Unconfigured Ad

Collapse

Ubec-hva er det?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

Ubec-hva er det?

Hei. Er rimlig idiot når det gjelder elektro, noen vil sikkert påstå at jeg er idiot når det gjelder andre ting også Har i det siste handlet noen depron kjerrer fra USA, og har fått tak i det jeg trenger av elektro utstyret. Men et av flyene mine skal ha 8 servoer, og jeg har hørt en bec av den vanlige typen, ikke takler mer enn maks 4 servoer, og at jeg da trenger en Ubec i tillegg. Hva er en Ubec, hva gjør den, og hvorfor må jeg ha den? Setter pris på alle svar, og håper noen kan komme med noe fornuftig.

Tusen takk.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com
  • torgust
    • Aug 2005
    • 842

Står nok det du trenger å vite her: http://modellflynytt.no/articles.php?articleId=132
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• andersh
      • Apr 2003
      • 1734

En annen ting jeg har stusset på. Jeg bruker regulatorer i flere fly, spesielt i seilfly som skal være så lette som mulig. Flyr i timevis med en liten 2 cellers 600mAh pakke og en ørliten regulator.

1) Hvorfor kaller noen det for en regulator, og noen en BEC evt. UBEC? Er ikke regulator og BEC det samme, bare at BEC "stammer fra" ESC verden?
      2) Er det noen regel at en BEC brenner av overskuddet, mens en UBEC regulerer? Er ikke egentlig "UBEC" bare et merke, og ikke en type dippedutt?
      Last edited by andersh; 13-07-06, 13:19.
      Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• jørgen123
        • Jul 2005
        • 706

UBEC stå for Ultimate BEC og er et merkenavn sånn som jeg har forstått det.
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• OAK
          • Jul 2002
          • 863

BEC står for Battery Elimination Circuit.

UBEC er egentlig bare et produknavn laget av Koolflightsystems. Forkortelsen står for "Ultimate BEC".

Comment

• andersh
            • Apr 2003
            • 1734

Da er vi enige. UBEC er bare et merkenavn, som jeg også mente. Så da sitter vi igjen med BEC og "regulator", som etter det jeg forstår kun er 2 navn på samme greie. BEC brukes gjerne oftere om mindre enheter som er laget for små elektromodeller ol, mens regulatorer gjerne tåler flere ampere og er ment for større modeller. Correct me if I'm wrong...

Så svaret til trådstarter - skaff deg en regulator (også kalt BEC) som kan levere det antall ampere som du trenger. Dersom du skal ha på plass et depronfly med 8 servoer (med depronfly antar jeg at vi snakker micro-størrelse servoer?), så vil jeg tro det holder lenge med en regualtor som kan levere rundt 3-4 amp.

I så fall kan du bruke feks denne som koster 130,-:
            Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Nja, her kan man bli forvirret!

En BEC er det vi kaller for lineær regulator i 99% av tilfellene og den "brenner bort" en masse effekt under spennings-reguleringen mens UBEC`s er switchede regulatorer i omtrent alle tilfellene og svir ikke vekk effekt i varme.

BEC`s er en attåt-ting i regulatorer når vi snakker om speedkontrollere eller ESC som regulator. Men en "regulator" kan også være en UBEC, dedikert til å konvertere spenningen fra en 2S LiPo-pakke til bruk som RX-forsyning osv i modeller som ikke trenger være elektromodeller..

UBEC er egentlig både merkenavn men også en betegnelse noe àla Walkman som egentlig er Sony men selvsagt ikke bare det.

Jeti har sluppet en serie med regulatorer (ESC`er) som har switched BEC istedet for den gammelmodige og ueffektive lineære typen!
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• william123
                • May 2005
                • 2330

Originally posted by andersh
                I så fall kan du bruke feks denne som koster 130,-:
                http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...tegoriID=10000
                har selv en slik en og er fornøyd. min er koblet parralelt med drivbatteriet i magisteren min. funker som bare det. anbefales
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Legg merke til at Eagle snakker om 8 servoer... Da kan det nok være en fordel å se etter en UBEC som klarer minst 5A.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Originally posted by joo
                    Nja, her kan man bli forvirret!

En BEC er det vi kaller for lineær regulator i 99% av tilfellene og den "brenner bort" en masse effekt under spennings-reguleringen mens UBEC`s er switchede regulatorer i omtrent alle tilfellene og svir ikke vekk effekt i varme.

BEC`s er en attåt-ting i regulatorer når vi snakker om speedkontrollere eller ESC som regulator. Men en "regulator" kan også være en UBEC, dedikert til å konvertere spenningen fra en 2S LiPo-pakke til bruk som RX-forsyning osv i modeller som ikke trenger være elektromodeller..

UBEC er egentlig både merkenavn men også en betegnelse noe àla Walkman som egentlig er Sony men selvsagt ikke bare det.

Jeti har sluppet en serie med regulatorer (ESC`er) som har switched BEC istedet for den gammelmodige og ueffektive lineære typen!
                    Vi er jo igrunn enige, bortsett fra at jeg ikke lar UBEC få noen "Walkman"-status siden jeg har brukt eksterne BEC'er (elle regulatorer om man vil) siden lenge før UBEC kom.. Men folk skjønner jo hva det går i..

Generelt er det relativt greit å se forskjell på de som "brenner av" effekten, og de som regulerer effektivt på å se hvor høy spenning de kan ta, sett sammen med hvor mange amp de kan levere. De som brenner av effekten vil også ha oppgitt variabel maks-belastning avhengig av hvor høy spenning den har inn.

Min erfaring er at de aller fleste eksterne BEC kretser (egen enhet) er switch-mode regulatorer som jobber på "den effektive" måten.
                    Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Comment

• william123
                      • May 2005
                      • 2330

Originally posted by joo
                      Legg merke til at Eagle snakker om 8 servoer... Da kan det nok være en fordel å se etter en UBEC som klarer minst 5A.
                      selvfølgelig, la ikke merke til det.
                      hvilket fly er det forresten snakk om har. depron med 8 servoer?
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Eagle
                        • Jan 2006
                        • 1299

Hei, og takker for alle svar. Det er en "litt" stor depron modell som ligger på byggebordet nå. Motoren som skal på denne, trekker opp til 70 A på max, og det er et 5 cellers Lipo som skal drive saken. Jeg ble anbefalt en UBEC da denne skulle fungere som et batteri for mottakeren, slik at Lipo batteriet kun konsentrerer seg om motoren. Er mulig forhandleren mente jeg måtte ha et batteri tilkoblet UBECEN i tillegg til Lipo batteriet, det var derfor jeg ble forvirret, og startet denne tråden. Så hva må så til?? Kan noen forklare kort og greit hvordan jeg bør koble dette oppsettet? Tar det helst innmed teskje, så jeg ikke gjør noe feil. Har også på følelsen at han jeg snakket med (forhandler), egentlig ikke har peiling, og da er vi to. Skal legge ut bilder og video, etterhvert som den blir ferdig.
                        Knut Erik
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.teamflyingcircus.com

Comment

• Vingemutteren
                          • Jul 2002
                          • 2421

Først av alt, så kan en UBEC brukes direkte på motorbatteriet. Og den kan kobles på et eget mottakerbatteri for ex et 2-3S Lipo (men kobles da selvfølgelig ikke til motorbatteriet). Normalt kobles altså en UBEC til motor batteriet. Slik jeg har forstått det, er den normale måten å lodde på ett sett med små kontakter til UBEC`n fra batteri ledningene til ESC`n (farts regulatoren). kontakter, eksempelvis 4mm kontakter eller Deans kontakter mellom regulatoren og motor batteriet, og 2mm kontakter eller deans micro kontakter ut til UBEC`n er ett eksempel på måter å gjøre dette på. En kan selvsagt også bare lodde seg inn på fartsregulatorens batteri ledninger, men en mister da muligheten til å flytte UBEC`n rundt om i forskjellige fly (koster tross alt noen kroner disse dippe duttene).

OBS OBS! Om man har en fartsregulator med innebygget BEC, så må denne kobles bort når man bruker UBEC eller separat mottakerbatteri. Dette gjøres ved enten å ta ut /klippe av den røde ledningen fra kontakten som går til mottakeren fra fartsregulatoren, eller ved å bruke en kort skjøteledning, der en klipper bort den røde ledningen.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Hele poenget med BEC er at man bruker drivbatteriet som strømkilde til mottakeren og servoer. de fungerer fint som spenningsregulator med eget mottakerbatteri også, da. Det er veldig fint med stabil utspenning i forhold til å bruke et vanlig mottakerbatteri for eksempel.

Jeg bruker Koolflightsystems UBEC i tre store fly med opp til 8 servoer og 8S lipo uten noen problemer. Den blir ikke spesielt varm.

Comment

• Eagle
                              • Jan 2006
                              • 1299

Da har jeg forstått det. Tusen hjertelig takk. Hvem selger disse Koolflight Ubecene? Og hvor kan man få tak i brukbare 4-5 cellers Lipo batteri til en fornuftig pris?
                              Knut Erik
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.teamflyingcircus.com

Comment

Working...