Unconfigured Ad

Collapse

Hyperion Titan 20A - Kan jeg bruke 11.1v?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atlemo
    • Jul 2006
    • 320

    #1

    Hyperion Titan 20A - Kan jeg bruke 11.1v?

    Hei folkens!

    Min Hyperion Z-2213 20Turn 1025Kv kan programmeres til å bruke 3S batterier, det vet jeg. Så det vil vel si at jeg kan kjøre 3S 11.1v på mitt oppsett med Hyperion Titan 20A og den motoren?

    Ville bare sjekke før jeg gjorde noe som kanskje kan ødelegge?


    Takker.
    Atle Mo, Oslo
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

    #2
    JA det kan du!
    Anders Bruneberg
    Raufoss

    Comment

    • Haldor
      • Nov 2004
      • 499

      #3
      Originally posted by atlemo
      Hei folkens!

      Min Hyperion Z-2213 20Turn 1025Kv kan programmeres til å bruke 3S batterier, det vet jeg. Så det vil vel si at jeg kan kjøre 3S 11.1v på mitt oppsett med Hyperion Titan 20A og den motoren?

      Ville bare sjekke før jeg gjorde noe som kanskje kan ødelegge?
      At ESC kan programmeres til 3S LiPo betyr ingenting mht om den klarer x antall celler, det eneste programmeringen refererer til er ved hvilken spenning (V) ESC skal kutte strømmen til motoren. (Low Voltage Cutoff) Dette er viktig for å beskytte LiPo pakken mot for dyp utladning.

      Så langt ESC angår så er 3S helt uproblematisk såfremt motor ikke trekker over ratingen til ESC, dvs 20A. Hvis du nå med 2S ligger over 15A i strømtrekk så vil 3S bringe deg over denne grensen, dvs at du i så tilfelle må bruke en mindre propell.
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment

      • Alf Surdal
        • May 2005
        • 680

        #4
        10*5 og 9*6 APC E propeller er fine for den motoren og 3s.

        da ligger du under 20A. 10*5 trekker så vidt jeg husker ca 17A.

        motoren tåler vel 18A.
        Alf Surdal
        Hovsherad

        Comment

        • atlemo
          • Jul 2006
          • 320

          #5
          Takk for svar folkens!
          Jeg har desverre ikke noe utstyr til å måle hva den trekker (link til et sånt aparat, gjerne?)

          Jeg vil også anta at det blir mer "futt" i flyet med 11.1v batteri?

          Ser at en slik APC E 10*5 propell koster 48kr stk. Er det noen grunn til at disse er dyrere enn de GWS propellene jeg pleier og bruke?
          Last edited by atlemo; 01-10-06, 08:14.
          Atle Mo, Oslo

          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #6
            Måleutstyr: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=128
            Hvis du skal ha nærmere 200 Watt på motoren uten gir er ikke GWS-propellene beregnet på effekten og turtallet i det hele tatt. De er for sakteroterende saker med lite effekt. Ikke bare blir dem ineffektiv men du kan risikere at den kaster av blader...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            • william123
              • May 2005
              • 2330

              #7
              APC propellene er mye stivere og tåler en god del mere. de bøyer seg heller ikke når man gir gass. APC er ganske enkelt bedre propeller.

              får å måle strømtrekk har man hyperion sitt E-meter:
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment

              • atlemo
                • Jul 2006
                • 320

                #8
                Flotte greier.
                Takk igjen for super respons!
                Atle Mo, Oslo

                Comment

                • atlemo
                  • Jul 2006
                  • 320

                  #9
                  Og ble vi enige om at 3S batterier gir mer fart til flyet?
                  Atle Mo, Oslo

                  Comment

                  • william123
                    • May 2005
                    • 2330

                    #10
                    3S vil gi generelt et sprekere fly, i både fart og klatreevne
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment

                    • Haldor
                      • Nov 2004
                      • 499

                      #11
                      Originally posted by atlemo
                      Og ble vi enige om at 3S batterier gir mer fart til flyet?
                      Det er ett enkelt konsept med elektro, og det er at de har en turtallskonstant basert på volt (spenning). Denne kalles KV verdien.

                      Hvis en motor har en KV=1000 så vil den uten belastning snurre 1000rpm med 1V inn, 10V inn og du har 10x1000=10.000rpm.

                      Så hvis du har det så skjønner du at når du øker spenningen fra ~7V til 10V så kommer propellen til å spinne en god del fortere. Så med samme propell som før så vil den være raskere og kraftigere. Den vil også bruke mer strøm så hvis batterikapasiteten er lik (samme "tankvolum") har du mindre flytid.
                      ----------------
                      Haldor
                      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                      Comment

                      • atlemo
                        • Jul 2006
                        • 320

                        #12
                        Blir som ungdomsskolen "all over again" dette her
                        Takk for info! Tror jeg begynner og skjønne litt.
                        Atle Mo, Oslo

                        Comment

                        Working...