Unconfigured Ad

Collapse

Hvilken type propell?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErlendM
    • Jun 2006
    • 631

Hvilken type propell?

Jeg skal bygge denne:

med denne motoren: http://depronjet.vstore.ca/product_i...ushless-motors

Er HELT fersk når det gjelder el-motor, og lurer derfor på hvilken type propell denne skal bruke - er det spesiell elektropropell eller kan den bruke en standard-propell?

Mvh Erlend
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Saken kan teoretisk serveres 450 Watt (13Vx35A) og ha et turtall på drøyt 10.000 RPM. Da er du flere lysår forbi stadiet der SF-propellere kan komme på tale så du står igjen med 3 alternativer: APC-E-propellere, Freudenthaler/Graupner CAM hvis du skal ha foldepropell, eller en god karbonpropell for elektro som er vanskelig å finne i så liten size som du trenger. Karbon elektropropellere fins for det meste for 2kW-oppsett og større enn så lenge...
    APC-E er det naturlige valget hvis du ikke skal ha en folder (CAM).

Du kan selvsagt bruke en "vanlig" propell for fuelmotorer, men jeg kan garantere deg at du vil gå glipp av 20-30% av effekten i forhold til en elektropropell. Jeg har selv testet med standard APC-propellere på oppsett mellom 300 og 700 Watt og sammenlignet med APC-E og forskjellen er meget merkbar

Drar du til med 4S LiPo og AUW blir et kilo har du en "dramatisk" effekt tilgjengelig her! Siden du sannsynligvis jakter fart og i så tilfelle (med 4S) skal ha den minste anbefalte propellen er det altså APC-E 10x6 som er saken. I alle fall til å begynne med. Så får du teste i praksis samt måle strømtrekk. Kanskje en 9x8 kan vi deg høyere toppfart? Bare strømmen ikke blir for høy...
    Men høy stigning på propellene kan du oppleve at strømtrekket i fart kan bli høyere enn det du måler statisk på bakken, siden propellen kaviterer/steiler når flyet står stille. Mens med lav stigning vil oftest strømtrekket gå noe ned under flyging i forhold til statisk.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• ErlendM
      • Jun 2006
      • 631

Ok, da tenker jeg jeg får lete opp APC-E. Foldepropell er ikke aktuelt her.
      De anbefaler 10x6, 10x7 eller 11x8. Med en 11x8 - hvilken forskjell vil det utgøre i forhold til en 10x6? Da de testet denne modellen i RCM&E brukte de en 10x10 - men med en 4s2p-pakke på 4000mAh.
      Erlend Moen

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Tror du må lete litt etter mere tall for motoren. Her er noe som skurrer.

Den skal kunne brukes på 2S - 4S LiPo og samtidig sier dem 10x6 - 12x6 i propsize... Det anbefalte spennet i propellere stemmer ikke helt med spenningene, spennet i propellvalg må være større! Og med største spenningen (4S LiPo) skal den nødvendigvis bruke den minste anbefalte propellen! Det vil si 10x6.

Bare for å finne en noenlunde ekvivalent motor (som jeg også er dus med i praksis) som takler noe mer effekt og har noen lunde lik kV-tall myser jeg litt på denne tabellen: http://www.mft.nu/elmotortest/axi_2820-12.htm der 10x7 APC-E faktisk virker som en lav last på 4S. Det får jeg ikke helt til å rime med "anbefalingene" på siden du henviser til. 11x8 bør ennå være belastning innenfor grensen. Og om 11x8 er OK vil 10x10 være anelsen stor, men gi langt mer speed! Og i mitt hode blir regnestykket at "din" motor vil ha et hardkjør på 10x10 APC-E...

De motorene jeg flyr med som ligner din bruker jeg 12x6 og 13x4 på etter hvilken flytype jeg flyr. 12x6 i skoleflyet/slepeflyet og som folde-propell i motorseiler, 13x4 i 3D-modeller og også med folder i motorseilere. Alle på 4S.

Hva sier de i testen i RCM&E om strømtrekket med 10x10?

Comment

• Reidar
          • Jul 2006
          • 49

F16 med propell??? Har ikke denne vifte?
          Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
          Graupner Trainer 400 (OS .46)
          CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
          Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

Comment

• ErlendM
            • Jun 2006
            • 631

Originally posted by Reidar
            F16 med propell??? Har ikke denne vifte?
            Er enig med deg at det vil være naturlig - og modellen er ypperlig til å sette inn vifte, men for min del så er jeg helt fersk på elektro så jeg vil starte med anbefalt setup, og heller eksperimentere etterpå.
            På den andre side så synes ikke propellen i lufta, den henger også heldigvis i rompa og ikke foran i nesen.
            Jeg har valgt å følge produsentens anbefalinger, har bedt om tips til egnet vifte/motoroppsett, men har som sagt ikke kommet dithen ennå.
            Erlend Moen

Comment

• ErlendM
              • Jun 2006
              • 631

Originally posted by joo
              Tror du må lete litt etter mere tall for motoren. Her er noe som skurrer.

Den skal kunne brukes på 2S - 4S LiPo og samtidig sier dem 10x6 - 12x6 i propsize... Det anbefalte spennet i propellere stemmer ikke helt med spenningene, spennet i propellvalg må være større! Og med største spenningen (4S LiPo) skal den nødvendigvis bruke den minste anbefalte propellen! Det vil si 10x6.
              Det er her jeg faller av lasset når det gjelder elektromotorer. Synes ting blir veldig komplisert, så jeg velger å høre på folk som presumtivt kan dette faget bedre enn meg

Jeg har bestilt APC-E 10x7E og APC-E 11x7E for å prøve ut begge. Hva vil jeg oppleve som forskjell mellom disse to?

Hvorfor skal en bruke den minste propellen ved størst spenning forresten? I mitt lille hode ville jeg da trodd at den kunne drive en "tyngre" propell med større spenning (overført fra glow-verden hvor større motorkraft åpner for større propell).

Finnes det noen "elektroguide for dummies" forresten? Ble nesten rørt da jeg så denne serien med motorer:

"No degree in Rocket Science needed!". Her har motorene en "Glow-class"-indikator som gjør livet *litt* enklere for sånne som meg...

Mvh Erlend
              Erlend Moen

Comment

• ErlendM
                • Jun 2006
                • 631

Originally posted by joo
                Hva sier de i testen i RCM&E om strømtrekket med 10x10?
                Svært lite - ikke annet enn at de brukte en 4s2p-pakke på 4000mAh samt en regulator på 40/60Amp. Og at flyet gikk som ei kule...
                Erlend Moen

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

forskjellen på 11x7 og 10x7 er at motoren vil ha større drakraft, men du vil ikke få like mye fart. egentlig tror jeg ikke at du kommer til å merke så veldig mye forskjell i luften foruten at flytiden blir kortere med 11" propellen.
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Skjønner at du ikke får alt til å rime, og jeg kan fortelle deg en hemmelighet ErlendM: Dette er det svært mange som sliter med å forstå! Surfer du innom andre fora som RCU, RCG, Wattflyer osv vil du se at mange søker råd rundt temaet elektro.

Her skal jeg bare svare på ett spørsmål så du ikke går i metning. Hvorfor minst propell når man bruker størst batteri-spenning?

Jo, motoren din takler maksimalt 35 Ampere. Hvis du setter på så stor propell som mulig med et 3S batteri som drivkilde (kun for å illustrere sier vi at 11x6 passer) På full gass trekker du 35 Ampere, og batterispenningen med 3S er 9,9 Volt. Nå belaster du motoren maksimalt og tilfører den en effekt på 35x9,9 = 346,5 Watt.

Nå vil du ha mer effekt i flyet ditt og velger å kjøre på 4S. Om du bare kobler opp og kjører ei strømmåling vil du på et Wattmeter/amperemeter lese ut en strøm som er høyere enn de maksimale 35A! Du har økt spenningen og har samme belastningen. I tillegg vil motoren gå på et høyere turtall (dette sier kV-tallet deg noe om) Bare for å gjette vil jeg anta at du vil lese ut minst 45 Ampere... du har overskredet anbefalingene for motoren mye. Så her må du på med en mindre propell (mindre last for motoren), og også huske at du har høyere turtall enn på 3S-oppsettet.
                    Den økte spenningen ved å gå fra 3S til 4S kombinert med uendret last (propellstørrelse) gir deg en ganske så lineær økning i strømmen! Maksimal-strømmen (Ampere) er det viktigste parameteret fra leverandørene. Det er generelt strømmen som vil svi av motoren din, ødelegge ESC og fritere batteriene om den blir for høy.
                    Men når oppsettene blir svært store må man også se litt på hvor mye effekt som er i sving... Men du er ennå etstykke unna det problemet med ditt oppsett

Skal du ha samme farten som med 3S? Siden RPM øker kan du gå ned på pitchen. Kanskje en propell i nærheten av 10x4 - 10x5 blir riktig?
                    Vil du bruke den økte effekten til å få høyere fart må du sannsynligvis se på en propell med enda mindre diameter men lik eller større pitch. 8x6 eller til og med 8x8 kan være saken.
                    Husk at alle propellforslagene IKKE er konkrete anbefalinger men bare ment som illustrerng. Sakene bør måles.

Fikk du mer effekt? Nytt regnestykke med 4S: Optimalt valg av propell gir deg 35 Ampere strøm på full gass, og batterispenningen er nå 13,2 Volt. Effekt til motoren: 35x13,2 = 462 Watt Tallet med 3S var jo 346,5 Watt. Du har mer effekt

Comment

• ErlendM
                      • Jun 2006
                      • 631

Hvilken veg?

Ok - nå begynner det å komme pakker inn dørene med mye spennende innhold. Et nytt spørsmål faller da naturlig å spørre det ærede forumet om:

Med et pusher-oppsett - skal da rød og svart ledning på motoren byttes om for å få motoren til å gå andre vegen?

Og da antar jeg at propellen (APC-E) skal stå "normal" veg - dvs. med framsiden i fartsretningen slik jeg ville hatt den om motoren skulle stå i nesa?
                      Erlend Moen

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

hvis det er en vanlig børste motor så bytter du om ledningene på motoren. er det en børste løs så bytter du plass på 2 av de tre ledningene på motoren samme hvilke. vær ops på aldrig bytt om pluss og minus mellom batteri og regulator. da ryker regulatoren. propellen skal stå med framsiden i fartsretningen slik aom normalt. snur du propellen så vil den fortsatt trekke samme veg men være mye mindre effektiv.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

Comment

• ErlendM
                          • Jun 2006
                          • 631

Originally posted by tyor
                          er det en børste løs så bytter du plass på 2 av de tre ledningene på motoren samme hvilke.
                          Ok!
                          Hva er de tre ledningene til, om de kan byttes uavhengig av farge?
                          Erlend Moen

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

De tre ledningene fra regulatoren skal kobles til de tre ledningene på motoren. Regulatoren lager spenningspulser som veksler mellom disse tre ledningene for å drive den. Hvis du bytter om på to av dem vil motoren rotere motsatt veg.

Bare tenk deg at der er 3 poler (A-B-C) og at regulatoren gir spenning til dem ut i den rekkefølgen. Etter A kommer B, og hvis det stemmer med den vegen motoren skal rotere er det greit. Skulle motoren rotert andre vegen skal C komme etter A, noe som ordnes med å bytte om to av 3 ledninger.
                            Meget forenklet sagt, men kanskje det lysner?

Comment

• ErlendM
                              • Jun 2006
                              • 631

Forlenge ledninger

I prosjektet mitt står jeg nokså fritt rent plassmessig med tanke på plassering av regulator i forhold til batteri og motor. Hvilke ledninger er det da lurest å forlenge? Noen må forlenges, da avstanden mellom batteri og motor er omlag 70 cm.

Med et 2000mAh-batteri og en 30-40A Esc - hvilket kvadrat på ledningene bør en bruke? Jeg ville tippe at 2,5mm2 er ok? Prøvde med 1,5mm2 i benk, men synes de ble varme vel fort. Dette var da ledning mellom batteri og ESC - disse var dog litt for lange i forhold til montering i flyet, men likevel føler jeg at det vil være rett å gå opp til 2,5mm2 ?
                              Erlend Moen

Comment

Working...