Unconfigured Ad

Collapse

Regulering av børsteløs motor!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PAR
    • Nov 2006
    • 10

Regulering av børsteløs motor!

Skal ikke plage dere med for mye OT, men har ett prosjekt på gang, der jeg skal bygge meg en platespiller. Planen var å bruke en børsteløsmotor ment for fly. Grunnen til dette valget skyldes det høye momentet en slik motor har. Pluss at den støyer veldig lite. Naturlig nok kommer jeg ikke til å kjøre på samme turtall som det gjøres på fly.
    Så kommer problemstillingen. Denne motoren må kunne regulers, slik at den holder rett hastighet. Giroverføringen er gitt, så motoren må reguleres elektronisk (Hz) Hvordan er regultorene som man kan få kjøpt sammen med motorene bygd opp? Blir hastigheten regulert digitalt eller finnes det et fysisk pot, sammen med en servo, (regulerbar motstand) som gjør denne jobben.
    Har dere noen tips til motorer og eventuelt regulator?

Mvh Per Arne
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Hastighetsregulatorene regulerer turtallet på motoren basert på et signal som kommer fra mottakeren. Det er en puls hvert 20ms og pulsbredden bestemmer turtallet og kan vaieres fra 1-2ms. Dersom du vil bruke slikt utstyr må du i såfall simulere dette signalet. Hva slags turtall er det snakk om? Du kan kanskje bruke en motor fra en CD-ROM uten modifikasjoner?
    Fred Larssen

Comment

• PAR
      • Nov 2006
      • 10

Originally posted by flarssen
      Hastighetsregulatorene regulerer turtallet på motoren basert på et signal som kommer fra mottakeren. Det er en puls hvert 20ms og pulsbredden bestemmer turtallet og kan vaieres fra 1-2ms. Dersom du vil bruke slikt utstyr må du i såfall simulere dette signalet. Hva slags turtall er det snakk om? Du kan kanskje bruke en motor fra en CD-ROM uten modifikasjoner?
      CD-rom? Tror nok ikke dette holder for å snurre i gang en tallerken på min platespiller. Snakker her om en 12" glassplate med tykkelse på 15 mm. Jeg må ha momentet og stabiliteten, noe en flymotor skal kunne klare her. Det ville helt sikkert vært letter å bruke en motor med børster, dette med tanke på reguleringen, men er redd for at disse støyer for mye.
      Så "vi" snakker ikke om noen servo når det gjelder reguleringen av hastigheten på disse motorene? Kun signalstyrt? I så fall kan det i seg selv by på problemer. Dersom jeg ikke tar det helt ut og kjøper sender og mottaker!

Mvh Per Arne

Comment

• Haldor
        • Nov 2004
        • 499

Jeg vil tro at hvis du leter fram PC-vifter av litt størrelse så vil du i disse finne litt større motorer enn "CD-rom klassen"som er "nesten børsteløs" og bruker kun 12VDC. Disse er også designet for konstant gange.
        Fordelen med denne tupen elektronikk er at det er enkelt å få tak i, rimelig og trenger ikke noen form for komplisert styringselektronikk.

Du bestemmer rotasjonshastigheten ved å variere spenningen som blir enkelt pga lav strøm (~200mAh forbruk?) Dvs at et potmeter/variabel motstand kan funke. Koble opp, juster spenning via pot til du har riktig gange og, ferdig..
        Last edited by Haldor; 11-11-06, 09:43.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Godseieren
          • Apr 2003
          • 296

Hei!

Børsteløse motorer brukes nå også i linestyrte fly. Der brukes en programmerbar ESC uten radiostyring. Jeg vet dessverre ikke hvem som selger slike, men det kan være verdt et forsøk.
          Mvh
          Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• PAR
            • Nov 2006
            • 10

Originally posted by Godseieren
            Hei!

Børsteløse motorer brukes nå også i linestyrte fly. Der brukes en programmerbar ESC uten radiostyring. Jeg vet dessverre ikke hvem som selger slike, men det kan være verdt et forsøk.
            Ja, dette kan være noe! Får søke litt rundt om!

Comment

• PAR
              • Nov 2006
              • 10

Originally posted by Haldor
              Jeg vil tro at hvis du leter fram PC-vifter av litt størrelse så vil du i disse finne litt større motorer enn "CD-rom klassen"som er "nesten børsteløs" og bruker kun 12VDC.
              Jeg er redd dette ikke holder med hensyn til kraft. Jeg trenger en motor som gir styrke fra første omdreining, slik at gangen stabiliserer seg fort. Ditt forslag er ikke dumt dersom man lar ting stabilisere seg. Sentrifugalkraften gjør jo at det ikke trengs mye krefter når platen først har begynt å rotere i gitt hastighet.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hei
                Driver selv og sysler litt med hifi bygging. mest rørforsterkere og høyttalere. men har også bygd ett monster av en platespiller en gang i tiden.

Det jeg tenker på er at det finnes jo små bokser for å teste servoer med. kan ikke en slik boks brukes til å styre en regulator også? en annen ting er at en børsteløs som vi bruker i flyene lager en del lyd det er i hvertfall min erfaring. Lyden kommer vel av at den blir foret med pulser fra regulatoren og ikke 3faset sinus som en vanlig industri børsteløs.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

her er en type. http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=39
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• lipo
                    • Aug 2006
                    • 491

CD-ROM motor er sikkert bra nok hvis du ikke har store krav til rask oppstart. Men ESCen fra CD-ROM-spilleren kan ikke uten videre benyttes. En CD-ROM har variabel hastighet mens platespilleren skal ha så konstant (og riktig) hastighet som mulig.

En ESC for børsteløs motor sender flerfase vekselstrøm til motoren. Frekvensen/fasen styres vanligvis av feedback fra motoren. Det du trenger er elektronikk som sender passe posjonert strøm med konstant frekvens etter at motoren er kommet opp i rett hastighet. Hvis du har elektronikkbakgrunn kan du ta det som en utfordring å lage elektronikken selv.

Siden du spør i et modellflyforum er det nærliggende å tenke på at en helikopterESC med governor gjør omtrent akkurat det du trenger. Jeg er usikker på om presisjonen er god nok for ditt formål. Skal du bruke den umodifisert må du dessuten sende den servosignalene flarssen nevner. Det kan du kanskje billigst og enklest få til med en servotester. Men igjen stiller jeg spørsmål ved nøyaktigheten.

Siden du nå har stimulert nysjerrigheten vår håper jeg du etter hvert forteller hva du kom fram til.

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Motorhastigheten regulerer du enklest, og sannsynligvis meget nøyaktig med å bruke en Jeti Box mot regulatoren: http://www.jetimodel.cz/eng/jetibox_en.html
                      Her kan du sette opp servo-pulsbredden med svært god oppløsning, i motsetning til en analog tester der du må vri og måle. Med Jeti`en har du hele tiden pulsbredden vist i displayet, og dermed en referanse for videre justeringer. Prisen er ikke noe å snakke om engang, drøyt 300 hos Griffin. Behov for sender og mottaker er dermed eliminert.

Regner med du skal ha beltedrift, selvsagt. Og lyd fra drivverket skal helst være så lavt som overhodet mulig. Det betyr at du sannsynligvis skal prøve deg fram med en outrunner med mange poler og gjerne stor diameter for å få det momentet du er på jakt etter. Sannsynligvis vil Nippy sine motorer være verdt å titte på! Her er det svært lite lyd og flott gange.
                      Inrunner med høyt kV og gir kan tilsynelatende være et alternativ, men det vil lage mye bråk og jeg tviler på at man får regulert RPM`ene så nøyaktig som det trengs... du får nok bedre kontroll med RPM`ene med mange poler i motoren.

Husk at du må ha en liten 5 Volt tilgjengelig til Jeti Box og en 8-12 Volt som kan levere noen ampere (gjerne 5- til motordriften.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• PAR
                        • Nov 2006
                        • 10

Originally posted by joo
                        Motorhastigheten regulerer du enklest, og sannsynligvis meget nøyaktig med å bruke en Jeti Box mot regulatoren: http://www.jetimodel.cz/eng/jetibox_en.html
                        Her kan du sette opp servo-pulsbredden med svært god oppløsning, i motsetning til en analog tester der du må vri og måle. Med Jeti`en har du hele tiden pulsbredden vist i displayet, og dermed en referanse for videre justeringer. Prisen er ikke noe å snakke om engang, drøyt 300 hos Griffin. Behov for sender og mottaker er dermed eliminert.

Regner med du skal ha beltedrift, selvsagt. Og lyd fra drivverket skal helst være så lavt som overhodet mulig. Det betyr at du sannsynligvis skal prøve deg fram med en outrunner med mange poler og gjerne stor diameter for å få det momentet du er på jakt etter. Sannsynligvis vil Nippy sine motorer være verdt å titte på! Her er det svært lite lyd og flott gange.

Husk at du må ha en liten 5 Volt tilgjengelig til Jeti Box og en 8-12 Volt som kan levere noen ampere (gjerne 5- til motordriften.
                        Se her ja! Denne løsningen vil jeg prøve. Kan komme med tilbakemeldinger dersom det er av interesse.

Mange takk!

Mvh Per Arne

Comment

• PAR
                          • Nov 2006
                          • 10

"Joo", hva slags regulator vil du anbefalle å bruke sammen med JetiBox'en?

Comment

• flarssen
                            • Jan 2005
                            • 1842

Styringspulsgenerator kan enkelt lages v.h.a en 555 timer krets:http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servo3.htm. De fleste regulatorer krever signal i ene ytterpunktet et øyeblikk (initialisering) før motoren kan startes. Man bør derfor kunne bytte mellom to pulslengder med en bryter for å slippe å justere hastigheten hver gang den skal startes.
                            Fred Larssen

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Der er mange regulatorer på markedet, men jeg har dessverre funnet ymse jeg ikke liker på mange av fabrikatene. Men da snakker vi jo om at man ønsker å få best mulig effektivitet i systemet, og i ditt tilfelle regner jeg med du vil ligge og laste en del under det motoren kan klare.

Min favoritt: min store favoritt blant regulatorer er faktisk Jeti det også... Disse fungerer OK helt uten videre på de fleste motorene. Storselgere som CC/Phoenix driver ikke med annet enn å oppgradere software etter som problemer dukker opp hele tiden har jeg inntrykk av... Til og med på amerikanske fora stilles det spørsmålstegn ved dem (made in USA) etter hvert som folk bytter til Jeti for å få oppsettene til å gå skikkelig og gir opp CC`ene. Nå for tida er det den nye HV-serien som får så busta fyker og CC ror fortvilet for å bortforklare problemene

Jeti har flere "serier" av regulatorer. Fra de enkleste JES-serien der timing etc er automatisk til de største i ADV og Spin-serien.
                              Advance-regulatorene setter man noen parametre på ved hjelp av et lite og billig programmeringskort. Har brukt flere av disse og bare vært fornøyd. Spin-serien programmerer man faktisk med den nevnte Jeti Box`en!

Nå er det ikke sikkert du trenger programmere så mye til ditt bruk, men det er veldig bra å ha muligheten til å velge hvor hard starten er og også bremsefunksjonen i motoren. Jeti Spin har muligheten for å sette en del forskjellige bremse-settinger, og selvsagt hard/soft start. Kan være noe du har behov for å justere siden du tross alt skal starte og stoppe en stor disk! Er bremsen for hard risikerer du å ødelegge drivreima, at den hopper av akslingen mm. De fleste andre regulatorene har gjerne bare brems AV/PÅ...

Så jeg anbefaler vel egentlig Jeti Spin, da har du i alle fall den regulatoren med mest av justeringsmuligheter. Hvor stor den skal være kommer igjen an på hvor mye strøm motoren vil trekke i praksis. Kanskje det er nok med en Spin 11 (max 11 ampere), men du vil garantert ikke trekke mer enn 22A som er neste størrelsen på regulatorene.

Les mer om Jeti her: http://www.jetimodel.cz/eng/hlavnien.htm

(Fins jo andre regulatorer som er noe dyrere enn Jetiene, men det du betaler for i de tilfellene skal du kjøre stooore elektro-oppsett for å forsvare kjøpet av...)
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...