Announcement

Collapse
No announcement yet.

Store elektro oppsett..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Store elektro oppsett..

    Av ren nysjerrighet lurer jeg på om noen har noen input når det gjelder større elektro oppsett. For min del er jeg interessert i å vite litt om hva som f.eks trengs av motor, regulator og batteri for å ratte ei 7kilos kjærre rundt med nok krefter til imac/freestyle.

    Det begynner jo å bli flere og flere store elektro oppsett rundt om så jeg håper noen kan svare meg på dette. Evnt. poste noen linker etc.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Er AXI 5330 og 5320 greie motorer i denne klassen?
    Er det noen som vet hvor mye en slik trekker statisk, oppsatt med f.eks 8s lipo?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Den AXI`en brukes jo som F3A-alternativ og bør kanskje duge. Har ikke mysa så nøye på den selv.
      Jeg har fått sansen for Actro, et kvalitetshakk over AXI, omtrent på linje med Plettenberg etc. En i 60-serien bør duge, sjekk data: 404 Page not found - How to Conserve Energy and Reduce Your Power Bills
      Ellers bør du se på Neumann og andre, alternativt gearede Cykloner osv.

      8S er i mine øyne ikke vegen å gå. 10S er nok det mest kurante for å få nok effekt uten å måtte levere mer ampere enn de kurante 90A-regulatorene klarer.
      Legg også merke til at 12S-opsett bygges rundt omkring nå som de store (og dyre) produsentene leverer ESC`er som klarer dette.

      PS: Legg merke til at Jeti ESC anbefales, og jeg har jo selv kommet i skade for å snakke varmt for Jeti sine regulatorer ut fra egne erfaringer i det siste...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Takk for svar!

        Axi motoren er jo en del billigere enn actro motoren. Får en igjen dette i form av betydelig bedre kvalitet og holdbarhet eller...?

        Om en regner litt raskt på det så blir det vel noe slikt(?)
        Motor: acro -->ca. 4000,-
        Regulator: jeti 90A ---> ca. 1800,-
        Batteri: FP evo 20 10s 5000mah---> ca. 4500,-
        Sum: 11300,-
        + Evnt. egnet lader
        + Andre småting en måtte ha brukt for

        Hva slags batterier bør en evnt. bruke til et slikt oppsett? 10s a 5000mah, holder det for å få bruktbart med flytid??

        Håper prisene faller en del fremover slik at det blir aktuelt med elektro også på større modeller etter hvert. Jeg kunne i hvert fall godt tenkt meg det, men når ei komplett pakke koster bortimot det dobbelte av en bensinmotor med tilbehør i samme klasse gjør så...tja...blir kanskje noe ufornuftig.. Håper som sagt det blir mulig å få satt opp større modeller til samme pris det koster å montere inn en bensinmotor etter hvert.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          jeg sitter også litt på gjerdet og venter på at prisene skal synke noe. hadde vært gøy med noen større saker, men det er ikke aktuelt med annet enn elektro her i gården.

          i mellom tiden får jeg trene meg på 1 meters modeller. satser på maiden med Yak 55 fra GP i helgen, akkurat ferdig med radiooppsett og utslag + CG justering i kvell. ble tungt, men det blir stort sett mine fly, er ikke kjent for å spare på limet.. 550 g mot anbefalt 450.. det skyldes ikke bare limet, men også et batteri på 150 gram
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment


          • #6
            Tviler på om du får noe merkbar forskjell i ytelse på en Actro i forhold til Axi. Som en sportsflyger ville jeg vel egentlig anbefalt Axi. Mer for pengene. Men hvis du krever det "lille ekstra", og ikke bryr deg om at kvalitet koster så gå gjerne for en actro.

            Det blir jo ikke helt riktig å regne med batteriprisen når regner på hva et elektro-oppsett vil koste!

            Batteriet er en løpende drivstoffutgift på lik linje med fuel og bensin. Eneste forskjellen er at med elektro så må du kjøpe inn fuel for hele sesongen i en smell. Også er selvsagt den økonomiske risikoen i en krasj større.

            Ofte vil du finne ut at fuelkostnader(glow-motor) kontra lipo-kostnader vil utligne seg ved omkrin 100 turer på pakka. Målt opp mot en bensin-motor derimot vil du aldri klare å konkurrere i pris.

            mvh.
            Ole André

            Comment


            • #7
              Originally posted by OAK
              Det blir jo ikke helt riktig å regne med batteriprisen når regner på hva et elektro-oppsett vil koste!

              Batteriet er en løpende drivstoffutgift på lik linje med fuel og bensin. Eneste forskjellen er at med elektro så må du kjøpe inn fuel for hele sesongen i en smell. Også er selvsagt den økonomiske risikoen i en krasj større.
              Et annet argument er at batteriet også kan brukes på andre modeller dersom man satser litt på elektro. Jeg har selv regnet litt på elektro oppsett i en Showtime, men jeg synest også det ble for kostbart i forhold til fuel. Ikke ble det noe lettere heller. Alt i alt endte man opp med mye den samme vekten som med fuelmotor + tank + servo.
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #8
                Om man bruker en og samme batteripakke i én eller femten forskjellig fly har jo pent lite å si. Driftsutgiftene pr. tur er fortsatt akkurat den samme (gitt at flyene har samme forbruk selvsagt).

                Comment


                • #9
                  Originally posted by OAK
                  Ofte vil du finne ut at fuelkostnader(glow-motor) kontra lipo-kostnader vil utligne seg ved omkrin 100 turer på pakka. Målt opp mot en bensin-motor derimot vil du aldri klare å konkurrere i pris.
                  Som jeg nevner litt lenger opp så er det bensinmotor jeg sammenligner med. Fuel er uaktuelt for min del i hvert fall på 7kg med fly. Til det blir drivstoffutgiften ALT! for store i lengden for min del. Det får holde med en raptor fuelen bortimot renner igjennom... Så slik sett er jeg enig med deg. I kampen mellom batterier og fuel er det nok batterier som går av med seieren. Men når du flyr nesten dobbelt så lenge på 5dl med bensin som du gjør på ei batteripakke til 4-5000kr så sier det seg selv hva som er billigst i lengden. Ei batteripakke varer jo heller ikke evig. Dessuten er det jo kjekt med et par pakker så en får flydd litt ila. en dag...

                  Jeg kan også forstå argumentet med å bruke batteriet på flere modeller. Men det krever jo da at en har flere modeller å putte de inn i...

                  I dag veier jo ikke bensinmotorene all verden heller så det kanskje ikke så mye å spare på vekt om en sammenligner moderne motorer mot elektro?
                  Når det gjelder vekt så vil vel en av fordelene være at cg ikke flytter seg under turen med elektro. Nå veier f.eks ikke 5dl med bensin all verden men... I tillegg er det jo pumpe på bensinmotorer noe som tillater en helt grei tankplassering på de fleste fly om jeg ikke tar helt feil...

                  Når det gjelder det "lille ekstra" så er jeg fortsatt nysjerrig på om noen har kommet over noen målinger av ulike motorer i denne klassen. Som sagt så er "dobbelt så dyr" ting som ikke klinger riktig i mine ører med mindre en faktisk får noe igjen for det.

                  Og som sagt, hadde elektro kunnet konkurrere med bensin når det gjelder pris så ville jeg valgt elektro.

                  Edit: Siden batterier er så såpass dyre (4-5000,- for ei 10s pakke) så syntes jeg ærlig talt at en må ta det i beregningen. Det året jeg kjøper 400L med bensin til en bensinmotor så går jeg ut i fra at jeg flyr så mye at det ikke spiller noen rolle om ei batteripakke koster 3000 eller 8000,-
                  Last edited by esmel; 14-07-06, 09:12.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by OAK
                    Om man bruker en og samme batteripakke i én eller femten forskjellig fly har jo pent lite å si. Driftsutgiftene pr. tur er fortsatt akkurat den samme (gitt at flyene har samme forbruk selvsagt).
                    Dersom man skal sammenligne pris mellom fuel og LiPo, vil det være feil å regne LiPo batteri prisen inn i kostnaden pr. modell. Dette fordi du kan bruke batteriene i flere modeller, det kan vi ikke med en fuel motor. Det var det som var poenget mitt. Men som noen skriver - det forutsetter at man har flere modeller å bruke batteriet i.
                    Anders Hauge

                    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                    www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

                    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by andersh
                      Dette fordi du kan bruke batteriene i flere modeller, det kan vi ikke med en fuel motor. Det var det som var poenget mitt.
                      Bruker du ikke samme fuelkanne til flere modeller?

                      Comment


                      • #12
                        Nå gjør noen seg vanskelig her syntes jeg....
                        Fint om dere holder dere til topic.

                        Editessuten syntes jeg det blir ganske håpløst å sammenligne på den måten. Ja, du kan bruke batteriet i andre fly også, men det krever at de også er satt opp med elektro...Ja, du kan selvfølgelig bruke samme fuelen på flere motorer.
                        Forskjellen er at du kan ta med deg tre fuelmodeller og fly alle tre flere turer ila. en dag. Mens med elektro kan du fly en tur, avkjøle batteriene, lade en times tid, fly ca. 10-15 minutter maks, avkjøle batterien, flytte de over i en annen modell, fly en tur, avkjøle batterier... lade osv...

                        I mellomtider har en hatt mulighet til å fly hver av de tre fuel/bensinmodellene et par turer hver....
                        Last edited by esmel; 14-07-06, 10:09.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Bra poeng du nevner angående flytid esmel. Man må gjerne ha en del pakker og ladere for å kunne holde det gående en hel dag. Dette slår jo negativt ut på innkjøpskostnaden, men driftskostnaden er fortsatt den samme.

                          Men som trådstarter påpeker; Han vurderer kostnadene på elektro kontra bensin (IKKE glow), og da er svaret meget enkelt (og allerede besvart flere ganger), slik som tingene er i dag er driftskostnadene vesentlig høyere på en elektromodell. Men innkjøpspris på motor+regulator er ikke nødvendigvis dyrere.

                          Comment


                          • #14
                            Nei, jeg ser at om en kun ser på motor og regulator så kommer prisen på det på ca. det samme som en bensinmotor gjør uten potta og batteri til tenninga. Utfordringen, for å bruke det ordet, er innkjøpsprisen. Og da mener jeg alt en trenger for å komme i lufta, inkludert batterier.

                            At driftsutgiftene ikke er så forskjellig får være så (fuel vs. elektro). Driftsutgifter er vel bare noe vi forholder oss til når vi forteller vår bedre halvdel hva hobbyen koster.... Driftsutgiftene er jo tross alt noe mindre enn innkjøp med mindre en starter å regne på det over noen år med flyging....

                            Det jeg mener er at når forskjellen i innkjøp er så store (pr. i dag) så kan en ikke bare se på driftsutgiftene. Som sagt så er driftsutgiftene ganske små (på kort sikt) i forhold til innkjøp av alt en trenger, som lader, flere batteripakker osv.

                            Når det er sagt så kunne jeg gjerne tenkt meg elektro selv om det innebærer noen færre turer med akuratt det flyet ila. en dag. Jeg bare nevnte det fordi det jo er slik det vil måtte fungere om en kun har med det flyet med elektro oppsett på stripa. Det går jo faktisk an å ha med seg noe annet å fly med også i tillegg til elektrokjærra... Faktisk er jo det nesten artigere, å kunne fly litt forskjellig i la. en dag.

                            Tar fortsatt i mot linker og synspunkter på dette med elektro oppsett. Så vidt jeg vet så er det vel flere enn jeg som er interessert i dette...
                            Last edited by esmel; 14-07-06, 10:32.
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Jeg er forøvrig egentlig ikke ute etter å sammenligne elektro mot fuel / bensin. Den diskusjonen er liksom lite fruktbar.

                              Jeg er mest bare ute etter informasjon om elektro oppsett. Hva som funker hva som ikke gjør det, om noen har prøvd noen slike oppsett osv. Pål Vindfallet har vel en plettenberg i sin 2m extra hvis jeg ikke husker helt feil(?). Noen som vet noe om det oppsettet osv? Har jo sett at det flyr godt men vet liksom ikke så mye mer om det.
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X