Unconfigured Ad

Collapse

Gjenger på Speed 480

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Gjenger på Speed 480

Har fått tak i et par Graupner 480 L plus, som jeg skulle montere nå i det jeg trodde var hull for M3 skruer.... men den gang ei.

Ikke var det M3, og ikke var det M2, eller noe slags skrue som jeg kunne finne i mitt hobbyrom. Er det noen som vet hvilken size som er standard her? M2,5?

Hadde det ikke vært for at det er magneter inni der, så hadde jeg gjenget dem opp tvert, men jeg har en følelse av at jeg vil komme til å angre på det
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Sikkert er det M2.5 , men det finnes flere gjengedimensjoner som er nær mot hverandre som f.eks M2, M2,3, M2,5 og M2,6..

Heller gå til hobbyforhandler som har div. skruedimensjoner som du kan prøve deg fram til en av dem som passer til gjengehullet og finn ut hvilken dimensjon du trenger neste gang du skaffer skruer igjen.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Har noen motorer der jeg bruker 2,5mm skruer, men jeg vet ikke gjengestigningen... dem passer i alle fall på 2,5 som jeg har liggende.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Er antagelig M2,5 da.

Uff, jeg hater sånne "ukurante" dimensjoner, men det er vel bare å krype til korset

Comment

• mjes
          • May 2003
          • 20

Er det ikke bare å bore /gjenge opp til en kurant dimensjon da?
          3 mm er jo ikke langt unna, og da har man tilgang til standard skruer overalt.
          Tilsvarende problem har man ofte i glowmotorer, og jeg har flere ganger gjenget opp f.eks baklokk til kurant skruedimensjon.

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

Jeg pleier også å gjenge om all slik "ukurans", men på en elektromotor er det ikke så greit. "kanna" er stål, og inne i motoren er det nødvendigvis magneter, slik at sponet fra en slik operasjon kjapt finner veien inn i motoren og blir der. Av erfaring vet jeg at det ikke er barebare å få det ut igjen

Comment

Working...