85prop på 3s og da trekker de 13A det vil vel si 120w eller noe sånt. la si su får 250w tilsammen også veier catalinaen 1400g da får du 180w/kilo og det er vel kanskje ikke noe å skryte av. aner ikke hva en speed400 gir men tror kanskje ikke jeg hadde gått for de tower motorene på denne. Når det gjelder å kjøre 2 børsteløse på en esc så er ikke det noe problem. det man må passe på er at ledningene fra esc til motor er like lange/tykke og når man gir gass fra stillestående er det ikke alltid begg motorene starter. bare å slå av og gi på på nytt så kommer den andre osgså. i luften er jo ikke det noe problem da de aldrig vil stoppe helt opp hvis du ikke har på brems.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• pleym
                    • Dec 2001
                    • 909

Av forskjellige årsaker så brukte posten veeeldig lang tid denne gangen, men den som venter på noe godt osv.....

For et par dager siden dukket i hvertfall flyet opp i posten i en avsindig svær eske, og det man ser på bildet er det som ramler ut av eska når man har ristet litt på den

Må si jeg er veldig fornøyd så langt. Skroget har en nydelig finish, og er pent støpt, ikke noe unødvendig søl som jeg har kunnet oppdage. Selv om jeg generelt hater ABS detaljer, så ser de medfølgende detaljene ut til å være av god kvalitet, og jeg har enda ikke seriøst vurdert å lage kopier i glassfiber.
                    Jeg liker også at de har planket hele vingen i ett stykke.

Fra produsenten er det forberedt for tapehengsler på alle ror, men for min del tror jeg det blir små pinnehengsler.

Motor spørsmålet er forsåvidt ikke helt avgjort enda, men når jeg nå vet hvordan motorfestene er laget, så er bakmonterte outrunnere utelukket.
                    Attached Files

Comment

Working...