Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-rex motor med "HIKKE" etter krasj?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T-rex motor med "HIKKE" etter krasj?

    Etter en saftig plask i bakken, etterfulgt av den populære "kylling-dansen", har motorn i trexen fått noen merkelige nykker.
    Motoren (Aligns 420lf 3200kv) throtler tilsynelatende normalt opp, men når den kommer litt opp i turtall begynner den å hakke. Virker som om den kutter noen millisekunder med ujevnt mellomrom (nok til å skape relativt kraftige kast i halen). Dette er verst under belastning. Demontert (løs på arbeidsbenken) er dette knapt merkbart, men i helikopteret er det ikke flybart.

    Det er ingen synlige skader på motoren eller ledninger. Har foreløpig ikke forsøkt å splitte motoren, men etter det jeg kan se av magneter ol. virker alt greit. Det er ørlitte slakk i akslingen (lagrene?), men dette vet jeg ikke om det har vært fra begynnelsen, om det skyldes slitasje, eller krasjen. Bør vel kanskje nevnes at maingear ble delvis strippet i krasjen.

    Mener å ha utelukket regulator problemer (Align sin 35G) da jeg har forsøkt med en annen, samt at jeg har prøvd med en annen mottaker.

    Noen som har noen tips om hva dette kan være, og evt en kur. Eller er det bare å avskrive denne til søppelbøtta og få bestilt ny?!?
    Knut Eirik Lyngmo

    Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

  • #2
    Grus i motoren?
    Du har selvsagt fulladet batteri slik at det ikke er low voltage cut off du har?
    Loddingene esc/motor og motor/batteri er helt ok?

    Comment


    • #3
      Vil utelukke LVC, da Align's ESCer tar batterispenning inn og tar en prosentdel av dette som er satt av brukeren (60/65/70 hvis jeg husker rett). Litt krunglete skrevet, men regnestygget er slik på 3S og 70% LVC:
      12,6V * 0,7 = 8,82V eller 2,94V/celle. Altså uansett hvilken spenning batteriet har regner ESC ut LVC etter prosentdelen, det vil si at hvis da 3S-pakken holder 11 volt får du LVC på 11 * 0,7 = 7,7V eller 2,566V/celle.
      Last edited by northwood; 16-10-06, 13:07.

      Comment


      • #4
        Ryktene har det at den utregningen kun virker på et fulladet batteri, de samme ryktesprederne sier at LVC faktisk blir høyere på et delvis utladet batteri hvilket er fullstendig ulogisk, men jeg har ikke villet eksperimentere mer med LVC da jeg har svidd av nok batterikroner på det der...

        Align presiserer i bruksanvisningen at det kun gjelder fulladet batteri...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tintin
          Grus i motoren?
          Neppe, banen her er prima gress.

          Lading, lodding, lvc osv skal ikke være noe problem. Funket brillefint før, og samme feilen er der med annen regulator.

          Edit: symptomene ligner litt på "glitchene" jeg hadde med 25A regulatoren bare hyppigere, dette var grunnen til at jeg sjekket med en annen regulator.
          Last edited by limvingen; 16-10-06, 13:22.
          Knut Eirik Lyngmo

          Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

          Comment


          • #6
            Originally posted by limvingen
            Edit: symptomene ligner litt på "glitchene" jeg hadde med 25A regulatoren bare hyppigere, dette var grunnen til at jeg sjekket med en annen regulator.
            Hvilken regulator bruker du nå?

            Noen andre?
            Jeg trenger råd med å finne en god ESC til T-Rex 450 XL.
            Hans Idar Haldorsen
            Alta

            Sceadu Evo 50
            T-Rex 450 SE
            E-starter
            U Can Do 3D Elektro
            Great Planes Revolver 50

            Comment


            • #7
              Ganske fornøyd med Align sin 35A regulator Hans Idar. Ikke hatt noen problemer med den, nydelig soft-start og høy ytelse
              Morten Smøraas

              Comment


              • #8
                Hikke slik du beskriver kommer som regel av mangelfull kommunikasjon mellom ESC og motor. Så hvis motor nr2 hikker også så ligger problemet på ESC-siden.

                Mange gode tips mht ny regulator til 450'n - jeg kan nevne Kontronik Jazz40 men Schulze har også good stuff.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #9
                  "Glitching" i motor

                  Jeg har hatt noen lignende symptomer etter en krasj med min T-Rex 450XL. Det skjer ikke hver gang, men problemet kan forsvinne etter å ha trottlet ned og kjørt den opp igjen. Hele helikopteret rister og er umulig å håndtere. Det skjer bare under oppstarten ved flygingen, og skjer aldri etter å ha fått helikopteret i luften, men kan skje når jeg har landet og tar av igjen.

                  Problemet virker som om det sitter i regulatoren. Har forsøkt å resette den, uten at det hjalp. Jeg har en Castle Creation 35A regulator. Har ikke none annen regulator jeg kan forsøke med, men regner med at jeg bare må kjøpe en ny å forsøke med den. Kan ikke se at problemet sitter noe annet sted. Som denne tråden startet med, var det snakk om at mulighetene for problemet var i motoren. Motoren får jo sine impulser fra ESC'n. Det hele virker som fullt av glitching i motoren.

                  Har flere vært ute for samme problem, eventuelt funnet noen løsning på dette?
                  - Frank A -

                  Comment

                  Working...
                  X