Announcement

Collapse
No announcement yet.

trenger hjelp. ny med elfly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • trenger hjelp. ny med elfly.

    Hei. lurte på noe ang regulatorer/batt etc til lipo.
    når jeg har en ics-300li regulator på con 8A max 15A. er det betegnelsen på hvor mange mah batteriet kan ha max? eller hvor mye amp regulatoren kan gi uavhengig av batt?

    har fløyet med 7,4 1100mah. men har også et 7,4 2300mah. derfor lurte jeg på om regulotoren tåler så mange mah.

    har en ny ics-600j liggende som jeg ikke vet om er til lipo el nicad ets noen som vet?

    mvh Roger.
    Roger Danielsen

  • #2
    konstant A på regulatoren er hvor mange A regulatoren kan gi konstant. batteriet kan være akkurat så stort eller lite som du vil, så lenge det takler strømtrekket til motoren. den 600 regulatoren er for vanlige batterier, NiXX
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Ampere betegnelsen på regulatoren sier noe om hvor mye denne tåler å bli belastet, ikke noe om hvor stort batteriet kan være. Så lenge begge batteriene er på 7,4V drar du ikke mere ampere av et 2300mah batteri, enn et 1100mah - du får bare mer flytid (litt over det doble).
      Knut Eirik Lyngmo

      Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

      Comment


      • #4
        Eller ikke riktig så mye om det store batteriet er mye tyngre enn det lille.
        Mer vekt = motoren må jobbe hardere. Noen ganger er det bra med flere små batterier enn et stort og så heller bytte oftere.

        Comment


        • #5
          oki. ble klokere nå ja. takk takk. har gått gjennom mye stoff ang lipo batt. føler meg trygg dær. men er det noe ellers jeg bør vite ang regulatorer etc?
          tips til bra elfly når beaver`n er oppbrukt? har forøvrig laget flaps på den. lander nesten stillestående med floats.
          Roger Danielsen

          Comment


          • #6
            Nytt fly: Skal du bruke 600-motoren eller gå for børsteløs/LiPo? Skal du ha acrosak eller scala eller trainer?

            Om regulatorer: Det viktigste er å lese bruksanvisningen som følger med og gjøre innstillingene som passer resten av oppsettet ditt.

            Regulatorer til børstemotorer: her er ikke mye å sette. Kanskje antall celler. Softstart hvis du bruker et oppsett med gear på motoren. Brems på til foldepropellere, brems av til vanlig bruk. Kanskje cutofftype (ved lav spenning). "Soft" hvis du ikke vil det skal stoppe brått og varsle at det er på tide å lande. Gjelder spesielt for helier!

            For børsteløse: Samme som de andre når det gjelder softstart, brems og celleantall.
            Normalt 8kHz frekvens unntatt for et par helt spesielle motorer. Lav "timing/advance" på inrunnere med få poler, høyere timing jo flere poler og outrunnere. Opp til 30` med 15 poler f.eks.
            På de nyeste ESC`ene er det mange flere settinger (delay`s etc) men det er bruksanvisningen i kombinasjon med resten av oppsettet som gir svaret.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              hei. har drevet med scala bensinfly noen år. både høy og lavvinget. men er nok ikke noen acroflyger enda i hværtfall. men beaver`n er nok i simpleste laget. midtvinget (større) modell hadde kanskje vært noe? har lyst å prøve ducted fan også.

              må vel følge utviklingen og ha meg børsteløst system til flyet og. blir vel veldig kostbart det antar jeg?
              Roger Danielsen

              Comment

              Working...
              X