Announcement

Collapse
No announcement yet.

outrunner på rask deltavinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • outrunner på rask deltavinge

    Driver og bygger en bitteliten delta, og så har jeg en liten jr outrunner. tror ikke den har noe særlig høyere rpm enn 1100 omtrent. Hva slags propell bør jeg satse på hvis jeg vil at det skal gå styggfort? Eller må jeg bruke en børste, eller inrunner med langt høyere turtall? Jeg tenker liten propell med høy pich for å få liten luftmotstand. Er jeg fullstendig på jordet her?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Du må ha mye turtall for å få fart. En outrunner er laget for å gi høyt moment, dvs. drive store propeller uten behov for girboks. For fart vil du ha en in-runner med høy Kv, dvs. mye turtall per volt du påfører den. Og da skal du også ha en propell med høy pitch. Propellen kan gjerne være "kvadratisk", dvs. like mye pitch som diameter. Vær oppmerksom på at slike propeller er stallet ved lav hastighet så de pisker bare luft når du starter. Det kan i verste fall gi store problemer ved launch, med mindre du er veldig god til å kaste hardt OG rett. Lykke til.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Du bør ha høy Kv. Kv bestemmes ikke av om det er en in- eller outrunner, men bl.a. av antall turn og antall magnetpoler. Jeg har en Zagi med CD-ROM motor (22.7mm / 5mm) med 8 turn og 12 magnetpoler.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        magnetpoler sier meg noe, men hva f... er turn? Leste litt mer, og tror 1100 rpm er pr ampere. kan det stemme at det er sånn det fungerer? Det er ikke en pusher jeg bygger, motor foran. Vingen er 40 cm bred, 28 cm lang og veier mindre enn en pakke tobakk. Jeg er vant til å pælme fly, jeg synes hjul er stygge og retracts er dyre. Vurderer å kjøpe en 370 børsteløs.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          turn er hvor mange viklinger en motor har.
          kv'på motoren har sammenhenge med antall volt du gir motoren. så motoren snurrer med 1100 omdreininger pr volt
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Vinge motor

            Siden finnes ikke

            Comment


            • #7
              Originally posted by geir ove
              ... men den er utsolgt, og jeg er ikke en tålmodig mann. e-flite har en 370 med 5400 kv og den veier 9 gram mindre. koster litt mer, og er kanskje overkill, men jeg liker overkill. også er jeg litt gnien på vekt. tror det blir den. fant den på www.impx.no takk for all hjelp alle sammen. Kona har lovet å forsøke å filme jomfruturen. legger ut en link hvis det blir noe å se på. Skummelt med fly som får plass i en bærepose før de har krasjet...
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Tror jeg ville funnet en motor med lavere kv enn 5400. Du må omtrent ha en båtpropell for at ikke strømtrekket skal bli for høyt med den, og den tåler ikke mer enn 10A. Kanskje en GWS 3*2 er liten nok til å ikke gå over 10A strømtrekk hvis du skal ha direktedrift, og 2 cellers lipoly er vel det maksimale. En liten propell er ikke en effektiv propell. Ser en i forhold til den fra elefun så trekker den 12A på 11V med en 4,5*4 propell, og den har under halvparten i kv.
                -----------
                Bengt

                Comment


                • #9
                  Sikkert godt råd, men litt sent. Båtpropell er bestilt
                  Attached Files
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Kanskje du kan få deg ubåtfly da. Blir sikkert litt vanskelig å komme dypt, men med god nok fart går det meste. Du kan forresten prøve MotoCalc Electric Flight Performance Prediction Software og sjekke der hva som blir best av propell og batterikombinasjon. Jeg har ikke fått kjøpt programmet enda og prøvetida er over, ellers så skulle jeg nok matet inn noen tall og sjekket.
                    -----------
                    Bengt

                    Comment


                    • #11
                      drive calculator er ca det samme som motocalc, og gratis. bruker det daglig!
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Ok. Nå har jeg en e-flite 370 inrunner med 5+5 propell, og et 7,4 v 720mah batteri og en jeti 20 ampere speedcontrol (Ja, jeg vet det er i meste laget)
                        litt over halv throttle, så kutter den. Med en 4,75x4.75 kutter den også, men først på kvart fullt. Er en enda mindre prop løsningen her, eller tenker jeg helt feil?
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          Denne motoren er kun brukbar m/gearboks!
                          Kikket på tekniske data:

                          Recommended Prop Range: 9x4.7 to 12x6 !!!!!!!!
                          Voltage: 4.8 - 9.6
                          RPM/Volt (Kv): 5400 Kv

                          Vedlegget viser hva en lignende motor vil trekke av strøm med 4.1x4.1 propell.......
                          Attached Files
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Med kV på 5400 er den primært beregnet på ducted Fan. Alternativt kan den kjøres i gearbox med propell som nevnt.
                            Har hatt et par av en lignende motor (AXI 1215/12) der den ene var til vifte mens den andre stod i en rask modell med gearbox 3,85:1 tror jeg. Den hadde noe lavere kV, ca. 4700 tror jeg.

                            Den E-Fliten skal ikke trekke 20A, det er for mye.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Virker som jeg trenger gir ja, men hvirfor i h...te følger det med et propellfeste i pakka da? bare for å lure meg?
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                              Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

                              Comment

                              Working...
                              X