Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til å forstå specs på Mega 16 15 4

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

Hjelp til å forstå specs på Mega 16 15 4

Motoren er til bruk for opp til 5s lipo i følge manualen, max strømtrekk er oppgitt til 25A. Betyr dette at motoren tåler 25A til og med på 5s??

Hvis dette er tilfelle kan jeg utvide bruksområdet mye mer enn jeg trodde motoren kunne klare, opp til 450W.

Av en eller annen grunn har jeg alltid trodd at vis en øker spenningen så vil strømstyrken en motor tåler bli mindre??
    Alf Surdal
    Hovsherad
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

etter det jag fant er den oppgitt til 4-16 nimh/nicd og maks 25A vil da tro at den klarer 25A på 16celler og som du sier da rundt 450w. men hvis du går på enda høyere spenning en det som er anbefalt så bør du sikkert redusere strømmen slik att watt tallet ikke blir høyere.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

da kna du sikkert bruke en slik en i en magister Alf
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Alf Surdal
        • May 2005
        • 680

genialt!

Edit: hadde Magisteren i bakhodet ja
        Alf Surdal
        Hovsherad

Comment

• logopilot
          • Mar 2006
          • 13

Originally posted by Alf Surdal
          Motoren er til bruk for opp til 5s lipo i følge manualen, max strømtrekk er oppgitt til 25A. Betyr dette at motoren tåler 25A til og med på 5s??

Hvis dette er tilfelle kan jeg utvide bruksområdet mye mer enn jeg trodde motoren kunne klare, opp til 450W.

Av en eller annen grunn har jeg alltid trodd at vis en øker spenningen så vil strømstyrken en motor tåler bli mindre??
          450W er svært mye og vil kreve god kjøling. Se:

Mega er ikke noe særlig flinke til å gi ut data på motorene sine men når de nevner høye spenninger er dette som regel for bruk i girboks, ducted-fan eller pylon-propell på høyt turtall. Spenning ganget med Kv gir deg en ide om turtallet motoren må opp i mot hvis du skal tyne den.

Har selv kjørt denne motoren på tre LiPo-celler i TRex og Vip. I TRex'en gikk det ca. 150W kontinuerlig og med maks på litt over 200W. I Vip'en bruker jeg en 5,5*5,5 propell fra Graupner og da går ca. 180W på maks.

Motoren kan nok kjøres en god del hardere enn det jeg har gjort men pass på temperaturen. Blir de for varme dør magnetene.

--
          Kjell Gai - mfn@kagai.org

Comment

• Alf Surdal
            • May 2005
            • 680

Har skaffet meg et 2.77:1 gir som vil gi en kv på ca 2200/2.77 = 800

dette tror jeg vil funke bra på 3s og 10" til 12" propeller med ca 5" pitch

Turtall under load blir vel da ca 6500 tenker jeg, som burde gi ok thrust for modeller fra 0.5 til 1 kg avhengig av flytype.

skal jeg opp til 5s tipper jeg at jeg må gire ned kanskje 6:1 (kv ~370), har ikke regnet på det. havner vel da kanskje på ca 5000 rpm under load eller noe sånn. aner ikke hva slags propeller jeg kan drive da, men muligens 12" - 14"?

får sette meg ned med motocalc en dag..

kjøling vil helt klart være viktig. disse motorene blir lett varme vis de ikke kjøles skikkelig..
            Alf Surdal
            Hovsherad

Comment

• Haldor
              • Nov 2004
              • 499

Spenning (V) og strømbegrensningene (A) som er gitt er bare en side av saken. Begrensningene for motoren avhenger av effekt (W) og ved hvilken strøm den oppnår det. Dette fordi motoreffektiviteten er forskjellig ved f.eks 5A og 25A.

Deretter kommer kjøling og varighet inn som begrensende faktorer.
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Alf Surdal
                • May 2005
                • 680

er forsåvidt enig i det, det er effekten som bestemmer hvor mye energi som går gjennom motoren og effektiviteten som bestemmer hvor mye av effekten som går ut på propen og hvor mye som må ledes vekk i form av varme.

men alikevel med en spec på 25A og 5s tolker jeg det dithen at motoren skal tåle 450W, forutsatt at den kjøles godt. Kan jo diskuteres om det er særlig lurt å tyne den på denne effekten mer enn noen sekunder om gangen da..

Er du enig i den tolkningen Haldor?
                Alf Surdal
                Hovsherad

Comment

• Haldor
                  • Nov 2004
                  • 499

Eneste jeg er sikker på er at 450W gjelder kun for ytterst få sekund og at faren for overopphetning ved normalt bruk er reell.
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

Working...