Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lengde på ledninger motor-ESC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lengde på ledninger motor-ESC

    Har loddet på kontakter på en del nytt utstyr i kveld. siden motorledningene på en titan 80A opto er ganske tjukke og jeg skulle lodde på 4mm gullkontakter fikk jeg problemer med å stikke ledningene ned i hullet et par ganger. for å gjøre en lang historie kort så måtte jeg kappe litt på ledningene fra esc som skal til motor. forskjell mellom lengste og korteste ledning er 5mm, har dette noe å si??
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    Jeg skulle anta at det ikke har noe å si. Siden strømmen i disse ledningene er ganske heftige så er det en stor fordel at de er korte, både pga av spenningstap og støy. For å redusere støy så er det lurt å legge disse ledingene i parallell der det er mulig, og ikke for nært antenner og mottaker. Siden strømmen er lik i hver av lederene, men i motsatt retning, så vil feltet rundt lederene kansellere hverandre hvis de ligger i parallell.

    Comment


    • #3
      nettopp at strømmen er ganske heftig er jo grunnen til at det kunne ha noe si at de ikke er like lange. dvs forskjellige spennings tap over hver av ledningene. men når det er snakk om bare 5mm så tror jeg du kan ta det helt med ro.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Chaos@ jeg har et problem med at min axi 2212/34 hakker på halv gass. kan dette ha noe med det du sier å gjøre? ledningene ligger oppå hverandre i en trang seilflykropp.
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          Originally posted by william123
          Chaos@ jeg har et problem med at min axi 2212/34 hakker på halv gass. kan dette ha noe med det du sier å gjøre? ledningene ligger oppå hverandre i en trang seilflykropp.
          En ESC fungerer ved at den skrur spenningen til motoren hurtig av og på. En kunne tenke seg en hastighetsregulator som lineært reduserte batterispenningen til motoren. En slik teoretisk spenningsregulator vil ha svært dårlig virkningsgrad. Når motoren går på halv fart så vil halve batterspenningen ligge over regulatoren (den andre halvdelen ligger over motoren). Det vil si at en slik regulator vil brenne av like mye effekt i motoren som i ESC. Halv fart er "worst case", effekttapet i regulatoren vil være mindre ved høyere og lavere fart. Uansett så vil en slik regulator vært totalt uegnet i ett fly.

          De ESCene vi bruker skrur derfor motorstrømmen av og på med høy frekvens. Er motoren på i 80% av tiden og av i 20% av tiden så har du i praksis 80% motorpådrag. Dette kan gjøres med relativt lite effekttap i ESC. Effekttapet oppstår i hovedsak fordi ESCen ikke klarer å skru av og på momentant, i en liten periode er motoren "litt på og litt av" (på i 79% av tiden, av i 19% og noe midt i mellom i 2% av tiden). Jo hurtigere den klarer å skru spenningen av og på jo bedre blir virkningsgraden (alså ikke frekvens, men stige- og falltiden mellom av og på). En perfekt ESC vil generere firkantpulser med meget skarpe flanker, og slike flanker inneholder mye støy som går høyt opp i frekvensområdet, som kan slå inn på mottakere og annen elektronikk med høy forsterkning.

          Det er derfor en god plan å gjøre alle ledninger med motorstrøm så korte som mulig, samt å holde disse ledningene så langt unna mottaker og antenne som mulig. Klarer man i tillegg å legge ledningene i parallell og tett sammen så vil feltet fra ledningene i en hvis grad kanselere hverandre.

          Comment


          • #6
            hva slags kontakter bruker dere andre på heftige oppsett med tjukke strømkabler? Jeg synes 4mm gullkontakter var veldig vanskelige å lodde på en 80A kabel og er ikke 100% fornøyd med resultatet. er ikke helt fersk når det gjelder lodding, har fått det bedre til med tynnere kabler.

            er litt bekymret for at loddingene ikke er gode nok mellom motor og ESC.. finnes det andre alternativ enn 4mm gullkontakter?
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              Teoretisk sett kan ledningene mellom ESC og motor være flere meter lange... Problemet vi har er at vi skal ha feedback (sync) til ESC`en fra motoren, og dette gjør at lengden likevel blir kritisk på denne siden. Men de store spennings-spikene slipper vi delvis siden viklingene laster ned slik at der ikke er BRÅ stans i strømmen. Og spenningen er, som nevnt, full spenning hele tiden mens bredden varierer.

              Derimot får vi slike spennings-spikes på kablene mellom batteri og ESC siden ESC`en jo slår sakene av/på. Det er årsaken til at der sitter feite elektrolytter over batteriforbindelsen på ESC`ene. Og jo lengre kablene er jo større vil spennings-spikene bli. Tilsvarende "trykkslag" i vannrør... Også disse KAN forlenges en god del, men da må man ha måleutstyr og sette opp kondensatorer med jevne mellomrom. Og det krever en kombinasjon av elektrolytt og tantal etc... Mulig hvis man vet og kan og har utstyr for å måle at det funker.

              Frekvensen kan settes på en del ESC`er... men det er egentlig bortkastet. Så å si alle motorene skal gåšpå 8kHz. Det er kun noen svært få Kontronicer som skal ha 32kHz mener jeg.

              Bedre kontakter: GoldConn i 4mm er flotte de, men på enkelte kabler har jeg måttet klippe av noen tråder på enden for å få dem ned i kontakten ved lodding. Men 80A er nok rundt øvre grense for disse. Av bedre kontakter er det spesielt 6mm-kontaktene fra LMT som virker å få mest skryt: 404 Page not found - How to Conserve Energy and Reduce Your Power Bills

              William123: har du prøvd å kjøre motoren på en softere timing?
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                tenkte på det med timing Joo. men regulatoren er CC thunderbird 18, og har ikke noe justerbar timing. men motoren fungerte helt fint på hyperion 50 OPTO
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Da har jeg et lite spørsmål til dere som har mer peiling enn meg. Jeg kan litt elektro etter et år jeg tok på videregående for noen år siden, men jeg husker lite av det.

                  Så til spørsmålet: mange motorprodusenter anbefaler og la ledningene fra motor være urørt hva angår lengde, hvorfor? Det betyr jo at de ønsker og ha en viss lengde på ledningene, så noe betydning må det jo ha (i god favør)?

                  Comment


                  • #10
                    Det er ofte fordi motorledningene er viklingstrådene som kommer ut av motoren, og ikke en vanlig flertrådet ledning. Dette er noe drit å lodde på, siden de er dekket av lakk. Lakken må først av, med f.eks en lighter, før man kan lodde ledningen igjen.
                    Er nok derfor mange motorprodusenter sier at man skal beholde orginal lengde, siden tuppen allerede er dekket av loddetinn siden produsenten har gjort jobben.
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      Merkelig... Det er nok rett det du sier, men hvilken misjon har har ledningene med denne spesielle lengden? Har lengden noe å si for motorens del?

                      Comment


                      • #12
                        lengden har ikke noen misjon. det er vel som morten sier, fordi det er viklingstrdene som kommer ut av motoren. og de er det jo ikke bare skifte hvis de blir for korte. også veldig vanskelig lodde. må skrape av lakken eller bruke smergel papir for få ordentelig kontakt
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment

                        Working...
                        X