Announcement

Collapse
No announcement yet.

..Nok en forbandet tråd om vikling av børsteløse motorer. Idiot Question Alert!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ..Nok en forbandet tråd om vikling av børsteløse motorer. Idiot Question Alert!

    Nå har jeg da fått for meg at dette må jo være morro å prøve, og etter endel timer med forumer og gobrushless surfing og u-name-it, så har jeg opparbeidet meg noen spørsmål jeg håper noen av dere kan svare på..

    Here goes:

    1. Spiller det noen rolle hvor mange magneter man har, så lenge de ligger i NSNSNS-> mønster?

    2. Jeg tenker å lage en motor jeg kan bruke i et litt større spantebygget funfly jeg har en tegning til her.. vekt oppimot en kilo tenker jeg, hvor stor bør motoren være? (h x b x l), og hvor mange viklinger skal den ha og alt det der.(hvis dette ikke lar seg svare på, blir jeg ikke sjokkert;P).

    3. Bortsett fra elfa, gobrushless og supermagnetman, finnes det andre butikker hvor man kan kjøpe deler? Da de statorene de har på gobrushless kanskje blir litt små for mitt bruk?

    4. Hva utgjør forskjellen på en 12 og en 9 polet stator?

    5. Jeg skal såklart prøve meg på et av disse byggesettene eller to først, men er det vanskeligere å lage en motor hvor mang får fabrikert delene selv? Og blir det verre å vikle opp en stator som er lengre enn en "vanlig" en? jeg leste at lengden på statoren ikke hadde noe å si, bare at den ga mere effekt jo lengre den var..


    Hvis disse spørsmålene er helt på jordet teite, og noen merker det før alle rekker å flame meg, så venligs si fra slik at jeg får slettet tråden. Jeg beveger meg ut på veldig usikkert land her, da dette er noe jeg vet like mye om som bestemorra mi vet om defragmentering av harddisker(det er fint lite).
    Lars Erik Haug
    Øvregate 17
    N-2635 Tretten
    lehaug@gmail.com
    tlf: 97972797

    H9 2m EDGE 540 med MVVS 26ccm
    Seagull Cessna Trainer
    Unnamed Slope Glider

    "Det som ikke kan fikses med litt gaffa, det kan fikses med litt mere gaffa!"

  • #2
    Å lage sine motorer selv er morro, og man kan skreddersy motoren til behovet. Ved å bruke ulikt antall viklinger, og evt. hvordan disse kobles sammen, kan man lage en motor til ducted fan (30.000+ RPM) og en til 3D fly med stor propell av samme type deler. Når man vet hvor mange viklinger man ønsker er det viktig for effektiviteten å bruke tykkest mulig tråd. På RCGroups finnes det en mengde info. Der kan du garantert finne noen som har laget en motor som har de egenskapene du ønsker og kan se hvordan den er laget (størrelse, antall turn antall magnetpoler o.s.v.) Settene fra GoBrushless er et bra utgangspunkt for motorer til mindre fly. For større saker er det mange som slakter diverse elverktøy/kjøkkenmaskiner på jakt etter statormateriale. Hos oss forsvant det f.eks. en liten håndstøvsuger...

    1 og 4.
    Det er en sammenheng mellom antall magnetpoler, antall armer på statoren og hvordan disse er viklet. Ulike kombinasjoner har ulik "gearing", d.v.s. hvor fort motoren roterer i forhold til magnetfeltet. Regulatoren driver motoren ved å sende strøm inn på viklingene på en slik måte at magnetfeltet i statoren flytter seg rundt og trekker med seg magnetene i rotoren som dermed går rundt. Lav gearing gir høyt turtall/lite moment og vise versa. Her er en link til mye nyttig info, bl.a. en oversikt over gyldige kombinasjoner og deres gearing (Winding Scheme Calculator): Motor Info - Home-built Brushless Motors and Models

    2.
    Dette er ikke lett å svare på basert på de opplysningen du gir. Jeg har f.eks. brukt en GBx 2.5 på et høyvinget fly med 112 cm vingespenn og en vekt på ca. 1,1 kg. GBx 2.5 betyr at motoren er laget av GBx deler fra GoBrushless og har to hele + en halv GB stator (ø22,7mm) slik at statorlengden blir 10mm.
    Den er viklet med 8 turn, terminert star(wye) (se link) og har 12 magneter 10x4x2mm N50. Se vedlagte data.

    3.
    Magneter: Starke Magnete online kaufen - supermagnete.de
    Byggesett: komodohobby.com

    5.
    Lengre statorer er ikke mye vanskeligere å vikle enn korte. Bare bruk et egnet verktøy for å presse viklingene sammen og mot statorarmene midt på statoren slik at blir minst mulig "luft" imellom. Dobbel lengde på stator betyr (grovt) at den tåler dobbelt så mye effekt og får halve turtallet (med mindre man halverer antall viklinger).

    Lykke til!
    Attached Files
    Fred Larssen

    Comment

    Working...
    X