Unconfigured Ad

Collapse

Størrelse på el motorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mossie69
    • Apr 2002
    • 684

Ja, det har vært brukt. Det går an på relativt saktegående propeller, men balansevekten ødelegger jo noe av aerodynamikken i det hele.

Jeg har også hørt at det var linekontroll-gjengen som brukte dette for lenge siden. Jeg vet at det har vært gjort forsøk med båtpropeller av denne type, og mener at det også er forsøkt på fullskala fly. Ulempene har visstnok alltid vært for store til å forsvare økningen i virkningsgrad.
    Anders Valland
    Trondheim

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Mener å ha lest at ett av problemene var lager belastning og trykk belastning av propelaksling (blir jo seende ut som en bue p.g.a. skjev trykk belastning med bare en vinge som trykker på akslingen). Ikke så gunstigt kansje.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Mossie69
        • Apr 2002
        • 684

Det er fullt mulig å løse slike ting som skjev belastning osv. En skipspropell er et godt eksempel (og siden jeg har jobbet med det kan jeg til og med forklare ).

Tenk deg en oljetanker. Propellen på en slik kan godt være 7-8 meter i diameter, og veier opp mot 100 tonn. Bare vekten av propellen vil bøye akselen. Men siden skyvkraften fra propellen ligger skjevt i forhold til senter (bla. fordi bladenes angrepsvinkel mot vannet er forskjellig på opp- og nedgående side) så blir som regel noe av dette motvirket. Likevel vil det være betydelig bøyning i akselen på et vanlig anlegg.

Ved å legge lagre på riktig plass kan man sørge for at lagertrykket blir positivt og i den retning man ønsker (som gjerne er mot bunn av lagerskål).

Problem oppstår hvis akselen er for kort, og dermed for stiv. Da er det praktisk umulig å finne riktig posisjon for lageret. Jeg kan se for meg at det var dette problemet de hadde på fly, men det kunne vært løst med et lengre og slankere akselsystem.
        Anders Valland
        Trondheim

Comment

Working...